סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה הערב (יום ב') כי צבא סעודיה העלה את דרגת הכוננות שלו לכוננות גבוהה, אחרי עימותים קטלניים שניהל בימים האחרונים עם המורדים החות'ים בתימן השכנה – אותם מורדים שזוכים לתמיכה מאיראן וששיגרו בשבועיים האחרונים טילים וכטב"מים לעבר ישראל, מבלי להצליח לפגוע ביישובים בארץ.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. השעה את תהליך הנורמליזציה עם ישראל
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה במורדים החות'ים בצנעא, החודש
הפגנת תמיכה במורדים החות'ים בצנעא, החודש
תומכי החות'ים בתימן. בעל ברית של איראן שמאיים גם על ישראל
(צילום: EPA)
הכותרת
מחבלים, הברחות וחטופים: מאחורי איום המנהרות ברצועת עזה / רון בן ישי
23:41
גורמים הבקיאים בפרטים אמרו לבלומברג כי ארבעה חיילים סעודים נהרגו בקרב עם כוחות החות'ים במחוז ג'זאן שבדרום-מערב סעודיה, ליד הגבול עם תימן. האירוע הזה מצטרף לאירוע שבו יירטו לאחרונה כוחות ההגנה האווירית של סעודיה בשטח הממלכה טיל שירו החות'ים, ייתכן שגם כן לעבר ישראל.
בבלומברג ציינו כי הרג ארבעת החיילים הסעודים הוא ככל הידוע המתקפה הקטלנית הראשונה של החות'ים על הצבא הסעודי מאז ההגעה להפסקת אש טנטטיבית בין הצדדים באפריל. סעודיה, נזכיר, פתחה במלחמה על המורדים החות'ים בשנת 2015 כדי למנוע מהארגון, שליחו של איראן השיעית, להתבסס בתימן וממנה לאיים על הממלכה הסונית. עשרות אלפי בני אדם נהרגו במלחמה האכזרית בין הצדדים, שכללה מבצע הפצצות אדיר בשטח תימן – וגם משבר רעב נורא בקרב האוכלוסייה התימנית. לאחרונה היו הצדדים על סף הסכם הפסקת אש סופי.
ההתפתחות האחרונה בסעודיה מעניינת מכיוון שהיא מגיעה בשעה שבמזרח התיכון כולו, ובכלל זה בחצי האי ערב, ניכרת תכונה רבה על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס. איראן איימה שוב ושוב לאחרונה להשתמש במיליציות שלה באזור, בכלל זה בחות'ים בתימן, כדי לתקוף את ישראל אם צה"ל לא יחדל מפעולותיו בעזה. ההתנגשות בין סעודיה לחות'ים באה גם כחצי שנה אחרי שסעודיה חידשה את היחסים עם איראן, ושלושה שבועות אחרי שהחליטה להשעות את המשא ומתן לנורמליזציה עם ישראל. התחדשות העימותים בינה לבין החות'ים עשויה להשפיע על כוונותיה להמשך.
הגורמים ששוחחו הערב עם בלומברג סיפרו כי שר ההגנה של סעודיה, חאלד בן סלמאן, המבקר היום בוושינגטון, ייפגש עם בכירים בממשל ביידן וידון איתם בהשלכות של מלחמת ישראל-חמאס על המצב בתימן.