השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר הבוקר (יום רביעי) כי זימן את ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב יגאל בן שלום, לשיחת בירור - בעקבות דיווח שלפיו היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן לוחצים עליו לחזור בו מפרישתו.
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
פרשה חדשה. השר בן גביר
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
3 צפייה בגלריה
ניצב יגאל בן-שלום ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל
ניצב יגאל בן-שלום ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל
ניצב יגאל בן שלום
(צילום: מוטי קמחי)
בדיווח, שפורסם בתאגיד, נטען כי בהרב-מיארה ואיסמן מנסים למנוע מצב שבו מחליפו של בן שלום ימונה על-ידי בן גביר. בהודעה לתקשורת בעקבות הדיווח אמר בן גביר כי "אם הפרסום נכון, והיועמ"שית ופרקליט המדינה מתערבים במינויים במשטרת ישראל ומנסים למנוע מצב בו השר לביטחון לאומי ימנה את ראש אגף חקירות ומודיעין הבא - מדובר ברעידת אדמה".
דרך התקשורת הוא הזמין את בן שלום לשיחת בירור, כדי לבדוק אם אכן מופעלים עליו לחצים כאלה. עם זאת, הודעתו של בן גביר גרמה להרמת גבה, שכן הוא "מדלג" על המפכ"ל בדרך לקביעה שהוא ימנה את מחליפו של בן שלום. ראש אגף החקירות והמודיעין, נסביר, הוא דמות מרכזית בסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, ולרוב הוא ממונה על-ידי השר בהתאם להמלצת המפכ"ל. כך למשל היה גם בעת מינוי בן שלום עצמו, כאשר השר גלעד ארדן אישר את המלצתו של מ"מ המפכ"ל דאז, מוטי כהן. במשטרה, בכל מקרה, סירבו היום להיכנס עוד אחת מהקטטות הציבוריות של בן גביר מול רשויות החוק.
בן שלום, אחד הניצבים הוותיקים ביותר במשטרה, אמור לפרוש בחודשים הקרובים אחרי שעבר לאחרונה אירוע בריאותי. אם אכן מופעלים עליו לחצים להישאר כדי למנוע מבן גביר למנות את מחליפו, מדובר בהימור על אורך חייה של הממשלה - שכן בן שלום בכל מקרה יפרוש בקרוב, ולא יכול להחליט על דעת עצמו שימשיך בתפקיד בשנים הקרובות. נזכיר כי גם נציבת שב"ס קטי פרי רצתה להישאר בתפקידה, אך בן גביר הראה לה את הדרך החוצה, בניגוד להסכמים עם המחנה הממלכתי.
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ועמית איסמן בכנס של משרד המשפטים
גלי בהרב מיארה ועמית איסמן בכנס של משרד המשפטים
"חוזק המשטרה נעוץ גם בשיקול דעת עצמאי של המפקדים". בהרב-מיארה ואיסמן
(צילום: מוטי קמחי )
השאלה הגדולה שנותרה היא אם בן גביר ימנה את ראש אגף החקירות והמודיעין הבא עוד לפני שהמפכ"ל יעקב שבתאי יפרוש, אחרי שכהונתו הוארכה עד ליולי 2024. בן גביר עשוי להמתין עד לחודש זה כדי שיקבע יחד עם המפכ"ל החדש את זהות המפקד הבא של האגף הרגיש, שאחראי בין השאר גם על חקירת התיקים הפליליים של הפוליטיקאים.

"שיטת המשטר מחייבת משטרה עצמאית"

בן גביר, אגב, ציין כי יש לו "אמון מלא" בניצב בן שלום, אך "ברצונו לברר האם יש גורמים שמנסים להפעיל עליו לחץ פסול". רק אתמול הוא, היועמ"שית ופרקליט המדינה חלקו שבחים לבן שלום בכנס של אגף החקירות והמודיעין.
היועמ"שית, אגב, אמרה באותו כנס כי "שיטת המשטר הדמוקרטית שלנו מחייבת מערכת משטרה ממלכתית, עצמאית ובלתי-תלויה. משטרה שאינה חשופה לכל השפעה בלתי ראויה, לא מצידם של גורמים מדיניים ברשות המבצעת, ולא מצידו של כל בעל עניין חיצוני אחר. בתקופה האחרונה הבהיר בית המשפט העליון, אגב טענות להתערבות הדרג המדיני בפעילות קונקרטית של משטרת ישראל, כי הדבר אינו תקין ואין לאפשר לעשות כן. כלל יסוד הוא שמשטרת ישראל חייבת לשרת את הציבור כולו ואת האינטרס הציבורי במובנו הרחב. טלו ממשטרת ישראל את הממלכתיות שלה ואת אי התלות הפוליטית, ושברתם כלל יסוד זה".
היא פנתה לשוטרים: "המשיכו לפעול ללא מורא וללא משוא פנים, על-פי מיטב שיקול דעתכם המקצועי, העובדות והדין. זוהי אחריותכם".
איסמן אמר בכנס כי "מקור חוזקתה של משטרת ישראל, כגוף המוביל את אכיפת החוק, נעוץ גם בשיקול דעתם המקצועי והעצמאי של מפקדיה ופקודיהם. עצמאות המשטרה ויכולתם של מפקדיה להפעיל שיקול דעת מקצועי המונחה על-ידי נסיבות האירועים שלפניהם, ונסיבות אלו בלבד, הם המאפשרים להם לבצע את תפקידם באופן מיטבי". במשטרה אומרים כי אולי הדברים האלה, יותר מהכול, היו שהכעיסו את השר בן גביר.