פגישה היסטורית ב"בית הטורקי" במנהטן: ראש הממשלה יאיר לפיד נועד אמש (שלישי) עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בניו יורק, במסגרת ביקורו המדיני והגעתו לעצרת הכללית של האו"ם. זו הפגישה הראשונה בין ראש ממשלת ישראל לנשיא ארדואן מאז פגישתו עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אי-אז ב-2008. בפגישה הוצב דגל ישראל לצד דגל טורקיה. עוד קודם לכן נפגש לפיד במטה האו"ם בניו יורק עם מלך ירדן עבדאללה השני.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באו"ם
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באו"ם
פגישה היסטורית במנהטן. דגל ישראל הוצב לצד דגל טורקיה
(צילום: אבי אוחיון /לע"מ)
פגישת לפיד וארדואן מגיעה לאחר ששתי המדינות הכריזו על נרמול יחסים מלא והחזרת השגרירים לאנקרה ולתל אביב. שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו אמר לאחר השיחה כי הפגישה הייתה "טובה וכנה מאוד", וציין כי שני המנהיגים דנו על סוגיות רבות בנוגע ליחסי המדינות והחליפו דעות על נושאים אזוריים. בתשובה לשאלה אם ארדואן יגיע לביקור בישראל אחרי הבחירות, השיב: "למה לא?".
עוד לפני הפגישה עם לפיד נועד ארדואן עם משלחת רבנים בניו יורק - והודיע שיגיע לביקור בישראל אחרי הבחירות, ככל הנראה כבר בחודש דצמבר. ארדואן אמר לרבנים שהוא רוצה לחמם את הקשרים עם ישראל, ודיבר על כך שהוא מעוניין להגיע לישראל. הוא ציין כי היחסים הכלכליים עם טורקיה לא נפגעו גם בזמנים המתוחים, והוא מצפה כעת לצעדים קונקרטיים כדי שיוכלו לחזור המדינות ליחסים תקינים.

4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה ארדואן בפגישה עם רבנים בניו יורק
נשיא טורקיה ארדואן בפגישה עם רבנים בניו יורק
ארדואן בפגישה עם רבנים בניו יורק
רק שלשום אישר משרד החוץ את מינויה של אירית ליליאן לשגרירת ישראל באנקרה - ואם מינויה יאושר על ידי הממשלה היא תהיה האיש הראשונה בתפקיד, וגם הראשונה שמייאשת את התפקיד מאז גירושו של השגריר איתן נאה במאי 2018.
כאמור, אמש נפגש לפיד עם מלך ירדן. בפגישתם השנייה מאז הנסיעה לארמון ביולי האחרון שוחחו שני המנהיגים על הצורך לבלום את הטרור ולהרגיע את השטח לקראת חגי תשרי, ולפי לשכת רה"מ לפיד אמר לעבדאללה כי "ישראל לא תעמוד מנגד ותילחם בכל סוג טרור שמופנה כלפי ישראל ולא תאפשר פגיעה בביטחון אזרחיה".
בלשכה ציינו כי הפגישה היא "ביטוי נוסף להידוק היחסים בין ישראל וירדן וכן להמשך חיזוק הקשר האישי בין ראש הממשלה ומלך ירדן. המנהיגים דנו במספר סוגיות שעל סדר היום הבילטרלי, בדגש על קידום שיתוף הפעולה הכלכלי-אזרחי". זו אמנם הפגישה השנייה של לפיד עם המלך מאז שנכנס ללשכת ראש הממשלה, אך הפגישה הרביעית ביניהם בכלל. קודם לכן נפגש לפיד עם המלך פעמיים כשר חוץ.
גורם מדיני בכיר התייחס לפגישה ואמר כי השניים שוחחו גם על פעילות המנגנונים בצפון השומרון ועל העימותים בשכם. "כמו כן, דובר על החשיבות של פעילות המנגנונים הפלסטינים לשליטה בשטח", ציין. לפי הגורם הבכיר, "ראש הממשלה אמר למלך שלקראת חגי תשרי תהיה עלייה במספר היהודים שיעלו להר הבית, במסגרת הנוהג הקיים". לפיד, כך ציין הגורם, אמר לעבדאללה השני כי בירושלים מצפים מהירדנים לגבות זאת ולגנות את ההסתה נגד ישראל.
4 צפייה בגלריה
פגישת ראש הממשלה לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני
פגישת ראש הממשלה לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני
לפיד ומלך ירדן. שוחחו על העימותים בשכם, ועל הצורך לבלום את הטרור לקראת החגים
(צילום: אבי אוחיון\לע"מ)
ביום חמישי ינאם לפיד לראשונה בעצרת האו"ם כראש ממשלה. שעות ספורות לפני פגישתו עם לפיד, מלך ירדן עבדאללה השני אמר בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם כי "בסכסוך הישראלי-פלסטיני השלום עדיין רחוק מהישג יד". לדבריו, "אסור לנו להתכחש לזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית ולזהות לאומית. הדרך היחידה להתקדם בסכסוך פתרון שתי מדינות בגבולות 67' עם מזרח ירושלים כעיר הבירה שלה, בהתאם להחלטות האו"ם".
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
קיבל הבטחה מעבדאללה: "נגן על אתרים קדושים". אבו מאזן
(צילום: EPA)
עבדאללה הוסיף כי "עתידה של ירושלים כיום הוא גורם לדאגה, שכן היא מרכז לדתות מכל העולם וכל הפרה של הסטטוס קוו תגרום למתיחות בינלאומית ותעמיק את השסעים בין הדתות. אין מקום לשנאה ושסעים בעיר הקודש".
מלך ירדן נועד גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ברקע העימותים המתרחבים בשכם, וחזר על מסרים דומים. "הפתרון לסכסוך טמון בפתרון שתי המדינות בהתאם להחלטות האו"ם, ואנו מחויבים להגן על שלומתם וכן על המעמד ההיסטורי והמשפטי של האתרים הקדושים", אמר ליו"ר הרשות.
העימותים החריגים בשכם החלו בעקבות מעצרו של מוסעב אשתיה, מבוקש מחמאס, בידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. בצהריים תועדו צלפים מטעם כוחות הביטחון של הרשות על גג בניין הטלוויזיה בעיר, בזמן הלווייתו של ההרוג הפלסטיני בעימותים בשכם הלילה.
אשתיה, פעיל חמאס מוכר בשכם, נחשב לאחד מחבריו הקרובים של איברהים אל-נבולסי שחוסל בעיר בחודש שעבר. הוא נעצר אמש יחד עם שני מבוקשים, ולאחר מעצרם פרצו עימותים בין מנגנוני הביטחון לבין הפלגים החמושים, שבמסגרתם נחסמו כבישים ונורו יריות. העימותים התפתחו בשעות הבוקר עוד יותר, לאחר שהפלגים הפלסטיניים הכריזו על שביתה כללית בשכם. כחלק מהעימותים נפגע אולפן הטלוויזיה הפלסטיני מירי, ובאחד התיעודים נראה שדרן מתחנת רדיו בשכם נבהל בעת שירי פוגע באולפן.
השתתפו בהכנת הכתבה: דניאל סלאמה ועינב חלבי
פורסם לראשונה: 21:50, 20.09.22