המורדים החות'ים, המהווים ארגון טרור המבוסס על שבטים שיעים בתימן הנאמנים לאיראן, מגבירים בימים האחרונים את התקפותיהם על ישראל בכל האמצעים המתקדמים שברשותו - טילי קרקע-קרקע בליסטיים ארוכי טווח, טילי שיוט וכטב"מים תוקפים מסוגים שונים. חלק ניכר מהם התקבל מאיראן וחלק הם מייצרים בעצמם. בנוסף צבר הארגון ארסנל צבאי מרשים שכולל מערכות נשק ימיות כגון סירות נפץ ועוד. לאורך השנים רכשו פעיליו מיומנות גדולה בהפעלת הכלים הללו, בהדרכה צמודה של האיראנים ושל יועצים שחיזבאללה שלח מלבנון.
הולך ומתבהר שמבין כל שלוחיה במזרח התיכון, החליטה איראן שעיקר מעורבותה נגד ישראל ברקע המלחמה בעזה תתבצע באמצעות החות'ים, ולא על ידי חיזבאללה או גורמים אחרים וקרובים יותר גיאוגרפית, וזאת אף שמעורבות חיזבאללה עשויה להיות הרבה יותר "אפקטיבית" מבחינתה. נראה שטהרן החליטה - כנראה בהשפעת מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ונשיא סוריה בשאר אסד, שאינם נלהבים להקריב את ביירות או דמשק כדי להקל את הלחץ על חמאס – שהיא תעמוד בהבטחתה דווקא באמצעות שלוחיה שנמצאים יותר כ-1,300 קילומטר דרומית לישראל.
מדובר בארגון טרור ששולט בחלק ממדינה חרבה למחצה, מוכת עוני ורעב, ומושל בבירה צנעא. גם אם הוא יגרור גורם אחר לפעול נגדו צבאית, הדבר לא ישנה משמעותית את מצבה הכללי של המדינה. החות'ים צברו ניסיון רב בלחימה שניהלו במשך כשמונה שנים מאז 2015 מול קואליציה שהקימה נגדם ערב הסעודית. כבר אז הם השתמשו בכטב"מים ובטילי שיוט לטווח רחוק כדי לפגוע במתקני נפט בממלכה, והסבו נזקים חמורים גם לתעשיית הנפט של איחוד האמירויות. במקרה אחר הם אף פגעו בספינת מלחמה אמריקנית באמצעות טיל חוף ים.
2 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים בצנעא. 8 שנים עיקשות נגד הקואליציה הסעודית
(צילום: EPA)
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
שיקול נוסף שבגינו בחרו האיראנים בחות'ים הוא המרחק מישראל. כדי לפגוע בהם יידרש צה"ל למבצע אסטרטגי מסובך, אווירי וימי, וזאת בשעה שהוא נלחם 24/7 ברצועת עזה ונמצא בכוננות להסלמה רבתי בצפון מול חיזבאללה ואולי אף סוריה. וממילא, סביר להניח שמבצע אחד בתימן לא ישים קץ לניסיונות החות'ים לפגוע בישראל לפי דרישת פטרוניהם האיראנים. כאמור, יש להם מלאי גדול מאוד של טילים לכל הטווחים ושל כטב"מים מתאבדים ותוקפים. הם כבר הוכיחו שהם יודעים להילחם שמונה שנים בכל העוצמה שסעודיה ואיחוד האמירויות העמידו נגדם. למרות זאת הם לא נכנעו ואף הסבו נזקים קשים.
באפריל השנה אמנם הוכרזה הפסקת אש בעימות הזה, אבל רק השבוע הרגו החות'ים שני חיילים סעודיים על הגבול במחוז ג'זאן. ייתכן שמדובר בפעולת תגמול על כך שהסעודים, לפי פרסומים אמריקניים, יירטו טיל קרקע-קרקע ששיגרו החות'ים לעבר אילת. המשמעות היא שייתכן מאוד שסעודיה וישראל נמצאות כעת באותו צד של המתרס.

האמריקנים דואגים גם לעורק המסחר

החות'ים מסוכנים לא רק בגלל האמל"ח המגוון שלהם שיכול להגיע לדרום ישראל, אלא בעיקר בגלל האיום שלהם על השיט בים האדום ובמצרי באב אל-מנדב. נתיב השיט מהאוקיאנוס ההודי הוא עורק חשוב מבחינה בינלאומית לסחר בין אסיה לאירופה, ובים השאר גם לישראל. החות'ים מאיימים על צוואר הבקבוק הזה, ולכן כל החלטה להנחית מכת תגמול על הארגון בתימן חייבת להביא בחשבון גם את האיום הזה.
השיקולים האלו נמצאים בייסוד החלטת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לשלוח למזרח התיכון שני כוחות משימה: האחד סביב נושאת המטוסים "ג'ראלד פורד", והאחר סביב נושאת המטוסים "אייזנהאואר". כמה משחתות טילים וספינות מארינס ששייכות לכוח המשימה של הג'ראלד פורד, שפועלת במזרח הים התיכון, עברו את תעלת סואץ ונמצאות ליד תימן. אחת מהן, המשחתת "קרני", היא שיירטה את המטחים הראשונים של טילים וכטב"מים שהחות'ים שיגרו לישראל.
2 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים האמריקנית אייזנהאואר בדרכה למזרח התיכון
נושאת המטוסים האמריקנית אייזנהאואר בדרכה למזרח התיכון
נושאת המטוסים אייזנהאואר בדרכה למזרח התיכון
(צילום: AFP PHOTO / US Department of Defense/US Navy/Mass Communication Specialist Seaman Rylin Paul)
כרגע היא ממשיכה לשייט מול חופי תימן וסעודיה, אבל במרחק בטוח. היא כנראה מספקת התראה מוקדמת לישראל על שיגורים של החות'ים, בין אם בנתיב ישיר צפונה מעל הים האדום וים סוף, ובין אם דרך שטח ערב הסעודית או מצרים. ככל הנראה היא לא מיירטת בעצמה טילים מעל שטח מצרים או סעודיה, מאחר שמדובר בפגיעה בריבונות שלהן. לפיכך נראה שבאופן מתואם ישראל לוקחת על עצמה להתמודד עם השיגורים לעבר אילת בכוחותיה: את הטילים מיירטים טילי יירוט ארוכי טווח מסוג "חץ", או קצרי טווח מסוג פטריוט, שמתאים גם ליירוט כטב"מים. עם זאת, את רוב הכטב"מים מיירטים בעיקר מטוסי הקרב של חיל האוויר - שמצוידים לשם כך בטילים ובתותחים. בנוסף, חיל הים שולח ספינות לאזור ים סוף ולים האדום כדי שיתגברו את מערך ההתרעה שכבר מספקות ספינות הצי האמריקני.
בעבר פורסם שספינות חיל הים מצוידות גם בטילי ברק ("כיפת ברזל ימית"), שמסוגלים ליירט טילים וכטב"מים. אבל, תפקיד ספינות אלה הוא בעיקר לתת התרעה באמצעות המכ"מים שבהם מצוידות ספינות מגן 6 וספינות סער 5.
ישראל יודעת להתמודד עם האיום מצד החו'תים, ונותרת השאלה אם היא צריכה להגיב. הסבירות שהאמריקנים יעשו זאת אינה גבוהה, משום שלממשל ביידן יש כרגע אינטרס להנמיך את הלהבות ולא להיות מעורבים ישירות בעימות בפרופיל גבוה. על זה בדיוק בונים האיראנים. לכן מדינת ישראל נמצאת בדילמה שעוד תחמיר ותחייב הערכת מצב מחודשת אם החות'ים ינסו להרחיב את הלחימה אל התווך הימי, כלומר - לאיים על הסחר במייצרי באב אל-מנדב. האירנים כבר עשו זאת בעבר.
בכל מקרה אפשר לקוות לנחמה בכך שטהרן החליטה שלא להורות לחיזבאללה להגביר את הלחימה בישראל, ובחרה בארגון הטרור התימני כזרוע העיקרית שלה בעימות. זה כאמור מעמיד את ישראל בפני אתגר דרומי אסטרטגי. היא תצטרך לתת עליו את הדעת בשיתוף עם פיקוד המרכז האמריקני, ששמירת חופש השיט באזור המפרץ הפרסי ומפרץ עומאן הוא בתחום אחריותו.
בשורה התחתונה, האיראנים הקימו נגד עצמם ונגד החות'ים קואליציה אד-הוק שבה חברות ישראל, ארה"ב וסעודיה. הקואליציה הזו, ובעיקר בהסתמך על תגבור הנוכחות הימית האמריקנית מול חופי תימן ועל תגבור ההגנה האווירית הישראלית בצפון ים סוף, היא גם הפתרון לבעיה, לפחות עד שנסיים בעזה.