דייגים ובני משפחותיהם חסמו הבוקר (ראשון) את כביש החוף מכיוון צומת אגד לעתלית, כחלק מהמאבק נגד רפורמת משרד החקלאות שאוסרת על הדייגים לעבוד במשך 60 יום בשיא עונת הדיג, ומבלי לתת להם פיצויים על כך. כאות מחאה, הדייגים העלו על הכביש סירות מחוברות לנגררים, ונסעו לאורכו במהירות של 5 קמ"ש. "מנעו מאיתנו את מקור הפרנסה היחיד שלנו, אין לנו מקצוע אחר", אמר עיאד מחמיד, דייג ואבא ל-12 מחיפה. צפו בתיעוד מהמחאה בתחילת הכתבה.
הרפורמה בענף הדיג נקבעה על ידי שר החקלאות לשעבר אורי אריאל, אשר קיבל את עמדת החברה להגנת הטבע וחתם על שלל איסורים - איסור על דיג חופי בתקופת הרבייה, איסור על דיג מכמורת בתקופת הגיוס וכן איסור על דיג ברשת טבעת במרחק הקצר מ-500 מטרים מהחוף.
3 צפייה בגלריה
מחאת הדייגים
מחאת הדייגים
"אם נצטרך, נחסום בכל שבוע כביש מרכזי אחר במדינה". מחאת הדייגים, הבוקר
(צילום: איגוד הדייגים בישראל)
3 צפייה בגלריה
מחאת הדייגים
מחאת הדייגים
שלט מחאה של הדייגים
(צילום: איגוד הדייגים בישראל)
איגוד הדייגים, המונה כ-1,000 משפחות דייגים העוסקות בדיג מסורתי, טוען כי הרפורמה לכשעצמה, ללא מתווה פיצויים לדייגים על אובדן חודשיים של עבודה, תחסל את ענף הדיג. "האיסורים הללו יחסלו את הפרנסה של בעלי ושל שאר הדייגים", אמרה נור, אשת דייג שנכחה בהפגנה. "מה הוא יעשה? מאיפה הוא יביא כסף? אין לו מקצוע אחר, הוא לא יכול לעבוד בהייטק או להיות רואה חשבון - הוא דייג!", הוסיפה נור בכעס.
יו"ר איגוד הדייגים בישראל גיל ססובר אמר כי "החליטו למנוע פרנסה מכ-5,000 משפחות, ללא מתן פיצוי ובניגוד לעמדה המקצועית של אגף הדיג. בזמן שלנו אסור לעבוד, במצרים, עזה, לבנון וסוריה ממשיכים לעבוד כרגיל". הוא הוסיף: "זה נורא, אנחנו רואים כאן את הדגים, ויום אחרי קונים אותם ממקום אחר. נהיינו שמורת טבע בשביל השכנות שלנו, שלא מבינות מה אנחנו עושים. אין אף מדינה בעולם שעוצרים בה דיג מסורתי, הקריבו את הדייגים בשביל חברות הגז".
3 צפייה בגלריה
"מגיע לציבור הישראלי לקבל דגים טריים מהים שלנו"
"מגיע לציבור הישראלי לקבל דגים טריים מהים שלנו"
"מגיע לציבור הישראלי לקבל דגים טריים מהים שלנו"
(צילום: מיטל סולומון)
עוד אמר ססובר: "בחודש שעבר אמרו באגף הדיג שיפרסמו בתחילת חודש מאי את התנאים לפיצויים, אבל כמו בכל שנה - לא קיבלנו כלום. ההתעללות הזו לא התחילה היום - זאת מדיניות מתמשכת של חיסול הדיג בישראל, ואנחנו לא נסכים לזה. אם נצטרך, נחסום בכל שבוע כביש מרכזי אחר במדינה, ונמנע מאזרחים להגיע לעבודה - כל זמן שמונעים מאיתנו לעבוד במקצוע שלנו.
"אנחנו דורשים משר החקלאות עודד פורר לשבת איתנו, ולהבין כיצד גורמים בעלי עניין השפיעו על קודמו בתפקיד בקבלת ההחלטה הנוראית הזו. מגיע לציבור הישראלי לקבל דגים טריים מהים שלנו, כמו שקורה בכל מדינה שוכנת ים אחרת. הדיג הוא ענף מכובד בכל העולם, רק אצלנו הקריבו אותו".
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "הדיג הוא הגורם הראשון בחומרת הפגיעה בטבע הימי, לרבות 2,700 צבי ים, ארבעה דולפינים ואלפי כרישים ודגים מוגנים בישראל בשנה וכתישת בתי הגידול הימיים, תחת רשתות דיג המכמורת, ולכן - החברה להגנת הטבע פועלת זה כעשור לצמצום פגיעתו. פעילות החברה להגנת הטבע לקידום הרפורמה בדיג נתמכה במיטב הידע המחקרי, לרבות אנשי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, ברשות הטבע והגנים, ובכירי האקולוגים הימיים בישראל.
"אנחנו גאים בפעילות ובעשייה של הארגון, לרבות בחלק שלנו, ברפורמה בדיג, שכבר הביאה מאז אישורה להישגים משמעותיים שרק ממחישים את נחיצותה. תקנות הדיג הגיעו לאחר דוח חמור של מבקר המדינה על היעדר ניהול הדיג וביקורת של בג"ץ על היעדר הסדרת הנושא, ולכן אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את התקנות שהוגשו על ידי שר החקלאות לאחר דיונים מעמיקים".