פסיקת בג"ץ ברוב של עשרה שופטים מול אחד, הביאה את המשבר החוקתי-פוליטי לשיא חדש. שופטי העליון אמרו את דברם בקול אחד צלול - אריה דרעי אינו יכול לכהן כשר. בשל כך פיטר בתחילת השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו את דרעי מתפקידיו כשר, במהלך ישיבת הממשלה.
מה קבע בג"ץ? השופטים נחלקו בשימוש שלהם בשלוש עילות פסילה שונות - שתיים הן חוסר סבירות קיצוני ועילת "ההשתק השיפוטי". והשלישית היא דרכו של השופט יוסף אלרון, שאמנם לא פסל את דרעי בשלב זה, אבל התווה לו את הדרך המשפטית לברר את סוגיית הקלון בוועדת הבחירות המרכזית, ולמעשה לדחות את הקץ.
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ניהלה את הדיון בעתירות ביד רמה. הפסיקה של שופטי ההרכב כתובה בלשון בהירה, חד-משמעית, תוך שימוש מועט במונחים משפטיים סבוכים, כדי להסביר לציבור במה דברים אמורים. הדגש - טוהר המידות של דרעי, היותו "שור מועד" השב ועובר עבירות פליליות, וצורך הציבור למנות מנהיגים נקיי כפיים.
4 צפייה בגלריה
אסתר חיות ואריה דרעי
אסתר חיות ואריה דרעי
שופטת העליון ניהלה את הדיון בעתירות ביד רמה. חיות ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חיות ובית המשפט שלה הבהירו לציבור שלמרות האיומים מהממשלה לנסר את הענף עליו הם יושבים באמצעות קיצוץ ממאיר בסמכויותיהם, הם אינם נתרעים. השופטים בעצם אומרים: תעשו מה שתעשו פוליטית, אנחנו נמשיך בדרכנו המשפטית שהחלה לפני 75 שנה, ונגן על הציבור מפני שחיתות והחלטות לא סבירות בעליל.

בג"ץ נגד דרעי - עדכונים אחרונים:

שר המשפטים יריב לוין דחה את פסיקת בג"ץ. בהודעה שהוציא הבהיר כי "היום קיבלו רבים מאזרחי ישראל הודעה אבסורדית מבית המשפט העליון, לפיה הצבעתם בבחירות שהתקיימו לפני חודשיים - בוטלה. הפסיקה רומסת לא רק את הצבעתם של קרוב לארבע מאות אלף מצביעי ש"ס, אלא גם את בחירתם של רוב אזרחי ישראל, אשר ידעו את כל העובדות הרלוונטיות והצביעו בעד ממשלה בראשות נתניהו, אשר אריה דרעי שותף בכיר בה".
הפסיקה הזו שוב חוצה את העם. חלק מהציבור מגיב בגאווה על כך שבית המשפט העליון אינו דקל שפל צמרת, וכי הוא ממשיך ללכת בדרכו למרות האיומים. חלק מהציבור חש שמדובר בחבורה חצופה בעליון שאינה מקבלת את דין הבחירות, אינה קוראת את "רצון העם" ומשליטה את דעותיה "הסקטוריאליות".
4 צפייה בגלריה
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אתר בתי המשפט, עטא עוויסאת, עמית שאבי, גיל נחושתן, אוהד צויגנברג, )
4 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
שופטי העליון אמרו את דברם בקול אחד צלול - אריה דרעי אינו יכול לכהן כשר
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
"המענה שלנו לבג"ץ דרעי נקבע בועדת החוקה של הכנסת - ביטול עילת הסבירות"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
מה יכולים להיות התרחישים המשפטיים מעתה? פרופ' יניב רוזנאי מאוניברסיטת רייכמן קובע כי ראש הממשלה נתניהו יכול למנות את אריה דרעי כראש ממשלה חלופי. כמו שכהונתו אושרה על ידי בית המשפט העליון למרות כתב האישום התלוי ועומד נגדו, ייהנה דרעי מאותו מעמד בכל הקשור לכתבי האישום. עניין זה גם יפתור את בעיית הסבירות.
ההליך של מינוי דרעי לראש ממשלה חליפי נחשב מורכב יחסית, ועל פי חוות דעת משפטיות דורש קיום אי אמון קונסטרוקטיבי - הבאת הצעה לכנסת שבמסגרתה הממשלה הנוכחית תופל ונתניהו יוצע מחדש כמועמד לראשות הממשלה. דרעי, במקרה הזה, יוצע כראש הממשלה החליפי. למעשה, בכך תשתמש הקואליציה בחוק ממשלת החילופים, שאותו התכוונה בכלל לבטל - ותתקיים השבעה מחדש של הממשלה.
שאלה נוספת היא האם סוגיית "ההשתק השיפוטי" לא תעלה שוב. אם חלק מהשופטים טוענים שדרעי מושתק מלכהן כשר, סביר שהוא גם מושתק מלכהן כראש ממשלה חלופי. ייתכן שגם סוגיה זו תתגלגל לפתחו של בג"ץ.
בינתיים, גורם בקואליציה אמר כי "המענה שלנו לבג"ץ דרעי נקבע בלו"ז של ועדת החוקה של הכנסת - חקיקת תיקון לחוק יסוד: השפיטה שיבטל את עילת הסבירות, כדי שבית המשפט לא יתערב בהחלטות ממשלה ומינויים. ואכן, נראה שפסיקת בג"ץ מביאה את המשבר החוקתי פוליטי לשיא חדש: ביטול עילת הסבירות, אחד הסעיפים המרכזיים במהפכה המשפטית שמוביל לוין, קיבל משמעות פוליטית יותר מתמיד.
מתי פוטר דרעי? נתניהו פיטר בישיבת הממשלה את דרעי מתפקידיו כשר. בשלב הראשון, כך סוכם בין נתניהו ליו"ר ש"ס, ימונו לדרעי ממלאי מקום מבין השרים הקיימים במפלגה - מאחר שהוא מאמין שיוכל לחזור לשולחן הממשלה לאחר חקיקה מתאימה.
פורסם לראשונה: 07:25, 19.01.23