לא מעט שכונות בירושלים עברו במהלך השנים שינויים רבים מבחינת הרכב האוכלוסייה. שכונת רמות, שהייתה בעברה שכונה מעורבת, ברובה חרדית כיום. שכונת בית וגן, שהייתה לפני עשרות שנים מעוז הציונות הדתית, הפכה לשכונה חרדית לכל דבר ועניין. גם רמת אשכול ומעלות דפנה התחרדו. רק בשבוע האחרון הוחלט בשכונת קריית היובל על סגירת בית ספר מקצועי חילוני, שבמקומו ייפתח סמינר לתלמידות חרדיות, מה שמעלה חשש אצל תושבים רבים לשינוי אופי השכונה. כעת מגיע מפלס המתח, או מפלס הבריכה במקרה זה, גם לשכונת הר חומה.
2 צפייה בגלריה
בריכת המריבה, שכונת הר חומה
בריכת המריבה, שכונת הר חומה
"בריכת המריבה" בשכונת הר חומה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
הר חומה, שנמצאת בדרום העיר, הוקמה לפני 25 שנים כשכונה מעורבת. לפני מספר שנים החלה העירייה בהקמת קאנטרי בשכונה, הכולל בריכת שחייה. עוד במהלך בניית המתחם היא התחייבה שהבריכה תפעל בכל ימות השבוע, בהתאם לסטטוס קוו העירוני לפיו הבריכות הציבוריות פועלות בשבתות ובמועדים. בחודשים האחרונים הושלמה הבנייה, כולם התכוננו לפתיחה, אלא שאנשים במינהל הקהילתי של השכונה הודיעו כי הם מסרבים לפתוח את המקום בשבתות.
בעקבות הסירוב הגישו כאלף מתושבי השכונה תביעה בנושא לבית המשפט, שבהכנתה סייע סגן ראש עיריית ירושלים, עו"ד יוסי חביליו. אתמול בבוקר (שלישי) הורה בית המשפט המחוזי בירושלים למינהל הקהילתי בהר חומה להפעיל את הבריכה הציבורית החדשה גם בשבת. לפי פסק הדין, הבריכה תיפתח בשבתות לתקופה של שנתיים, ואם גם הציבור החילוני בשכונה יבקש לסגור אותה בסופי שבוע בתום השנתיים – הנושא ייבחן מחדש. בתקופת הביניים הזו הבריכה תפעל בשבתות למנויים בלבד, ללא מכירת כרטיסים במקום. מאיה לוי (46), תושבת השכונה משנת 2004, הגיבה בשמחה: "צריך לחיות בדו קיום בשכונה הזאת, ובכלל, לשמור גם על הצביון החילוני בירושלים. גם לנו יש זכויות".
אולם יש חילונים שעדיין מודאגים. תושבת השכונה סיפרה כי "עכשיו השיח המרכזי נוגע לחברינו מהכפר שממול, צור באהר. בימי החול של החופש הגדול הם יבואו בהמוניהם לקאנטרי ויהיה מפחיד לשלוח את הבנות שלנו לשם. זה מאוד מבאס. אלה אותם אנשים שזרקו עלינו אבנים לפני שלושה חודשים כשהיינו בכביש".
2 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
סגן ראש עיריית ירושלים, עו"ד יוסי חביליו. "היה כאן ניסיון גס ובוטה של כפייה דתית"
(צילום: זהר ויגנר)
במינהל הציבורי מסרו כי ילמדו את פסק הדין ואז יחליטו מה לעשות. יוסי חביליו אמר כי "מי שניסה להצית מלחמת שבת מצא את עצמו בצד המפסיד. הלקח הוא שאסור להרים ידיים. בכל מקום שבו הקיצונים מנסים להשתלט צריך לצופף שורות, להיאבק ולהציל את ירושלים. היה כאן ניסיון גס ובוטה של כפייה דתית ממי שמבקשים להפוך את הר חומה למאה שערים, ואת ירושלים לבני ברק. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. נגמרו הימים שבהם הציבור הליברלי והמתון בירושלים מרכין ראש בפני החרד"לים והחרדים".
פורסם לראשונה: 23:33, 24.01.23