כמעט יממה וחצי אחרי שהחלה סגירת הקלפיות בארצות הברית, המפלגה הרפובליקנית שציפתה לכבוש את הקונגרס ב"גל אדום" אדיר טרם הצליחה להבטיח לעצמה רוב בבית הנבחרים. נכון לשעות הצהריים (יום ה') חסרו לה עדיין תשעה מושבים כדי להגיע ל-218, המספר שיבטיח לה רוב שם, וכך או כך הפרשנים מעריכים כי היא לא תעקוף את המספר הזה בהרבה, אלא תסתפק בניצחון קטן למדי. בסנאט צפויה ההכרעה ליפול רק בעוד כחודש, בסיבוב השני שייערך בקרב על המושב של ג'ורג'יה.
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
הנשיא ביידן וקודמו טראמפ. סימני שאלה על העתיד
(צילום: AP, רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה סופרים קולות ב פיניקס אריזונה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה סופרים קולות ב פיניקס אריזונה
מרוץ למושב ה-51. ספירת הקולות בפיניקס, אריזונה
(צילום: AFP)
כמו בבחירות של שנת 2020, הספירה בחלק ממחוזות ארה"ב מתנהלת לאט מאוד בשל מספרם הגדול של המצביעים דרך הדואר. לכל מדינה בארה"ב יש חוקי בחירות משלה, ובעוד במדינות מסוימות מתחילים להכין לספירה את הקולות מהדואר עוד לפני שנסגרות הקלפיות, במדינות אחרות מותר להתחיל בהכנה הזו רק עם סגירתן. גם תקלות אחדות נרשמו בהצבעה, למשל בכמה עשרות מכשירים באריזונה, ועל כן בדיקתם של הקולות נעשית לאט ובזהירות.
אף שההערכה היא עדיין כי המפלגה הרפובליקנית תשיג רוב בבית הנבחרים, תוצאות הבחירות הן אכזבה גדולה עבורה. הרפובליקנים הגיעו לבחירות אמצע הכהונה כשהסקרים מנבאים להם ניצחון בפער נאה מאוד בבית הנבחרים, שבו הם היו ערב הבחירות בפיגור 220-212 מול הדמוקרטים, וסיכוי טוב למדי להחזיר לעצמם את השליטה גם בסנאט, שם שרר בשנתיים האחרונות שוויון 50-50, והדמוקרטים נהנו בו מיתרון מעשי משום שהקול המכריע במקרה של תיקו בהצבעות הוא זה של סגנית הנשיא, הדמוקרטית קמלה האריס.

ככה לא נראה גל: הרפובליקנים הרוויחו רק 12 מושבים

אלא שלפי שעה בבית הנבחרים הצליחו הרפובליקנים להעביר לידיהם רק 16 מושבים שבהם אחזו הדמוקרטים, ונוסף על כך הפסידו 4 מושבים שבהם אחזו בעצמם; ובסנאט הם איבדו לדמוקרטים מושב בפנסילבניה, וטרם הצליחו להעביר מושב דמוקרטי לידיהם-שלהם. פרשנים מעריכים כעת כי בבית הנבחרים יסתפקו הרפובליקנים בכ-220 מושבים בלבד לעומת כ-215 של הדמוקרטים. ערב הבחירות, לשם השוואה, האמינו רפובליקנים רבים שמפלגתם תוכל להשיג בבית הנבחרים רוב של 25 מושבים ויותר.

בסנאט נראה כי סיכויי הדמוקרטים לשמור על יתרונם הדחוק גדולים כעת יותר מסיכויי הרפובליקנים לחולל מהפך. בבחירות הנוכחיות נערכו מרוצים ל-35 מהמושבים בסנאט, ולפי שעה, אחרי ש-32 מהם הוכרעו, הרפובליקנים מובילים 48-49 בחלוקת המושבים. את גורל השליטה בסנאט, שבו 100 מושבים בסך הכול, יכריעו שלושת המרוצים הנותרים: בנבאדה, שם מוביל המועמד הרפובליקני אדם לקסלט על הסנאטורית הדמוקרטית קת'רין קורטז מסטו; באריזונה, שבה קרוב הסנאטור הדמוקרטי מארק קלי לשמור על המושב שלו; ובג'ורג'יה, שם עלו הסנאטור הדמוקרטי רפאל וורנוק וכוכב הפוטבול הרפובליקני הרשל ווקר לסיבוב שני ומכריע שייערך ב-6 בדצמבר, כשוורנוק נהנה מהובלה בפער קטן.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה סופרים קולות ב פיניקס אריזונה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה סופרים קולות ב פיניקס אריזונה
סופרים קולות בפיניקס, אריזונה. הקרב על הסנאט עדיין פתוח
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה סופרים קולות ב לאס וגאס נבאדה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה סופרים קולות ב לאס וגאס נבאדה
מכינים את הקולות לספירה בלאס וגאס, נבאדה. שם הרפובליקנים בונים על מהפך
(צילום: AFP)
אף שניצחון בבית הנבחרים כשלעצמו יספיק לרפובליקנים כדי להקשות על ביידן בשנתיים הבאות, בצד הדמוקרטי רואים בתוצאות המסתמנות, במידה רבה של צדק, הישג עבורם: בבחירות האמצע בארה"ב אובדן כוח מצד מפלגתו של הנשיא המכהן היא דבר כמעט קבוע, ולמעשה מאז 1906 היו רק שלוש בחירות אמצע שבהן מפלגתו של הנשיא התחזקה בבית הנבחרים, ולא נחלשה: ב-1934, כשארה"ב התמודדה עם השפל הגדול; ב-1998, כשהכלכלה פרחה; וב-2002, כשג'ורג' בוש הבן נהנה משיעור שיא של תמיכה הודות לאחדות הלאומית שנוצרה אחרי פיגועי 11 בספטמבר. בהתחשב בנתונים האלה, אובדן הרוב בבית הנבחרים בפער קטן הוא תוצאה לא רעה בכלל למפלגת השלטון.

הכול היה לטובתנו, והבחירות של טראמפ הרסו

בארה"ב ממשיכים לתהות כיצד ישפיעו תוצאות הבחירות על עתידו הפוליטי של דונלד טראמפ. טראמפ קיווה לנצל את בחירות האמצע כקרש קפיצה למרוץ לנשיאות שבו הוא מתכוון להתמודד שוב ב-2024, והמרוצים שבהם השתתפו יותר מ-300 מועמדים שבהם הביע תמיכה רשמית נתפסו כמבחן כוח עבורו. לצד הצלחה של כמה ממועמדיו, במספר קרבות קריטיים לא הצליחו אנשיו לנצל את החולשה הדמוקרטית היחסית שהסתמנה בדעת הקהל, והפסידו ליריביהם, לפי הערכות מכיוון שנתפסו כמועמדים קיצוניים ולא איכותיים מספיק. רבים מהמועמדים שבהם תמך טראמפ מקדמים תיאוריות קונספירציה מבית הימין הקיצוני ותומכים באיסורים קשים על הפלות, שלהם מתנגד רוב הציבור האמריקני.
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
הנשיא לשעבר טראמפ. מתעקש: "אישית זה ניצחון גדול"
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים
סיבה טובה להיות מרוצה: בדרך כלל ממשל מכהן מפסיד הרבה יותר. ביידן במסיבת עיתונאים אמש
(צילום: AP)
כלי תקשורת בארה"ב מדווחים כי בעקבות מה שנתפס כליל בחירות רע עבורו חלק מבעלי בריתו של טראמפ מפצירים בו כעת לדחות את ההצהרה החגיגית שתכנן ל-15 בנובמבר, ושבה התכוון להכריז רשמית על ריצה לנשיאות. "אני אייעץ לו לדחות את ההכרזה לאחרי הסיבוב המכריע בג'ורג'יה", אמר אמש יועצו של טראמפ ג'ייסון מילר. ג'ורג'יה, שבסבירות גבוהה תכריע איזו מפלגה תשלוט בסנאט, צריכה להיות לדבריו "המוקד של כל רפובליקני במדינה כרגע".
טראמפ מצדו התגאה אמש כי אף שבחירות האמצע היו "מאכזבות-משהו מבחינות מסוימות", כלשונו, לו עצמו דווקא היה בהן "ניצחון גדול". הוא ציין כי רוב מוחץ של מועמדיו ניצחו במרוצים שלהם, אם כי יש לציין שרבים מהמועמדים האלה התחרו במחוזות ובמדינות שבהם ניצחונם לא הוטל בספק, ואינו משנה את המפה הפוליטית הארצית. בעוד את הניצחונות זקף לזכותו, חלק מההפסדים תלה במועמדים עצמם: על דון בולדוק, שהפסיד במרוץ לסנאט בניו המפשייר, כתב כי הניסיון שלו להציג פנים מתונות על-ידי התנערותו מהטענה שהניצחון בבחירות 2020 נגנב מטראמפ, הוא שגרם להפסדו. "אם הוא היה נשאר חזק ואמיתי, הוא היה מנצח בקלות", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו. "הלקח נלמד!!!".
10 צפייה בגלריה
אנשים עומדים בתור לקלפי
אנשים עומדים בתור לקלפי
בתור לקלפי בנבאדה. "טראמפ שם את עצמו במוקד - והמריץ עצמאים ודמוקרטים להצביע"
(צילום: AFP)
אבל גורמים במחנה הרפובליקני, המתוסכלים מכך שהמפלגה לא ניצלה את התסכול האמריקני מהאינפלציה, מהפשיעה וממשבר המהגרים, וגם לא את שיעור התמיכה הנמוך בביידן, ממשיכים להפנות אצבע מאשימה אל טראמפ. "הייתה לנו הזדמנות היסטורית, והעובדה שטראמפ גייס מועמדים שלא יכולים לנצח הרסה לנו הכול", אמר סקוט ריד, אסטרטג רפובליקני ותיק. "עכשיו טראמפ כבר הפסיד למפלגה הרפובליקנית שלוש מערכות בחירות ברצף (יחד עם 2020 והבחירות לבית הנבחרים ב-2018), והגיע הזמן להפסיק עם הטיפשות הזאת. הכול היה לטובתנו: הכסף, סדר היום, מצבו של ביידן, אבל העובדה שטראמפ שם את עצמו במוקד ורמז רגע לפני קו הסיום שהוא ירוץ לשוב לנשיאות המריצה הרבה עצמאים ודמוקרטים לצאת להצביע".

במקום חזון ויכולת, נאמנות ל"שקר הבחירות"

מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי, שהיה במשך שנים ידיד ויועץ של טראמפ והפך למבקרו, ושוקל כעת בעצמו לרוץ לנשיאות ב-2024, אמר שלרפובליקנים יש החלטה בסיסית לקבל: "הפסדנו ב-2018. הפסדנו ב-2020. הפסדנו ב-2021 בסיבוב המכריע של הבחירות לסנאט בג'ורג'יה. ועכשיו ב-2022 אנחנו הולכים להפסיד בקרב על המושלות, לא צוברים את מספר המושבים שחשבנו שנצבור בבית הנבחרים, ויכול להיות שלא נזכה ברוב בסנאט למרות נשיא ששיעור התמיכה בו עומד על 40%. יש רק אדם אחד שאפשר להאשים בזה, וקוראים לו דונלד טראמפ".
10 צפייה בגלריה
כריס כריסטי, שבעצמו שוקל לרוץ ב-2024. "הכול מבוסס על שאלה שבה טראמפ מתרכז בעצמו"
כריס כריסטי, שבעצמו שוקל לרוץ ב-2024. "הכול מבוסס על שאלה שבה טראמפ מתרכז בעצמו"
כריס כריסטי, שבעצמו שוקל לרוץ ב-2024. "הכול מבוסס על שאלה שבה טראמפ מתרכז בעצמו"
(צילום: רויטרס)
גם כריסטי האשים את הנשיא לשעבר כי רומם לצמרת הרפובליקנית מועמדים עם בעיות קשות, שאמנם ניצחו בזכותו בפריימריז שלהם – אך התקשו מאוד אחר כך לשכנע בוחרים מחוץ למפלגה. "הגורם היחיד שמכריע עבורו בשאלה אם לתמוך במועמד הוא השאלה 'האם אתה מאמין שהבחירות ב-2020 נגנבו או לא?'", אמר כריסטי. "לא 'האם אתה יכול לגייס כסף', לא 'האם יש לך חזון ברור לעתיד המדינה שלך או המחוז שלך', לא הוכחה לכך שיש לך יכולת להגיע ללב של המצביעים. הכול מבוסס על שאלה שבה הוא מתרכז לחלוטין בעצמו".
האסטרטג הרפובליקני דייוויד אורבן, יועצו לשעבר של טראמפ, קובע שהמותג "טראמפ" ספג פגיעה בלי קשר לשאלה אם הנשיא לשעבר מכיר בכך או לא. "ברור שהוא יכריז על ניצחון. הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה, אבל מה מרגיש העם באמריקה? אני חושב שאנשים לא ממש מרוצים מהמותג 'טראמפ' כרגע. זה רע".
10 צפייה בגלריה
קיילי מקנאני בימיה בבית הלבן. להסתכל על המציאות כמו שהיא
קיילי מקנאני בימיה בבית הלבן. להסתכל על המציאות כמו שהיא
קיילי מקנאני בימיה בבית הלבן. להסתכל על המציאות כמו שהיא
(צילום: AP)
במחנה הרפובליקני יש מי שחוששים שאם טראמפ ידבק בהחלטתו להכריז בשבוע הבא על מועמדותו לנשיאות ב-2024, הדבר ימריץ דמוקרטים לצאת לקלפיות בג'ורג'יה בסיבוב המכריע במרוץ לסנאט ב-6 בדצמבר, כפי שיצאו בסיבוב המכריע בשני המרוצים שם שהכריעו את השליטה בסנאט בינואר 2021. הדוברת לשעבר של טראמפ קיילי מקנאני, שעובדת כעת בערוץ הטלוויזיה השמרני "פוקס ניוז", יעצה לטראמפ בשידור חי לדחות את ההכרזה עד אחרי הסיבוב השני.
"אני חושבת שהוא צריך להשהות אותה", אמרה, וכשנשאלה אם טראמפ צריך להשתתף בקמפיין של הרפובליקנים בג'ורג'יה השיבה: "אני חושבת שאנחנו חייבים לעשות חישובים אסטרטגיים. אני חושבת שהמושל דסנטיס (מושל פלורידה, שנחשב ליריבו הפוטנציאלי הבולט ביותר של טראמפ בפריימריז הבאים לנשיאות – ynet) צריך להתקבל בברכה במדינה בהתחשב בניצחון שלו אתמול. צריך להביט נכוחה במציאות בשטח".
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה שער ניו יורק פוסט לועג ל דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות אמצע הכהונה שער ניו יורק פוסט לועג ל דונלד טראמפ
שער ה"ניו יורק פוסט". "האמפטי דמפטי" ש"לא הצליח לבנות חומה"
בצהובון הימני "ניו יורק פוסט" ספג אתמול טראמפ לעג, ובשערו הופיעה קריקטורה של הנשיא לשעבר יושב על חומה עם הכותרת "טראמפטי דמפטי". לצדה נכתב: "דון (שלא הצליח לבנות חומה) נפל בגדול – האם כל גברי המפלגה הרפובליקנית יכולים לחבר את המפלגה יחד?". המילים שבהן נעשה שימוש בעמוד השער הן משחק על מילותיו המקוריות של שיר הערש האנגלי שבו מופיעה דמות הביצה המפטי דמפטי.