דרעי מגיב להחלטת בג"ץ: "נפרוץ את התקרה"
(צילום: דוברות ש"ס)

היועצת המשפטית לממשלה דורשת מראש הממשלה בנימין נתניהו מלפטר את יו"ר ש"ס אריה דרעי, בעקבות פסק הדין של בג"ץ שפסל את דרעי מלכהן כשר. בש"ס העריכו היום (חמישי) כי נתניהו יפטר את דרעי ביממה הקרובה. גורמים במפלגה אמרו לאחר השיחות בין נתניהו ודרעי כי קיימת סבירות גבוהה שנתניהו יקיים את החלטת בג"ץ לפני כניסת השבת. עדיין לא ידוע מי יאייש את התפקידים שאותם יפנה דרעי.
במכתב ששלחה אתמול היועמ"שית גלי בהרב-מיארה לראש הממשלה נתניהו, היא כתבה כי עליו "לפעול בהתאם לפסק הדין ולהעביר אותו מתפקידיו בממשלה". היא ציינה כי עקב העובדה שנתניהו לא יכול לכהן כשר בעקבות כתב האישום נגדו, עליו למנות הן שר פנים והן שר בריאות, במקומו של דרעי - ולא לקחת את התיקים לעצמו מתוקף היותו ראש הממשלה.
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הליכוד
ישיבת סיעה הליכוד
היועמ"שית בהרב-מיארה, נתניהו ודרעי. רה"מ התבקש לפטר את שותפו הבכיר לקואליציה
(צילום:רפי קוץ, מוטי קמחי, נחום סגל )
"על פי פסק הדין שניתן, חבר הכנסת דרעי אינו יכול להמשיך לכהן כשר בממשלת ישראל", כתבה היועמ"שית לנתניהו. "אשר על כן, ועל פי סמכותך הקבועה בחוק יסוד: הממשלה, עליך לפעול בהתאם לפסק הדין ולהעביר אותו מתפקידיו בממשלה. נוכח המגבלות שבדין החלות בעניינך, יש למנות גורם אחר לכהן בתפקידי שר הבריאות ושר הפנים". היום הגיע יו"ר עוצמה יהודית, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לביתו של דרעי בירושלים.
אמש הגיעו לביתו של דרעי חברי קואליציה נוספים, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו. אחרי התייעצויות שהתקיימו בקואליציה, במיוחד אחרי הפסיקה אמש, התברר שהאפשרויות לפתרון סוגיית דרעי מצומצמות מאוד – והחלטת בג"ץ מותירה מעט מאוד מרחב תמרון.
בש"ס לא מוכנים לקבל מצב שדרעי לא יהיה חלק מהממשלה, ורואים באנשי הליכוד האחראים לטפל בנושא. דרעי עצמו אמר בימים האחרונים בשיחות סגורות כי האחריות היא על נתניהו, וציין כי הוא צריך לפתור את הבעיה הזאת.
היום שאחרי פסילת דרעי: פאנל משותף לאולפן ורדיו ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

סיכוייו של דרעי לחזור לאיזה ממשרדי הממשלה, כך עלה מההתייעצויות שהתקיימו אמש, הולכים ומתמעטים. ראשית, מאחר שהתוכנית להאיץ את ביטול עילת הסבירות כבר לא תספיק – בגלל עילת ההשתק השיפוטי שגם בגינה נפסל דרעי.
מלבד זאת, גם הציפייה של בג"ץ שנתניהו ודרעי ישובו למסלול המקורי – דרך המלך – ויפנו ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיכריע אם דבק קלון במעשי יו"ר ש"ס, תסבך את הנושא. פנייה של דרעי ליו"ר ועדת הבחירות, וקביעה מצידו כי דבק קלון במעשי יו"ר ש"ס, תביא להפסקת כהונתו בכנסת לפי חוק יסוד: הכנסת. כך, דרעי יפסיד לא רק את מקומו סביב שולחן הממשלה, אלא ייאלץ לנהל את ענייני ש"ס מבחוץ – דבר לא מקובל מבחינתו.
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי יוצא מהבית
אריה דרעי יוצא מהבית
דרעי מחוץ לביתו אמש, אחרי הפסיקה. יימצא פתרון?
(צילום: עמית שאבי)
דרעי התייחס אמש לראשונה לפסק הדין בבג"ץ ואמר כי הוא דווקא שמח. "כששמעתי את ההחלטה, לא שהיא הייתה בלתי צפויה, הייתה לי שמחה", אמר. "אין שמחה כהתרת הספקות. טוב שהם אמרו את דברם וטוב שזה נגמר בצורה כזו, של 10 מול 1. ישפוט העם ויראה. אני מתחייב להמשיך המהפכה שהתחילו רבותינו זצוק"ל ביתר שאת וביתר עוז. יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון נפרוץ את התקרה, בעזרת השם".
בקואליציה בוחנים אפשרות לנסות למנות את דרעי לממלא מקום ראש הממשלה, עם סמכויות מוגדרות ותחומי אחריות, אבל החוק כיום קובע שממלא מקום ראש הממשלה חייב להיות חבר כנסת שמשתייך לסיעת ראש הממשלה. עדיין לא ברור מה יכול להיות הפתרון לפסילת דרעי, ועד כמה הוא יסכים להתגמש. אפשרות נוספת, לפי פרופ' יניב רוזנאי מאוניברסיטת רייכמן, היא מינויו של דרעי לראש ממשלה חליפי. כמו שכהונתו של נתניהו אושרה על ידי בית המשפט העליון למרות כתב האישום התלוי ועומד נגדו, יוכל דרעי ליהנות מאותו מעמד בכל הקשור לכתבי האישום. עניין זה גם יפתור את בעיית הסבירות.
(צילום: ניצן דרור, שמוליק דודפור)

אלא שעל פי החוק, במקרה כזה הכנסת צריכה לתת אמון מחודש בממשלה דו ראשית - דבר שעלול ליצור תסבוכת פוליטית. שאלה נוספת היא אם סוגיית "ההשתק השיפוטי" לא תעלה שוב. אם חלק מהשופטים טוענים שדרעי מושתק מלכהן כשר, סביר שהוא גם מושתק מלכהן כראש ממשלה חלופי. ייתכן שגם סוגיה זו תתגלגל לפתחו של בג"ץ.

בכיר ש"ס לשעבר: "יש עניין לפרק את הממשלה"

בריאיון למשדר אולפן ורדיו ynet נשאלה הבוקר ח"כ מירב כהן מיש עתיד אם יש עתיד לא הייתה מסכימה לשבת עם דרעי במקרה שהיה מעניק לה 61. "אני רואה ערך אדיר בישיבה עם חרדים בקואליציה", אמרה. "מדובר ב-10% מהאוכלוסייה ואני מכבדת את מי שבחר בדרעי למנהיגם. אבל אנחנו הולכים בדרך המלך. היינו הולכים ליו"ר ועדת הבחירות, בודקים אם יש קלון ואם היה קלון היינו עוצרים את זה. לא היינו עושים חקיקה פרסונלית ובוודאי לא מכילים אותה רטרואקטיבית".
ניסים זאב, חבר הכנסת לשעבר מש"ס ואחד ממייסדי המפלגה, האשים במשדר כי "יש פה עניין לפרק את הממשלה הזו. יש פה ציבור גדול שרצה את ממשלת הימין ואומרים לו 'בוא תוותר על הלב שלה'. להוציא את ש"ס מהקואליציה זה אין קואליציה. אני מאמין שדרעי יתפטר ושוועדת חוקה, חוק ומשפט תמצא את הדרך איך לאזן את כל נושא ההשתק והסבירות".
ריאיון עם ח"כ לשעבר ניסים זאב
(צילום: שמוליק דודפור)

ח"כ נעמה לזימי מהעבודה אמרה במשדר כי "אני לא יודעת איזה שפן ישלפו. אני מאוד מוטרדת מאנשים בממשלה שקרואים לא לכבד. אני לא מקבלת שצריך להאיץ חקיקה משפטית. אין קשר בין פסיקת דרעי להאצת החקיקה". היא הוסיפה: "מה שימצאו בחוק - שיעשו. לעקוף את החוק בבליץ חקיקה שלא תורם לציבור זה מוטרף בעיניי. מי שרוצה לדאוג לחלשים במערכת המשפט שידאג לקצר עינוי דין ולהוסיף עוד שופטים, לא להשקיע בהפיכה משטרית".
ח"כ לשעבר קטי שטרית מהליכוד אמרה כי "היינו המומים ממה שקרה. כל האזרחים ידעו מה מעמדו של דרעי. אני מרגישה שמערכת המשפט לא מצאה לנכון לכבד את רצון העם ואת שיקול הדעת של ראש הממשלה. יש קבוצה גדולה שלא משלימה עם בחירתו של ראש הממשלה, גם ראשי בית המשפט לא מכבדים. איך זה ייתכן ששופט אחד ספרדי החליט לפתוח איזשהו צוהר? הרפורמה חיונית לדמוקרטיה".
פורסם לראשונה: 11:22, 19.01.23