כ-4 שנים לאחר הרצח של אורי אנסבכר, בית המשפט המחוזי בירושלים גזר הבוקר (ראשון) מאסר עולם ו-20 שנות מאסר על ערפאת רפאעיה - המחבל שאנס ורצח אותה. לאחר גזר הדין, נעאה אמה של אורי אמרה באולפן ynet: "אנחנו מחכים כבר ארבע שנים, ומצד אחד אני עכשיו בתחושה של הקלה שהפרק הגיע לסיומו, אבל אני גם בתחושה מאוד חזקה שזה לא סוף הסיפור".
האם הסבירה את דבריה, ועל רקע שורת הפיגועים האחרונה אמרה כי "גם היום אנחנו רואים שהסיפור הוא שבעולם הזה יש מלחמה בין אור לחושך. אני חושבת שבאותו יום ביער היה באמת מפגש בין שיא האור, שאורי ייצגה בעולם, לבין שיא החושך". היא הוסיפה בהקשר לרצח בתה כי "הפרק הזה תם, אבל המלחמה לא הסתיימה".
4 צפייה בגלריה
גזר דין לערפאת רפאעיה שהורשע ברצח אורי אנסבכר
גזר דין לערפאת רפאעיה שהורשע ברצח אורי אנסבכר
"באותו יום ביער היה מפגש בין שיא האור לשיא החושך". רפאעיה ואנסבכר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
גזר דין לערפאת רפאעיה שהורשע ברצח אורי אנסבכר
גזר דין לערפאת רפאעיה שהורשע ברצח אורי אנסבכר
"בית המשפט אמר שאין מקום לרוע הזה בעולם". רפאעיה בבית המשפט, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי האם, "למלחמה הזו יש שני רבדים - אחד מהם הוא להגיד לא לכל החושך, למגר אותו ולהכניע אותו. כמו היום בבית המשפט, שאמר כי אין מקום לרוע הזה בעולם. זה רובד הכרחי וחשוב, אבל הוא לא מספיק". הרובד השני, ציינה נעאה, הוא "למשוך אור לעולם - נוסיף טוב, נראה את הטוב שבכל אחד ובעצמנו, ונעשה מעשים של אור. אני שומעת את הקול של אורי שאומר להוסיף אור. באחד השירים שלה, היא כתבה: 'עשה שיהיה עולמי עולם של שלום'. בסוף, האור צריך לנצח את החושך".
רפאעיה הורשע בחודש שעבר ברציחתה של אנסבכר כמעשה טרור ביער עין יעל שבירושלים, וכן באונס ובכניסה שלא כדין לישראל. אנסבכר, תושבת תקוע בת 19, שירתה כבת שירות לאומי במרכז "יעלים" לילדים ונוער בסיכון בירושלים. בבוקר ה-7 בפברואר 2019 היא יצאה אל היער הסמוך. למקום הגיע רפאעיה כשברשותו סכין, ובכתב האישום שהוגש במרץ 2019, נטען: "הנאשם הבחין באנסבכר והחליט להורגה בשל היותה יהודייה. רפאעיה תקף את אורי ז"ל באלימות קשה ובאכזריות". היא נאבקה בו אך הוא דקר אותה מספר רב של פעמים בכל חלקי גופה.

4 צפייה בגלריה
המיקום בו נרצחה אורי אסנבכר ז"ל ביער עין יעל בירושלים
המיקום בו נרצחה אורי אסנבכר ז"ל ביער עין יעל בירושלים
המיקום שבו נרצחה אנסבכר ביער עין יעל בירושלים
בפתח הדיון היום אמר ראש הרכב השופטים, השופט רפי כרמל: "מעשיו הביאו חורבן למשפחתה. מדובר ברוע שאין לו מקום בעולמנו. שירת חייה של אורי הסתיימה בצעקה. עשתה רק טוב לזולת לעומת הנאשם שנטל חיים בדרך אכזרית".
השופט הוסיף כי "במהלך הטיעונים נשמעה טענתה של נעאה, אמה של אורי. היא ביטאה את הכאב שלא מרפה ממנה ומיתר בני המשפחה. לתוצאות המעשים שעשה הנאשם השפעה מתמשכת על בני המשפחה והיא לא מצליחה לתפקד. ילדה של אור, אמת , אהבה ורצון לטוב בעולם. אורי כתבה שירים שמראים את האופי שלה".
4 צפייה בגלריה
גזר דין לערפאת רפאעיה שהורשע ברצח אורי אנסבכר
גזר דין לערפאת רפאעיה שהורשע ברצח אורי אנסבכר
"מעשיו הביאו חורבן למשפחתה". הרכב השופטים בדיון
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
מאחר שמתקיימות נסיבות מחמירות, אמר השופט כרמל כי יש לגזור על הנאשם את העונש המרבי. בנוסף גזר עליו בית המשפט עונש של עשרה חודשי מאסר נוספים בגין כניסה לישראל שלא באישור, ארבעה מתוכם בעקבות עונש מאסר על תנאי שהוטל עליו בעבר. מלבד זאת נקבע כי רפאעיה ישלם למשפחתה של אנסבכר 250 אלף שקלים ועוד 75 אלף שקלים לכל אחד מהוריה, אחיותיה ואחיה.
בדיון הטיעונים לעונש של רפאעיה, אמרה נעאה, שביקשה כי המחבל יוצא מהאולם לפני שאמרה את דבריה, כי "אני שומעת בתוכי את הצעקות שלה, ואיזה עיניים היא ראתה מעליה וכמה היא סבלה וכמה פחדה. זה לא אנושי, ההתמודדות עם האובדן והכאב והגעגוע, אבל ההתמדדות עם מה שקרה לה זו ההתמודדות עם הסיוט, לילות שבהם אי אפשר לישון. חשוב לי להשמיע את הקול של אורי למרות שהיא לא פה".
האם סיפרה כי "ההתמודדות עם האובדן היא התמודדות עם האפשרות לאבד את השפיות. יש לילות שבהם אנחנו לא מצליחים לישון. חשוב לי לומר שאנחנו בוחרים בחיים למרות הכל, אנחנו עוברים בטיפולים. עבדתי כיועצת בבית ספר במשרה מלאה, אך מאז אותו היום אני לא מסוגלת לחזור לעבודה. אבל את האור של בתי הרוצח לא ניצח, התפקיד של בית המשפט הוא להגיד שאין קיום לדבר הזה בשביל שנוכל ללכת עם הצוואה של אורי להוסיף אור בעולם ולתקן אותו".