שעון החורף הסתיים, עברנו לשעון קיץ: מהלילה החל בישראל שעון הקיץ, ובשעה 02:00 המחוגים - בשעונים האנלוגיים לפחות - זזו קדימה לשעה 03:00.
שעון הקיץ יימשך 219 ימים, עד 29 באוקטובר, אבל בסוף השבוע הראשון שלו דווקא צפוי גשם. היום יהיה נעים, אך מעונן. בשעות אחר הצהריים קיים סיכוי לגשם מקומי עם ברקים ורעמים בהרי המרכז.
מחר, שבת, תחול ירידה קלה בטמפרטורות ומשעות אחר הצהריים צפוי גשם חזק מלווה בברקים ורעמים מהצפון ועד אילת, בעיקר באזוריה הפנימיים של הארץ. ישנה סכנה חמורה לשיטפונות בנחלים בדרום ובמזרח הארץ. ביום ראשון הטמפרטורות יירדו וגשם ירד לפרקים מצפון הארץ ועד לנגב. ביום שני יישאר קריר, ועדיין קיים סיכוי לגשם מדי פעם בעיקר מקו תל אביב וצפונה.
איך אדע שהשעון המעורר שלי יעבוד בזמן הנכון? ברוב המוחלט של הסמארטפונים השעה התעדכנה באופן אוטומטי, כך שלא היה צורך לבצע שום שינוי. אם אתם לא בטוחים שהטלפון שלכם עדכן אוטומטית את השעה, יש להיכנס להגדרות הטלפון ולשנות בהגדרות את הגדרת תאריך ושעה מ"כיוון אוטומטי" לידני ותחת "שעון מקומי" לבחור ב"ירושלים".
3 צפייה בגלריה
שעון ענק שטרסבורג צרפת ביטול שעון חורף קיץ אירופה
שעון ענק שטרסבורג צרפת ביטול שעון חורף קיץ אירופה
מזיזים את המחוגים שעה אחת קדימה
(צילום: EPA)
אז ישנו שעה יותר או פחות? השעון זז שעה קדימה, לכן למעשה ישנו שעה אחת פחות.
למה בכלל מזיזים את השעון? העברת הזמן לשעון חורף ולשעון קיץ מתבצעת בישראל לפי הגרסה האחרונה של חוק קביעת הזמן משנת 2013. לפי חוק קביעת הזמן, כמדי שנה בתקופה שמיום שישי שלפני יום ראשון האחרון בחודש מרץ עד יום ראשון האחרון בחודש אוקטובר - יוקדם הזמן בישראל בשעה אחת. הזזת השעון מסמנת גם את חילופי העונות ומזג האוויר שמתחמם.
מתי יחשיך? אתמול, ביום האחרון של שעון החורף, הזריחה הייתה ב-05:41 ושעת השקיעה ב-17:54. שעות האור הן 12 שעות ו-13 דקות. בבוקר הראשון של שעון הקיץ שעת הזריחה הייתה ב-6:40 והשקיעה ב-18:55.
איך שעון החורף השפיע עלינו? בחורף, כשאור השמש מוגבל ויש יותר שעות חושך ביממה, רמות הורמון המלטונין בגוף עולות ואנו עשויים להיות מנומנמים ועייפים יותר. תפקיד המלטונין (מכונה גם "הורמון חושך") הוא לווסת את מחזוריות השינה, מתוך מטרה להתאים את השינה לשעון הביולוגי. גם הסרוטונין, הורמון נוסף האחראי בין היתר על מצב הרוח והרגשות, קשור על פי מחקרים באופן ישיר למידת החשיפה שלנו לאור. הירידה בכמות הסרוטונין בגוף בחורף עלולה לגרום למצב רוח ירוד ומדוכדך.
מה הקשר בין השעון לפעילות היומיומית שלנו? שינוי השעות בין הקיץ לחורף מאפשר להתאים את פעילות בני האדם לשעות האור והחושך. בקיץ למשל אנו מרוויחים שעת אור מאוחרת, ובחורף אנו מתעוררים בדרך כלל בשעות שבהן השמש מתחילה לזרוח, וכך לא מתפספסות שעות חיוניות לניצול על ידי האדם או המשק.
3 צפייה בגלריה
קשת בענן בראש העין
קשת בענן בראש העין
קשת בענן בראש העין, בתחילת השבוע.הגשם יחזור כנראה בשבת
(צילום: גיא דרמן)
מדוע לא להשאיר את שעון הקיץ כל השנה? בשל היתרונות הגלומים בשעון קיץ, רבים תומכים בהנהגתו למשך כל השנה. המתנגדים לשעון החורף טוענים כי הוא מקצר את זמן האיכות של הורים עם ילדיהם, מגביר את הסיכון לתאונות דרכים עקב נהיגה ממושכת יותר בשעות החשיכה, מעוות את השעון המקומי לעומת השעונים באירופה וביתר העולם ומייקר את הוצאות המשק במאות מיליוני שקלים.
מה קורה במדינות אחרות בעולם? כמה מדינות הפסיקו להזיז את השעון בקיץ ובחורף, בהן רוב מדינות אסיה, אפריקה ודרום אמריקה. גם בארה"ב יש גורמים הלוחצים להפסיק עם שינוי השעון בחורף. בנוסף, הפרלמנט האירופי הצביע ב-2019 בעד ביטול המעבר העונתי לשעון קיץ – כך שכל מדינה יכולה להחליט אם להישאר כל השנה באזור הזמן הרגיל שלה או לעבור באופן קבוע לשעון קיץ. הסוגיה עלתה גם בישראל פעמים רבות אך הכנסת לבסוף החליטה להשאיר את המצב כפי שהוא היום.
מתי יסתיים שעון הקיץ? בלילה שבין שבת לראשון, ב-29 באוקטובר 2023.
פורסם לראשונה: 18:22, 21.03.23