ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת בצהריים (ראשון) על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שהקפיאה ביום שישי האחרון את הדחתו של ניצב עמי אשד מתפקידו כמפקד מחוז תל אביב במשטרה. "בכל דמוקרטיה מתוקנת וחפצת חיים, הממשלה הנבחרת על ידי העם היא זאת שאחראית על הצבא, המשטרה ויתר גופי הביטחון. כך זה חייב להיות, ואוי לנו אם לא יהיה. זה לא רק מעוגן בחוק, זה מעוגן בשכל הישר. אין אף אחד אחר שיקבע מי יפקד על הגופים הללו, מי יוביל אותם וכיצד יוביל אותם", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו. "מישהו חוץ מהממשלה יפקד על המאבק נגד איראן?"
(צילום: מארק ישראל סלם)
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: מארק ישראל סלם)
הוא הוסיף: "מישהו אחר, חוץ מהממשלה הנבחרת, יפקד על המאבק נגד איראן? על המאבק נגד הטרור בתוך הארץ? על שמירת החוק והסדר? זה הבסיס של כל דמוקרטיה ושל כל חברה מתוקנת. אם מערערים את זה, מערערים את עצם קיום הדמוקרטיה".
במקביל, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שמתח ביקורת חריפה על היועצת המשפטית לממשלה מוקדם יותר בריאיון לאולפן ynet ואף אמר כי "מתקרב היום שנצטרך להחליט לגביה" - בעודו רומז לפיטוריה - פנה אליה במכתב שבו ביקש לייצג את עצמו בעתירות לבג"ץ שנוגעות לו. במכתב ששלח בן גביר ליועמ"שית הוא ציין את הקפאת הדחת אשד, לצד נושאים משפטיים אחרים. "אינני סומך כי תייצגי אותי נאמנה בעתירות השונות, ובנסיבות שנוצרו יהיה זה מן הדין, היושר והצדק שאני אייצג את עצמי", כתב בן גביר בפנייה ששלח ליועמ"שית.
4 צפייה בגלריה
ניצב עמי אשד בהפגנה בקפלן
ניצב עמי אשד בהפגנה בקפלן
ניצב עמי אשד. בעין הסערה
(צילום: טל שחר)
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
מבקש לייצג את עצמו במקום היועמ"שית. בן גביר ובהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן, שלו שלום)
ראש הממשלה נתניהו התייחס בישיבת הממשלה גם למגעים לפשרה סביב המהפכה המשפטית, ואמר כי הוא "מקווה שיקומו אנשים פטריוטים שאכפת להם מהמדינה ומוכנים להידברות". יחד עם זאת, הוא הבהיר כי "קיבלנו מנדט ברור מהציבור ואת המנדט שלנו אנחנו נממש".
"רק לפני ארבעה חודשים הלכנו לבחירות. הממשלה בראשותי קיבלה מנדט ברור. העובדה שבמשך חודשיים הקריאות שלנו, החוזרת ונשנות להידברות והבנות, לא זכו לשום מענה מהאופוזיציה, מוכיחה שמה שמעניין אותם זה לא הרפורמה, אלא יצירת אנרכיה והפלת הממשלה הנבחרת. הרפורמה רק תירוץ", הוסיף נתניהו.
על רקע קריסת הבנק האמריקני "סיליקון ואלי", האשים נתניהו את מתנגדי הרפורמה ב"הובלת הדיון לפסים אבסורדיים", כלשונו. "אי אפשר להיות בעד כלכלת ישראל ולהוציא כספים, בעד שלטון החוק ולעודד הפרת חוק, להיות בעד ביטחון המדינה ולעודד סרבנות שתמוטט ביטחון. אי אפשר להגיד אני בעד המדינה אבל אם לא תקבלו את העמדה שלי אני עוזב. אין ציונות על תנאי", אמר נתניהו.
ראש הממשלה התייחס גם לביקור שערך באיטליה בסוף השבוע. "הבוקר חזרתי מביקור מדיני חשוב כחלק מהמדיניות שלנו לנסות לגבש עמדה תקיפה יותר נגד הגרעין האיראני. בנוסף דיברתי עם מלוני על חיזוק הציר הפרו-ישראלי באיחוד האירופי, על שינוי הצבעות איטליה באו"ם, ייצוא גז לאיטליה ופרויקטים משמעותיים נוספים. במהלך הביקור נפגשתי עם עשרות ראשי חברות איטלקיות מובילות. אפילו לא אחד דיבר על הרפורמה המשפטית".
ח"כ נעמה לזימי מסיעת העבודה אמרה בריאיון ל-ynet radio כי מפלגתה הבינה שיש צורך להציג אלטרנטיבה, ותעשה זאת. "אני אומרת - לא נדון כשההתייחסות היחידה שיש לנו היא מה שיריב לוין שם שזה קריאת תיגר על הדמוקרטיה הישראלית, אלא בוא נדון שכל הצדדים שמים את האלטרנטיבה שלהם ובאמת חושבים לדורי דורות", אמרה. "אין לו רוב לחסל את הדמוקרטיה הישראלית, יש לו רוב למשול, אבל לא לחסל את הדמוקרטיה וצריך להבדיל את זה".