לאחר שנראה שהיחסים בין טורקיה לישראל סוף סוף התייצבו, יצא היום (שני) נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן נגד ישראל, יום לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש, ואמר כי "אין תירוץ לרצח ילדים. טורקיה עומדת עם עזה, ועם אחינו ואחיותינו הפלסטינים".
2 צפייה בגלריה
אנקרה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
אנקרה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
ביקר את ישראל, והדגיש את חשיבות מסגד אל אקצא לטורקים. ארדואן
(צילום: רויטרס)
"היחסים שלנו עם ישראל חזרו למסלול הנכון. נשתמש ביחסים האלה כדי לעמוד על הזכויות של אחינו ואחיותינו הפלסטינים. הרגישות שלנו לנושא הפלסטיני והחשיבות שטורקיה מייחסת לפתרון שתי המדינות ידועה לבכירים ביותר בנציגות הישראלית", הוסיף ארדואן. "הדגשנו שמסגד אל אקצא הוא הקו האדום עבור טורקיה".
מאז פרוץ מבצע "עלות השחר" בעזה פרסם משרד החוץ הטורקי שתי הודעות גינוי נגד ישראל. בהודעה השנייה גינו הטורקים גם את הגעתם להר הבית של קבוצות יהודיות וחברי כנסת, בראשם ח"כ איתמר בן גביר: "אנחנו מגנים בחריפות את ההתקפות המתמשכות של ישראל על אזרחים וחופש הפולחן במסגד אל אקצא. פעולות פרובוקטיביות אלו, המהוות הפרה ברורה של הסטטוס-קוו במסגד חראם אל-שריף ובמסגד אל אקצא יסלימו עוד יותר את המתיחות באזור".
היחסים עם טורקיה, נזכיר, התחממו בעת האחרונה, לאחר שזו סיכלה פגיעה באזרחים ישראלים בשטחה, כשעצרה חוליות איראניות שתכננו פיגועים נגד ישראלים. בנוסף, ראש הממשלה ושר החוץ יאיר לפיד ביקר לפני כחודשיים באנקרה, שם נפגש עם מקבילו, שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו, שגם ביקר בישראל בחודש מאי, לראשונה מאז שנת 2007.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"פעולות פרובוקטיביות שמהוות הפרה של הסטטוס-קוו במסגד אל אקצא". בן גביר בהר הבית, אתמול
(צילום: יואב דודקביץ')
בתוך כך, מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן פרסם היום הודעה שבה בירך בשם ארצו את הסכם הפסקת האש. בהודעה נכתב: "מברכים על ההסכם לסיום פעולות האיבה והשבת השקט לעזה וישראל. ההסכם יביא הפוגה מבורכת לאזרחים ישראלים ופלסטינים, ויאפשר משלוחים חשובים של דלק ואספקה אחרת לעזה. אנחנו מביעים את תנחומינו למשפחות האזרחים שאיבדו את חייהם או נפצעו".
בלינקן הביע את הערכתו למאמצי התיווך של מצרים בחתימת ההסכם, ושיבח בנוסף את "התפקידים החשובים שמילאו קטאר, השליח המיוחד של האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד, ירדן והרשות הפלסטינית בימים האחרונים". בלינקן הוסיף כי "הצוות שלנו עבד מסביב לשעון עם הצדדים כדי להגיע לתוצאה זו. ארה"ב נותרה מחויבת באופן מלא לביטחונה של ישראל, ותמשיך לפעול בימים הקרובים כדי לקדם רגיעה. נמשיך לפעול לשיפור איכות החיים של הפלסטינים ברצועת עזה. לישראלים ולפלסטינים מגיע לחיות בבטחה, וליהנות באופן שווה מחופש, שגשוג ודמוקרטיה".