על רקע הביקורת בתוך הקואליציה על התגובה לירי הרקטות מרצועת עזה, הקואליציה עמדה היום (רביעי) למבחן משמעותי גם בתחום החקיקה - מהאגף הימני של האופוזיציה. שתי הצעות חוק של ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי) וח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו), שאתגרו כאמור את הקואליציה מימין, הופלו על ידה במליאת הכנסת.
הצעתה של ח"כ השכל נועדה לאפשר לנפגעי פעולות טרור ולמשפחות שכולות להצטרף כצד בהליך משפטי נגד מחבלים, ולהשמיע את טענותיהם בפני בית המשפט. עוד חייבה הצעת החוק, שנפלה היום בקריאה טרומית, לעדכן את הנפגעים והמשפחות השכולות בכל שלבי ההליך המתנהל נגד המחבלים. לאחר שהצעת החוק לא עברה במליאה, ח"כ השכל מסרה כי היא "פשוט מזועזעת שהקואליציה מפילה הצעת חוק ראויה שנועדה לסייע למשפחות השכולות. זו ממשלה שמדברת ימנית שוטפת ובפועל מציגה אפס עשייה".
2 צפייה בגלריה
ראיון אולפן טקס יום הזיכרון זיכרון אלטרנטיבי
ראיון אולפן טקס יום הזיכרון זיכרון אלטרנטיבי
"משפחות השכול לא יכולות להיות 'פיון' על לוח המשחקים של הפוליטיקאים". מאיר סחיווסחורדר
מאיר סחיווסחורדר, שאיבד את הוריו ושלושה מאחיו בפיגוע במסעדת סבארו בירושלים ב-2001, הגיע היום לכנסת כדי לצפות בהצבעה על הצעת החוק של ח"כ השכל. לאחר ההצבעה, אמר סחיווסחורדר באכזבה כי "העובדה שהאופוזיציה והקואליציה לא שיתפו פעולה הובילה לידי כך שהחוק לא עבר בקריאה הטרומית. זה מצב אבסורדי - אנחנו משפחות השכול לא יכולות להיות 'פיון' על לוח המשחקים של הפוליטיקאים". לדבריו, "כמו שברור לכל שאת הפוליטיקה חייבים להשאיר מחוץ לבתי העלמין ביום הזיכרון, ככה חייבים כל השנה שהפוליטקאים יחפשו יחד את הפתרונות הדרושים לנפגעי הטרור".
גם הצעת החוק של ח"כ ניר, שנועדה לקבוע ענישת מינימום של שנתיים על יידוי אבנים וזריקת בקבועי תבערה, נפלה היום במליאה בקריאה טרומית. יו"ר מפלגתה של ניר, ח"כ אביגדור ליברמן, מסר לאחר ההצבעה כי "ממשלת 'הימין' מתבררת כממשלת הדחלילים של נתניהו. אין ערכים, אין אידיאולוגיה, הכל מותר בשביל השלטון".
2 צפייה בגלריה
שרון ניר במליאת הכנסת
שרון ניר במליאת הכנסת
ח"כ ניר במליאת הכנסת. גם הצעת החוק שלה לענישת מינימום למיידי אבנים נפלה היום
(צילום: שלו שלום )
הצעת חוק נוספת, שהוגשה על ידי ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) ועסקת בהחמרת הענישה על אונס של קטינים למאסר עולם ללא אפשרות לחנינה, לא זכתה לתמיכת הקואליציה גם כן. גם להפלת הצעת החוק הזו התייחס ליברמן, ואמר כי "מסתבר שאין כאבי בטן על חיילים, נשים מוכות או מקרי אונס, גם כאשר מפלגת הליכוד וחבריה נמצאים בקואליציה. ממשלה שרומסת את אזרחיה - סופה לעבור מן העולם".
עם זאת, חלק מהצעות החוק של חברי כנסת מהאופוזיציה עברו היום בקריאה טרומית בתמיכת הקואליציה, בהן הצעת החוק של חד"ש-תע"ל להקמת בית חולים בעיר סכנין. יו"ר מפלגת רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, תקף את שר המשפטים יריב לוין שנכח במליאה על שיתוף הפעולה של הקואליציה עם חד"ש-תע"ל, ואמר: "אתם מחבקים אותם כי אתם לא רוצים בממשלה מפלגה שבאמת מייצגת את הציבור הערבי".

עבאס המשיך לתקוף את הקואליציה, ואמר ללוין: "אתם לא מאפשרים להקים ועדה מיוחדת לטיפול בפשיעה בחברה הערבית, אבל הקמת בית חולים כן. תעשה משהו, אין לנו איך לדבר עם ראש הממשלה אז אנחנו מדברים איתך- ארגוני הפשע משתלטים על החיים שלנו וממשלת ישראל עומדת מהצד. תעשה משהו!".
עוד הצעת חוק שעברה בקריאה טרומית היא הצעתה של ח"כ אפרת רייטן (העבודה) לבטל את קיזוז הקצבאות מדמי האבטלה. הצעת החוק נועדה לאפשר לחלק מהזכאים לקצבאות לקבל בו זמנית גם דמי אבטלה וגם את הקצבה. "זה תיקון היסטורי של החלטה שרירותית, חסרת לב וחמלה של ממשלת ישראל. אסור לשלול דמי אבטלה ממי שמקבל קצבאות קיום, אחרת האנשים האלה יידרדרו לעוני", אמרה ח"כ רייטן לאחר ההצבעה.
גם הצעת חוק שהיא פרי שיתוף פעולה של ח"כיות מהקואליציה ומהאופוזיציה, עברה בקריאה טרומית. ההצעה של ח"כ קטי שטרית (הליכוד) וח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) נועדה להסדיר שימוש בזרע של נפטר לשם הולדה. כיום השימוש בזרע הנפטר ופעולתם של בנקי הזרע אינם מוסדרים בחקיקה ראשית. בהצעת החוק מוצע לאפשר לבת זוגו של נפטר לעשות שימוש בזרעו לאחר פטירתו, אף אם לא הותיר אחריו הנחיות מפורשות בנושא, ובתנאי שלא התנגד לכך מפורשות.

סיעה אחת מהקואליציה לא השתתפה היום באף הצבעה בכנסת - והיא סיעת עוצמה יהודית, שהודיעה לאחר הירי מרצועת עזה ביממה החולפת, שכלל שיגור של 104 רקטות מרצועת עזה ליישובי העוטף, הודיעה כי היא מחרימה ההצבעות היום במליאה "בעקבות התגובה הרפה בעזה הלילה".
בליכוד זעמו על החלטתו של יו"ר עוצמה יהודית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להחרים את ההצבעות בכנסת, ומסרו כי "איתמר בן גביר לא חייב להישאר בממשלה". בן גביר לא נותר חייב ואמר: "לא נגיע להצבעות בכנסת עד שראש הממשלה יפנים שהמטרה של הממשלה הזו היא ממשלת ימין מלא-מלא".