"אמירות פופוליסטיות שמבוססות על נתונים שגויים". כך הגיבו היום (שני) ברשות שדות התעופה על דבריו לאולפן ynet של פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים המייעץ לפרויקטור הקורונה. בריאיון אמר בליצר כי "נתב"ג הוא רכבת אווירית של חולי קורונה". ברשות שדות התעופה דחו את האמירות.
פרופ' בליצר, שדיבר על רקע הזינוק בתחלואה לקראת הדיון בקבינט הקורונה, אמר בין היתר כי "חייבים לתת מענה מיידי לנתב"ג. צריך להשקיע בבדיקות של מי שמגיע ממדינות אדומות, לבודד את כל מי שלא יכול להיות בבידוד טוב בבית - ולעצור את הרכבת האווירית של ההדבקות".
בהמשך נקבע בהחלטת הקבינט שאישרו רוב השרים: "נפעיל את תוכנית 'כנפי חיל' לביצוע בדיקות לשבים מחו"ל/ממדינות אדומות כתנאי לבידודם הביתי (מי שלא ירצה להיבדק יידרש לבידוד במלוניות)".
ברשות שדות התעופה טענו שנתוני משרד הבריאות מראים שיעור יחסית קטן של חולי קורונה מאומתים שחזרו מחוץ לארץ, כך שדבריו של פרופ' בליצר אינם נכונים. "הפרופסור טועה ומטעה בנתונים והם לא יותר מאמירות פופוליסטיות", אמר דובר רשות שדות התעופה עופר לפלר. "בנתב"ג עברו בחודש האחרון מעל 150 אלף נוסעים, כש-82 אלף איש הגיעו בטיסות נכנסות".
1 צפייה בגלריה
הטיסה המסחרית הראשונה מישראל לדובאי
הטיסה המסחרית הראשונה מישראל לדובאי
נוסעים בנתב"ג, בשבוע שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
"מספר החולים שלכאורה נכנסו לישראל ונבדקו בטווח של שבוע, כך על פי נתוני משרד הבריאות, הוא פחות מחצי אחוז. ההמצאות של הפרופסור המכובד נועדו לעשות כותרות", הוסיף לפלר.
בנתונים שמפרסם משרד הבריאות ניתן גם לאמוד את המדינות מהן חזרו הכי הרבה חולים. בשבועיים האחרונים נמצאו 81 בני אדם ששבו ארצה והתגלו כחולים בקורונה: 23 מטורקיה, 20 מארה"ב, 11 מרוסיה, 10 מאוקראינה, 6 מאתיופיה, 4 מאיחוד האמירויות, 2 ממולדובה, וחולה אחד מבולגריה, בלרוס, גרמניה, רומניה וצרפת.
לאחר הודעת בכירי רש"ת כתב פרופ' בליצר כי "0.8% חיוביים מכלל השבים, זה כ-8% מאלו שנבדקו. אם נתב״ג הייתה יישוב - היא הייתה בסגר". בנוסף הוסיף בליצר: "להסביר לאפידמיולוג שהוא לא יודע לקרוא נתוני תחלואה, זו לא אסטרטגיה שצפויה להסתיים בהצלחה".
על פי המתווה שפורסם לראשונה ב-ynet, ואושר עקרונית בקבינט הקורונה, כל מי שחוזר לארץ ממדינה אדומה ייכנס לתוכנית "כנפי חיל" ויחויב בבדיקת קורונה. מי שיסכים לעבור בדיקה ייכנס לבידוד ביתי של 10 ימים כשכל יום יבקר אותו נציג מטעם הפרויקט כדי לוודא שהוא בבידוד. אם יפר אותו - יועבר לטיפול מנהלת האכיפה. הנכנסים לבידוד ביתי יעברו שתי בדיקות קורונה: אחת בנחיתה והשנייה לפני היציאה מהבידוד.
מדובר למעשה בקיצור ימי הבידוד מ-12 יום לעשרה ימים, בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מי שיסרב לעבור את הבדיקה יחויב להיכנס לבידוד במלונית למשך שבועיים מלאים. פיקוד העורף ערוך לפתוח מלוניות תוך 48 שעות במידת הצורך. המתווה יתחיל בארבע מדינות אדומות שאת זהותן יקבע משרד הבריאות, ונכון לעתה מסתמן שטורקיה וסרביה יהיו ברשימה זו. בשלב הראשון יטופלו במסגרת המתווה אלף ישראלים ביום.