בית המשפט העליון דחה הבוקר (שלישי) את ערעורו של ערפאת רפאעיה, המחבל שרצח ואנס את אורי אנסבכר ביער עין יעל שבעיר. רפאעיה, שנידון למאסר עולם ועוד 20 שנה בכלא, טען כי אינו כשיר לעמוד לדין ועורך דינו טען כי הוא סובל ממחלת נפש ואף ניסה בעבר ליטול את חייו.
3 צפייה בגלריה
אורי אנסבכר ערפאת ארפאעיה
אורי אנסבכר ערפאת ארפאעיה
ערפאת רפאעיה ואורי אנסבכר. הורשע באונס וברצח, ונמצא כשיר לעמוד לדין
(צילום: באדיבות המשפחה, AP, יואב דודקביץ)
3 צפייה בגלריה
גזר דין לערפאת רפאעיה שהורשע ברצח אורי אנסבכר
גזר דין לערפאת רפאעיה שהורשע ברצח אורי אנסבכר
רפאעיה בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שלושה שופטים דחו את ערעורו של המחבל, והשופט יוסף אלרון קבע בפסק הדין כי "שורה של מומחים שבדקו את המערער מטעם הפסיכיאטר המחוזי סברו כי הלה כשיר לעמוד לדין. הפסיכיאטר ד"ר רם כמין, שבדק אותו ארבע פעמים, ציין כי כששאל אותו על אובדנות המערער השיב כי בעבר לא באמת ניסה להתאבד על ידי בליעת רעל, אלא שלמעשה הציעו לו לומר את הדברים על מנת שאולי יסייעו לשחרורו".
השופטות רות רונן וגילה כנפי שטייניץ הצטרפו גם הן להחלטתו של אלרון, בה נכתב: "מעשיו אכזריים במיוחד, כפי שקבע בית המשפט המחוזי. המנוחה חוותה סבל רב בטרם נרצחה, וניתן רק לדמיין את הכאב והסבל שהיו מנת חלקה שבעת שביצע בה את מעשיו".
אנסבכר, תושבת תקוע בת 19, שירתה כבת שירות לאומי במרכז "יעלים" לילדים ונוער בסיכון בירושלים. בבוקר 7 בפברואר 2019 היא יצאה אל היער הסמוך. למקום הגיע רפאעיה כשברשותו סכין, ובכתב האישום שהוגש במרץ 2019, נטען: "הנאשם הבחין באנסבכר והחליט להורגה בשל היותה יהודייה. רפאעיה תקף את אורי ז"ל באלימות קשה ובאכזריות". היא נאבקה בו אך הוא דקר אותה מספר רב של פעמים בכל חלקי גופה.
3 צפייה בגלריה
המיקום בו נרצחה אורי אסנבכר ז"ל ביער עין יעל בירושלים
המיקום בו נרצחה אורי אסנבכר ז"ל ביער עין יעל בירושלים
המיקום בו נרצחה אורי אסנבכר ביער עין יעל בירושלים
במהלך המשפט אמר סנגורו של רפאעיה, עו"ד ריאד סואעד כי הוא מודה שגרם למותה של אנסבכר. הוא ציין בפני השופט כי ניהל שיחות רבות עם מרשו, ויחד הם הגיעו להסכמה בנוגע להודאתו. אולם בדצמבר 2019 כשהגיע תורו של הנאשם להודות - הוא שתק. בעודו ישוב בתא זכוכית הוא בהה באוויר ורק ביקש אישור לקיים שיחת טלפון. ביוני 2020 הוא הודה ברצח לאחר שבית המשפט אישר לו לשוחח עם אימו.
בסוף פסק הדין ציטט השופט אלרון את נועה אנסבכר, אמה של אורי: "היא הייתה ילדה של אור, של אמת, של אהבה, של רצון לחיים ולשלום ושל אמון בטוב שבעולם. זה בא לידי ביטוי בשירים שכתבה. אותו יום ביער היה מפגש בין אורי, שהיא נציגה של כל הטוב והאור שיש בעולם, לבין המפגע. הוא באמת ניצח אותה, וזה הכי נורא שיכול להיות, אבל את האור שלה הוא לא ינצח. התפקיד של בית המשפט הוא להגיד 'אין קיום לרוע הזה. אין מקום, אין הבנה'. רק ככה נוכל ללכת עם הצוואה של אורי, להוסיף אור בעולם, לתקן אותו".