בצל קריסת המגעים לעסקת חטופים ודרישת חמאס לסיום המלחמה, צה"ל החל הבוקר (שני) בפינוי האוכלוסייה ברפיח, בשכונות המזרחיות שקרובות לגבול עם ישראל. אך המהלך ברפיח יהיה מוגבל לעת עתה, משתי סיבות עיקריות. הראשונה, להפעיל לחץ על חמאס להגמיש את עמדותיו בנושא החטופים, ואז לאפשר עסקה למרות תחילת הפעולה. והשנייה, להבהיר לממשל האמריקני של הנשיא ג'ו ביידן ואנשיו שישראל אינה מתנהלת בחיפזון לעבר מבצע ברפיח.

2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
המהלך ברפיח יהיה מוגבל כדי להפעיל לחץ על חמאס ולהראות התחשבות בדרישות האמריקניות
(צילום: SAUL LOEB / AFP, EPA, EPA)
למעשה, בשל העובדה שתשובת חמאס הרשמית להצעה טרם התקבלה, ישראל רוצה לתת הזדמנות נוספת למתווכים, בעיקר האמריקנים. בתוך כך, ראש ה-CIA וויליאם ברנס הגיע אתמול לדוחא ל"פגישה דחופה", לאחר שמשלחת חמאס בקהיר, בראשות חליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, הודיעה על סיום השיחות וחזרה לקטאר ל"התייעצויות עם הנהגת הארגון".
כמו כן, ההחלטה על מהלך מוגבל מראה לממשל ביידן כי ישראל מתחשבת בדרישותיה של וושינגטון, ולכן היא היא מקדימה לתמרון הצבאי פינוי של האוכלוסייה לשטח גדול מאוד שהוכן מראש - ובו נמצאים כבר מתקנים לשהיית העקורים. המסר המרכזי לאמריקנים הוא שישראל מקשיבה להם ומשתדלת לפעול בהתאם לדרישותיהם ההומניטריות. לכן, ישראל משאירה את המעברים לרצועת עזה פתוחים למעבר סיוע הומניטרי - למעט המעבר בכרם שלום.
המהלך שהתחיל הבוקר הוא איתות של ישראל, שעדיין מוכנה לעצור את כוחותיה - אם חמאס יתחייב לא לפעול נגדה משטח רפיח, כפי שקרה אתמול במטח לכרם שלום שבו נהרגו שלושה לוחמים, סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין (19), סמ"ר עידו טסטה (19) וסמ"ר טל שביט (21), ונפצעו 12 נוספים, בהם שלושה באורח קשה.
2 צפייה בגלריה
סמ"ר טל שביט ז"ל, סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין ז"ל וסמ"ר עידו טסטה ז"ל
סמ"ר טל שביט ז"ל, סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין ז"ל וסמ"ר עידו טסטה ז"ל
3 לוחמים נהרגו במטח מרפיח לכרם שלום. מימין לשמאל: טל שביט, ראובן אסולין ועידו טסטה
(צילום: דובר צה"ל)
האיתות מבהיר למעשה כי אם חמאס יגלה גמישות ויאפשר עסקה לשחרור חטופים - היא תצא לפועל. עם זאת, סביר להניח כעת שחמאס ינסה לעכב את תנועת האוכלוסייה מהשכונות המזרחיות של רפיח לעבר אזור מערב וצפון חאן יונס, שם הוכנו מחסות עבור אלו שמתפנים. בינתיים, בכיר בארגון הטרור כבר מאיים כי פינוי האוכלוסייה מהעיר הינו צעד של "הסלמה מסכונת". בחמאס מאיימים: "יהיו השלכות".
ישראל החלה כאמור בפינוי האוכלוסייה מהאזור המזרחי של רפיח, ובשעות הבוקר הטיל צה"ל כרוזים לפינוי דרך נתיבים מוגדרים, על מנת לאפשר לתושבים לעזוב את בתיהם לאזורים בטוחים מוגדרים שהצבא הכין מצפון לעיר ליד אל-מוואסי. בצבא מעריכים כי כ-100 אלף פלסטינים מתגוררים באזור שיפונה, מתוך 1.3 מיליון תושבים ועקורים במרחב רפיח כולו.
לפי דובר צה"ל, "האזור ההומניטרי המורחב כולל בתי חולים שדה, אוהלים וכמויות מוגברות של מזון, מים, תרופות ואספקה נוספת. לצד זאת, בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים ומדינות נוספות צה"ל מאפשר הרחבה של היקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה".