ההצהרה הלוחמנית של גנץ הובילה לביטול ישיבת הממשלה - ולדחיית אישור מפכ"ל קבוע: ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל את ישיבת הממשלה בשל הצהרתו אמש (יום ב') של יו"ר כחול לבן בני גנץ, שקרא לאיחוד במרכז-שמאל והבהיר למעשה כי במקרה של חבירה הוא יסכים לוותר על המקום הראשון ברשימה.
ישיבת הממשלה בוטלה בין היתר גם עקב חילוקי דעות בין הליכוד לכחול לבן בנוגע לסדר היום של הממשלה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "ישיבת הממשלה שתוכננה נדחתה. עדכון על מועד חדש יפורסם בהמשך".
בין היתר הייתה אמורה הממשלה לאשר את מינוי קובי שבתאי למפכ"ל קבוע, ואת מינוי קטי פרי לנציבת שב"ס הקבועה. גנץ הגיב בטוויטר לביטול ישיבת הממשלה: "למשטרת ישראל לא יהיה מפכ"ל קבוע, לא תמונה נציבת שב"ס ולא ימונו 36 שגרירים במדינות חשובות בגלל שנתניהו החליט לבטל את ישיבת הממשלה. שוב הוכח ששיקולים אישיים ורק הם מובילים את נתניהו. אעשה הכול כדי שייבנה כוח פוליטי חזק וגדול שיוציא את ביבי מבלפור. אם האגו ילך, ביבי ילך".
4 צפייה בגלריה
אחמד ג'בארין המתחסן המיליון לצד בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין
אחמד ג'בארין המתחסן המיליון לצד בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין
נתניהו באום אל פחם
(צילום: שרון צור)
היום זה לא יקרה, אבל באחת הישיבות הקרובות נתניהו צפוי להביא לאישור הממשלה תוכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית. מאחורי הקלעים התנהל קרב בין נתניהו, שהגיש את התוכנית בתיאום עם ח"כ מנסור עבאס מרע"מ, לבין שר הביטחון גנץ, שדרש להכניס בה תיקונים לבקשת יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה.
התוכנית המקורית קבעה כי היעדים יושגו רק בעוד כעשור, אך גנץ דרש שיוצבו יעדים כמותיים של הפחתת האלימות כבר עכשיו. עוד דרש גנץ שיהיו נציגים ערבים שישתתפו ביישומה של התוכנית, לאחר שבתוכנית המקורית לא הייתה שום התייחסות לשותפות של החברה הערבית במימושה. עוד נקבע כי ראשי הרשויות המקומיות הערביות והמעורבות ישותפו בגיבוש התוכנית המפורטת ובתהליך יישומה.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
הכניס תיקונים לתוכנית לבקשת איימן עודה. גנץ
(צילום: גבריאל בהרליה)
הממשלה צפויה לאמץ את המלצות צוות המנכ"לים, שהוקם באוקטובר 2019 בעקבות ההחמרה בתופעת האלימות והפשיעה בחברה הערבית בשנים האחרונות. בשנת 2019 התרחשו 91 מקרי רצח בחברה הערבית - עלייה של כ-50% בתוך חמש שנים. מדובר בשיעור מקרי רצח גבוה פי יותר משבעה, ביחס לגודל האוכלוסייה, בהשוואה לחברה היהודית, שבה התרחשו 47 מקרי רצח בשנת 2019. מגמה זו המשיכה גם בשנת 2020, שבה מספר מקרי הרצח גבוה אף יותר - 111 מקרים. ב-2021, שרק התחילה, נרשמו כבר שמונה מקרי רצח בחברה הערבית.
הממשלה תטיל על מנכ"ל משרד רה"מ צחי ברוורמן, בתיאום עם אגף התקציבים במשרד האוצר, הרשות לפיתוח כלכלי-חברתי של מגזר המיעוטים ומשרדי הממשלה הרלוונטיים, להביא לאישור הממשלה בתוך 150 ימים תוכנית פעולה חמש-שנתית מפורטת. נציגים מהחברה הערבית יסייעו ביישום ההמלצות והעקרונות, לרבות מקורות תקציביים, היבטי תקינה בייבוא ויעדים כמותיים שאמורים להביא להפחתה ניכרת ומשמעותית בפשיעה ובאלימות.
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אלימות באום אל פחם
הפגנה נגד אלימות באום אל פחם
הפגנה באום אל פחם נגד האלימות בחברה הערבית

בהמשך להמלצות צוות המנכ"לים, הוחלט לקדם באופן מיידי את הטיפול בנושא כלי הנשק הבלתי חוקיים בחברה הערבית. המשרד לביטחון הפנים והמשטרה יקדמו שני מבצעי איסוף של נשק בלתי חוקי במהלך השנה הקרובה, זאת בכפוף לאישורו של היועץ המשפטי לממשלה בדבר מתן חסינות מפני העמדה לדין בגין החזקת הנשק, לאדם שימסור את אמצעי הלחימה הבלתי חוקי. בנוסף, המשטרה תקדם פעילות מבצעית מאומצת בנושא תפיסת כלי הנשק, באופן שעל פי התוכנית יביא לעלייה של 10% בהיקף כלי הנשק שייתפסו השנה.
תופעות נוספות שהממשלה מעוניינת למגר הן זליגת נשק מצה"ל, ייצור נשק באופן בלתי חוקי והברחות של נשק לשטח ישראל. כדי לעשות זאת יוקם צוות בראשות ראש המל"ל, ובהשתתפות נציגים בכירים מהמשטרה, שב"כ, צה"ל, משרד הביטחון, המשרד לביטחון הפנים, משרד המשפטים, רשות המעברים היבשתיים, משרד האוצר, רשות המסים, רשות הדואר ומשרד רה"מ. הצוות ימליץ על דרכי פעולה מערכתיות-לאומיות לצמצום משמעותי של תופעות אלה, ויגיש את המלצותיו בתוך 180 ימים.
במסגרת התוכנית ייעשה גם מאמץ להתמודד עם תופעת האלימות במשפחה בחברה הערבית, וייבנו תוכניות שיוטמעו בה. כמו כן, יושקעו 100 מיליון שקלים בהקמת תחנות משטרה חדשות ביישובים הערביים, יורחבו תחנות קיימות וייבנו תחנות כיבוי ומבני רווחה רב תכליתיים. על משרד רה"מ יוטל לבצע קמפיין הסברה נגד אלימות בחברה הערבית בהיקף של מיליון שקלים מתוך תקציב המשרד.
4 צפייה בגלריה
נשק לא חוקי במגזר הערבי. הממשלה תקדם צעדים באופן מיידי למיגור התופעה
נשק לא חוקי במגזר הערבי. הממשלה תקדם צעדים באופן מיידי למיגור התופעה
נשק לא חוקי במגזר הערבי. הממשלה תקדם צעדים באופן מיידי למיגור התופעה
(צילום: דוברות משטרת מחוז חוף)
בנוסף לתוכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית, שר המשפטים גנץ, השר לשוויון חברתי איציק שמולי ונגיד בנק ישראל אמיר ירון הקימו צוות שיפעל לגיבוש תוכנית לאומית להגברת ההכלה הפיננסית במשק הישראלי, כלומר - מתן גישה שוויונית לשירותים פיננסיים ברמה ראויה ובעלות סבירה, לכלל האוכלוסייה. הצוות ימפה את הפערים בהכלה הפיננסית בישראל, לרבות תחום האשראי, ויגבש המלצות לצעדי מדיניות אופרטיביים. בחברה הערבית קיימים אתגרים ייחודיים בתחום זה, ולכן הצוות ייתן דגש מיוחד למיפוי האתגרים ולהצעת חלופות להסרתם. בצוותים ייקחו חלק הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה וברשויות הציבוריות.
ביום שישי התאספו מאות תושבים באום אל פחם, שם הפגינו סמוך לתחנת המשטרה בעיר נגד גל האלימות ומקרי הרצח בחברה הערבית, כשאחד האחרונים שבהם היה הירי לעבר ד"ר סלימאן אגבאריה, ראש העיר לשעבר, שנפצע באורח קשה בשבוע שעבר. המפגינים הפנו אצבע מאשימה כלפי המשטרה והניפו כרזות שעליהן נכתב כי "המשטרה היא האחראית העיקרית לאלימות ולפשע", קראו לסגור את התחנה וצעקו "הדם שלנו לא זול".
מלשכתו של ח"כ מנסור עבאס יו"ר רע"מ נמסר בתגובה: "אין לנו בעיה עם אנשים שרוצים לעלות טרמפ כשיש החלטות לטובת החברה הערבית. מה שמעסיק אותנו באמת זה אישור התכנית ולא הקרדיט עליה. כל הנקודות והתיקונים שהוזכרו כאילו נדרשו נמצאים במסמך הצעת המחליטים ודנו בהם עם משרד ראש הממשלה והגורמים המקצועיים. עמלנו רבות וקיימנו עשרות ישיבות כדי להביא תכנית ראויה. אני פונה שוב לליכוד ולכחול לבן להעלות את ההצעה לשולחן הממשלה לאישורה הסופי ושלא תישאר בת ערובה בגלל אי הסכמות ביניהם שאינן קשורות לתכנית או לחברה הערבית. התכנית הינה פיקוח נפש, וכל יום שעובר בלי אישור התכנית משלמת החברה הערבית תמורתו בדמם של מיטב בניה".
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:04, 11.01.21