6 צפייה בגלריה
מח"ט החטיבה אל"מ סיון בלוך
מח"ט החטיבה אל"מ סיון בלוך
הכוחות בשטח. "יש כאן כאלה שבאזרחות מפגינים בעד ונגד"
(צילום: אפי שריר)
במבצע מקיף ורחב, כזה שלא נעשה מזה שנים בגבול לבנון, נכנסו השבוע במקביל כוחות משלושה גדודי מילואים של חטיבה 769 לפעילות בשלוש מובלעות ישראליות מעבר לגדר הגבול. הכוחות פרצו את הגדרות סמוך למשגב עם, מטולה ונחל חצבאני ויצאו למשימות סריקה, הכרת השטח ושיפור המוכנות המבצעית למלחמה באזור שנמצא תחת ריבונות ישראלית, אך משיקולי טופוגרפיה נותר מחוץ לגדר.
דקות ספורות לאחר השעה 05:00 בבוקר, כשקרני שמש ראשונות מאירות את תוואי הגדר שנגלית לפנינו, פגשנו את סא"ל (מיל') דורון מנחם, מפקד גדוד 7106, כשמסביבו מפקדי המחלקות והפלוגות בגדוד. "אני מבקש מכם, בזמן ההליכה לא לקבור את הראש באדמה ולא להתמקד בנוף המדהים. גלו עירנות גבוהה, שימו לב לנתיבי החדירה האפשריים והפשוטים יחסית לעבר שטחנו, ואל תתרגשו אם תראו סמוך אלינו לבנונים שמגיעים כדי לעקוב אחרינו", תידרך אותם מנחם.
6 צפייה בגלריה
מח"ט החטיבה אל"מ סיון בלוך
מח"ט החטיבה אל"מ סיון בלוך
פעילות הכוחות
(צילום: אפי שריר)
6 צפייה בגלריה
מובלעת בסמוך למטולה
מובלעת בסמוך למטולה
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
מובלעת בסמוך למטולה
מובלעת בסמוך למטולה
(צילום: דובר צה"ל)
עבור כמה מהקצינים זו הפעם הראשונה שהם נכנסים למובלעת, שהנחל הצר למרגלותיה הוא שמפריד בין ישראל ללבנון. אנחנו ממתינים כמה דקות עד שברשת הקשר נשמעים קולותיהם של מפקדי הגדודים בכניסה למובלעות הישראליות בשתי הנקודות האחרות, המדווחים על מוכנות לחציית הגדר. שני חיילים חותכים במיומנות את גדר התיל והכוח עובר דרכה בהתרגשות. את הפעילות מאבטחים כוחות גדולים של ארטילריה ושריון, שהתמקמו מבעוד מועד במקומות שולטים.
סא"ל דורון מנחם מתנדב מאז 2007 בגדוד המילואים שאחראי על הגנת המרחב בחצבאני בעת מלחמה. הוא התחיל כמפקד מחלקה ולפני כשנה מונה למפקד הגדוד. "גדר הגבול באזור הזה הוצבה דווקא כאן מטעמי נוחות של טופוגרפיה בשטח, אך היא שקופה עבורנו", הוא הסביר מדוע המעבר מתבצע מבעד לפרצה ולא דרך שער מסודר, "שטח מדינת ישראל מגיע עד קו הגבול הבינלאומי, הקו הכחול, שנמצא במרחק מהגדר. אנחנו קובעים את התנאים בשטח ולא הם. אנחנו נחליט איך להיכנס לשטח, מתי ובאיזו דרך".
לפעילות הזאת יש הקשר כמובן. בסוף השבוע שעבר ביקר שר החוץ האיראני בגבול לבנון-ישראל, לאחר שנועד עם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. ביום רביעי, היום שבו נערכה הפעילות הביטחונית במובלעות, ביקר נשיא איראן איברהים ראיסי בדמשק ונפגש עם הנשיא בשאר אסד, בביקור ראשון של נשיא איראני בסוריה זה 12 שנים. בצה"ל מכירים היטב את מאמצים שעושים האיראנים כדי להוביל למלחמה נגד ישראל, בכמה שיותר חזיתות.
6 צפייה בגלריה
מח"ט החטיבה אל"מ סיון בלוך
מח"ט החטיבה אל"מ סיון בלוך
"הגזרה משתנה ברמה יומית". אל"מ סיוון בלוך
(צילום: אפי שריר)
אל פעילות גדוד המילואים מצטרף מפקד עוצבת חירם (חטיבה 769), אל"מ סיוון בלוך, שהציג את מפת האיומים העדכנית. בשבעת השבועות האחרונים, מאז חדירת המחבל מלבנון והפיגוע שביצע בצומת מגידו, ועד הירי של קרוב ל-40 טילים לעבר יישובי הגליל והגולן במהלך פסח - דבר שלא קרה מאז מלחמת לבנון השנייה, ישראל פעלה תחת הנחה שצה"ל ניצב כפסע ממלחמה, וכוחות גדולים הוצבו במרחב.
"הייתי בטוח שזה הולך לשם בעקבות ירי הטילים", הודה אל"מ בלוך, "את הקו האדום כבר עברנו לדעתי. ברור שמתישהו לא תהיה ברירה ונצטרך לפעול. אנחנו במציאות ביטחונית מורכבת מול גזרות בוערות באיו"ש, עזה ואיראן. לכיפת ברזל יש יתרונות מדהימים, אבל היא מייצרת תודעה בציבור שיירו פה טילים והוא עדיין ימשיך לנהל את החיים שלו כרגיל. זה לא יקרה. פה זה לא הדרום".
הצעידה במובלעת, במדרון התלול ובסבך לאורך החצבאני, מאתגרת. על גדות הנחל הצטבר זבל רב מלבנון, שנסחף לישראל עם הזרם. הכוח עוצר לא אחת בעקבות זיהוי חשודים מול הנתיב שלנו, בצד הלבנוני. לרוב אלה רועי צאן. אחד מהם גם שלף מצלמה מהתיק ברגע שראה אותנו ותיעד עבור חיזבאללה.
6 צפייה בגלריה
מח"ט החטיבה אל"מ סיון בלוך
מח"ט החטיבה אל"מ סיון בלוך
"מנסים לגלות מהיכן יוצא האויב". סא"ל (במיל') דורון מנחם
(צילום: אפי שריר)
אל"מ בלוך מצביע בפני לוחמי המילואים על עמדות ומוצבים שחיזבאללה הקים בחודשים האחרונים. לאורך הגבול כולו הוקמו כ-30 כאלה. "הגזרה פה משתנה ברמה יומית", אמר, "הנה, למשל, מבנה חדש שהוצב כאן בשלושת השבועות האחרונים והחלונות שלו מופנים לעבר ישראל. קשה למצוא הסבר אחר להצבתו כאן, מעלינו, מלבד לשימושו של חיזבאללה".
לאחר כשעה של הליכה במובלעת, ששטחה כשלושה קילומטרים, אנחנו מתחילים לראות את ראשוני תצפיתני חיזבאללה, שמסתכלים עלינו מהמדרון הלבנוני. "ההגעה לכאן עם שחר משרתת אותנו טקטית. אנחנו תופסים את האויב כשהוא ישן ומפתיעים אותו בפעילות בהיקף שהוא לא מורגל אליו", הסביר סא"ל מנחם, "מלבד עריכת היכרות עם השטח דרך הרגליים, יש לנו מטרה לגלות בפעילות הזאת מהיכן יוצא האויב, ולנתח לאחר מכן את מה שראינו".
בשבוע שעבר אמר ראש המל"ל צחי הנגבי כי על רקע המאבק סביב השינויים במערכת המשפט, והצהרות הסרבנות מצד לוחמים וטייסים במילואים, יש במדינות האויב תחושה ש"מדינת ישראל מתפוררת". בצה"ל רואים במבצע הזה, שאליו גויסו סגלי המפקדים משלושת הגדודים האמונים על ההגנה מול חיזבאללה, מסר לארגון הטרור. "אין אף חייל או קצין במילואים שלא התייצב כאן, ויש ביניהם כאלה שבאזרחות מפגינים בעד ונגד", אמר אל"מ בלוך, "הפעילות במובלעות, לצד מהלכים נוספים, היא מסר לצד השני שאנחנו לא מורתעים ממלחמה ומוכנים לקראתה. כשזה קשור להגנה על ביטחון המדינה, הקיטוב הפנימי לא רלוונטי. אם הצד השני יפתח באש, הוא יפסיד".