ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' עמוס ידלין, הציע שישראל לא תפעל צבאית נגד איראן בהמשך לתקריות האחרונות בחופי המפרץ - בהן תקיפת הספינה "מרסר סטריט" שבבעלות ישראלית במפרץ עומאן בשבוע שעבר. בריאיון לאולפן ynet אמר: "ישראל, איפה שהיא לא חייבת, שלא תידחף".
ידלין הסביר: "ישראל לא חייבת להיות בקדמת הגבעה, שתיתן למעצמות העל, כמו בריטניה שאזרח שלה נהרג, ליפן שמיכלית שלה נפגעה ולארה"ב כמובן, לטפל בנושא". מי שעמד בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ציין כי לישראל יש בעיות אחרות, מרכזיות יותר, מול איראן. "האחת זו תוכנית הגרעין. השנייה זו ההתבססות האיראנית בסוריה והשלישית זה העזרה לחיזבאללה בפרויקט הדיוק - אני מציע להתמקד בזה ולא ללכת למקום שבו לאיראנים יש יתרון, באזור המפרץ, הים הערבי על יד חופי עומאן והאמירויות, זה לא המקום שישראל צריכה להגיע לקדמת הבמה".
4 צפייה בגלריה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
"יש לנו בעיות אחרות מול איראן, ישראל לא חייבת להיות בקדמת הגבעה"
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
עמוס ידלין
עמוס ידלין
"אין לנו יתרון בתעבורה הימית, צריכים להשאיר את הטיפול בזה למישהו אחר". ידלין
( צילום: יריב כץ)
מאז המתקפה נגד הספינה ליד חופי עומאן נקטה ישראל בעמדה ברורה, ולפיה איראן היא האחראית הבלעדית לפעולה. איראן הכחישה מעורבות מיד. תחילה בארה"ב ובבריטניה לא מיהרו לעמוד לצד ישראל, אך מאז הספיקו ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן להפנות אצבע מאשימה כלפי טהרן. "ישראל נקטה במהלך נכון, מהלך דיפלומטי. להציג את איראן כמדינה שלא רק תומכת טרור, אלא מבצעת טרור על ספינה אזרחית, הורגת אזרחים אירופאים, בריטי, רומני", אמר ידלין.
לדבריו, "אם זה יגיע למועצת הביטחון בהחלטת גינוי על איראן זה הישג מדהים, לא צריך לקפוץ מיד עם פעולה צבאית". הוא ציין כי בשנים האחרונות בין איראן לישראל יש מערכה חשאית שבה שתי המדינות פוגעות אחת בשנייה לפני האינטרסים שלהן, אבל שתיהן מאוד נזהרות לא להגיע למלחמה כוללת וגלויה. "ישראל צריכה עוד פעם את מלחמת הצללים הזאת לנהל אל מול הנושאים החשובים לה באמת ולהשאיר את הנושא של התעבורה הימית, שבו אין לנו יתרון, למישהו אחר", הדגיש.

4 צפייה בגלריה
"החלטת גינוי נגד איראן - הישג מדהים". מועצת הביטחון של האו"ם
"החלטת גינוי נגד איראן - הישג מדהים". מועצת הביטחון של האו"ם
"החלטת גינוי נגד איראן - הישג מדהים". מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: EPA)
מאז התקרית מול חופי עומאן איים ראש הממשלה נפתלי בנט על איראן מספר פעמים, ואמר כי ישראל "תעביר לאיראן את המסר בדרכה". עוד הוא הוסיף כי ישראל רותמת את העולם - "אבל יודעת גם לפעול לבד". ידלין העביר ביקורת מרומזת על אמירות אלה: "כפילוסופיה מרכזית, אנחנו צריכים ללכת אחרי המערבון שבו נאמר 'אם אתה רוצה לירות, תירה, אל תדבר' והמעשים שלנו צריכים לדבר בשבילנו".
הוא ציין כי אין טעם במדיניות הרהב והיעדר החשאיות, שהתגברה בשנים האחרונות. "ישראל עשתה הרבה מאוד מעשים שהועילו לביטחון ישראל נגד ההתבססות, נגד תוכנית הגרעין - הדיבורים ולקיחת האחריות גם לפני וגם אחרי מיותרים לחלוטין", אמר.

"מאז עזיבת טראמפ האיראנים מרשים לעצמם יותר"

ידלין טען כי חלק מפעולותיה של טהרן נובעות מחילופי השלטון בארה"ב. "למה האיראנים בכלל עכשיו הרבה יותר תוקפניים? אנחנו שמנו לב שמהיום שטראמפ עזב את הנשיאות, האיראנים, שמאוד חששו אחרי חיסול סולימאני, מרשים לעצמם היום בעצם להפוך את ה'מקסימום לחץ' שהיה עליהם כלפי ארה"ב - איתם הם עושים מו"מ".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן  דונלד טראמפ
ג'ו ביידן  דונלד טראמפ
"מהיום שטראמפ עזב - האיראנים מרשים לעצמם יותר". הנשיא לשעבר וביידן
(צילום: AFP, רויטרס)
ראש אמ"ן לשעבר ציין כי "גם מול שאר האויבים שלהם - אנחנו רואים אותם תוקפים את סעודיה, כמעט כל שבוע נופלים טילים ומל"טים מתאבדים על סעודיה מתימן, זה הידיים הארוכות של איראן. איראן הייתה מאוד רוצה לפגוע גם בישראל, היא לא כל כך מצליחה". לכן, לטענת ידלין, איראן בוחרת להעביר את המערכה לימית: "היא הולכת למקום שבו היא יכולה להפעיל את המל"טים שלה, וכמו שאמרתי, אנחנו לא צריכים להיות שם".
עם זאת אמר ידלין כי ייתכן שאיראן מצטערת על התקיפה בשבוע שעבר: "יש רצון להימנע ממלחמה. יכול להיות שגם במקרה הזה יצא לאיראנים תוצאה שהם מצטערים עליה עכשיו. עד היום, כל התקריות בים היו ללא נפגעים בנפש, ללא הרוגים. כאשר האיראנים בפעם הראשונים הרגו שני אזרחים אירופים, אני חושב שהם עושים חשבון".