עימות חריף התפתח בישיבת הממשלה בין השר דודי אמסלם למשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון, אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להביא הצעת החלטה למען הקמת צוות שרים שיישם את המלצות דו"ח ועדת החקירה לאסון מירון.
2 צפייה בגלריה
דודי אמסלם
דודי אמסלם
השר אמסלם. "אני רוצה לפטר אותך. איך אני מעלה את זה לדיון?"
( צילום: אלכס קולומויסקי )
לימון טען שראש הממשלה לא יכול להביא את ההחלטה בעצמו, שכן מסקנות הוועדה כללו גם המלצות נגדו ולכן הוא נמצא בניגוד עניינים. מזכיר הממשלה יוסי פוקס מחה: "הוא רק מנחה", ואז אמסלם תקף את לימון: "מי אתה רוצה שינחה? אני רוצה להדיח אותך ואת היועצת המשפטית לממשלה. ראש הממשלה מנוע מלעסוק בזה נכון? אז בוא תסביר לי איך אני מעלה את זה לדיון. אני רוצה לפטר אותך".
לימון, לפי גורמים שנכחו בישיבה, השיב לאמסלם בענייניות ונתן לו הסבר מקצועי. בשלב זה נתניהו התערב וביקש מאמסלם להפסיק. לנוכח ההתנגדות של לימון, נוסח הצעת ההחלטה שונה כך שראש הממשלה רק הנחה על הקמת הצוות - ולא החליט על הקמת הצוות.
שר המשפטים יריב לוין תקף גם הוא את לימון: "לכם הכל מותר. אתם החלטתם על הקמת ועדת הרוגלות, איך החלטתם על זה למרות שזה נגדכם?". שר האוצר סמוטריץ' הוסיף: "אז מי יכול להנחות שרים? זה משהו שרק ראש ממשלה יכול".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
המשנה ליועמ"שית גיל לימון. הנוסח שונה לבסוף
(צילום: עמית שאבי)
רק ביום חמישי האחרון השתלח אמסלם ביועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בעקבות המחאה נגד ראש הממשלה נתניהו. "את עושה אכיפה בררנית ומסכנת את חיי ראש הממשלה", צרח השר אמסלם על היועצת המשפטית לממשלה בדיון בקבינט המדיני-ביטחוני. "את האסון של המדינה, את אויבת העם". שרים שנכחו בדיון אמרו: "אמסלם השתולל וצרח עליה כמו חיה, כאילו אין מחר".
אותם שרים ציינו שלרגע היה נראה שהאירוע יוצא משליטה. ראש הממשלה נתניהו השתיק את אמסלם וביקש ממנו לדבר בצורה נאותה. "אם יש לכם הערות, אתם צריכים לדבר בצורה עניינית ומכובדת". השר בני גנץ הגן על בהרב-מיארה, ביקש מאמסלם לדבר בדרך ארץ וציין בפניו שזה לא מקובל מבחינתו שהוא תוקף עובדי ציבור. היועצת המשפטית לממשלה התערבה: "אנחנו מדינה עם חופש ביטוי, תנו לו להגיד מה שהוא רוצה".
אמסלם היה מעורב במתקפה גם על הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי באחד מדיוני הקבינט. "למה אתה צריך עכשיו את התחקור? שאנשי הצבא יהיו במגננה במקום להיות עסוקים בלנצח?", אמר להלוי בדיון סוער שבמהלכו תקפו את הרמטכ"ל גם השרים מירי רגב, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר לנוכח החלטתו להקים צוות שיתחקר את תפקוד הצבא במלחמה - צעד שלבסוף חזר בו הלוי.
מבחינה עובדתית השר אמסלם אינו חבר מן המניין בקבינט, הוא גם לא משקיף וכאמור אין לו זכות הצבעה בדיונים. בלשכתו של בנימין נתניהו מסרו כי לראש הממשלה יש את הסמכות להזמין לקבינט כל שר שהוא חפץ בו, מבלי שתינתן לו הזכות להצביע. בחודשים האחרונים נתניהו מזמין את אמסלם לישיבות הקבינט והפך אותו דה-פקטו לחבר בדיוניו הגם שהממשלה מעולם לא אישרה את הצטרפותו.