דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי עדכן הערב (חמישי) כי בכירים מאוד נעצרו בפשיטת צה"ל בבית החולים שיפא בעזה, חשף כי המחבלים מתבצרים בחדר המיון של בית החולים והבהיר: "מי שלא ייכנע - נילחם עד שנהרוג אותו".

בתחילת דבריו אמר תא"ל דניאל הגרי כי "המבצע בבית החולים שיפא נמשך. זה המבצע עם ריכוז המחבלים הגדול ביותר שתפסנו מאז תחילת המלחמה - עד כה עצרנו מעל 500 חשודים, מתוכם 358 מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי. הם נכנעים, אנחנו מתחקרים אותם והם מביאים לנו מודיעין ערכי מאוד וחשוב. רבים מהמחבלים נכנעו לכוחותינו, לכדנו את שדרת הפיקוד של הג׳יהאד האיסלאמי וזו מכה קשה עבורו. רבים מפעיליו בצפון, שהם רוב הפעילים המשמעותיים, או נכנעו או נהרגו במבצע. עם חלקם אנחנו מקיימים חילופי אש עד שהם נכנעים או נהרגים".
"במהלך היממה האחרונה, נכנסו לתוך המבנה הקטארי", אמר הגרי. "זה מבנה שפעלנו בו גם במבצע הקודם בשיפא. הפעם הסתתרו שם מחבלים. לוחמי שייטת 13 סרקו את המבנה, ובמהלך הסריקות בקומת המרתף נתקלו בחוליית מחבלים. לוחמינו הרגו את המחבלים ללא נפגעים לכוחותינו. בקרב נוסף נכנע עוד מחבל. לאחר הקרבות האלה נכנעו מספר חבלים, חלקם בכירים חשובים מאוד - ואת זהותם אני עדיין לא יכול לפרסם משום שהם מחזיקים במודיעין משמעותי. לאחר שנסיים איתם את החקירות ונמצה איתם את המודיעין, נפרסם את זהותם. בכירי חמאס מבינים היטב את משמעות המבצע וככל שתתבהר התמונה של המחבלים שנתפסו ואלה שנהרגו – הלחץ עליהם יגבר".
3 צפייה בגלריה
חלק מהמחבלים שנעצרו בבית החולים שיפא
חלק מהמחבלים שנעצרו בבית החולים שיפא
חלק מהמחבלים שנעצרו בבית החולים שיפא. "המודיעין מהם יוביל למעצרם של נוספים"
(צילום: דובר צה"ל)
עוד אמר הגרי: "בתחילת המלחמה השמדנו את תשתיות התת-קרקע שנחפרו מתחת לבית החולים, והחרמנו ציוד צבאי ואמצעי לחימה שהוחבאו בו. המפקדה של המחבלים בבית החולים שיפא טופלה אז. המחבלים נמלטו במבצע הקודם כאשר קראנו לפנות את המתחם. הפעם פעלנו באופן שונה, פעלנו בהפתעה. פשטנו בהפתעה על המתחם. השתמשנו בתחבולה במבצע הזה והתחבולה היא זו שהביאה להצלחה ולכדה את כל 358 המחבלים, ויש עוד בתוך המתחם שלא הצליחו להימלט. מי שלא נכנע לכוחותינו נלחם מול כוחותינו ונהרג.
"הלחימה ממשיכה בתוך מבני בתי החולים. ישנם מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי שהחליטו להתבצר, הם מתבצרים כרגע באזור מבנה חדר המיון. אנחנו בשלב הזה מפנים את החולים - יש שם כ-220 - למבנה אחר. אנחנו מייצרים להם תשתיות, עם ציוד רפואי הולם שכל החולים והרופאים יוכלו להיות בטוחים. אנחנו ממשיכים לקרוא כל היממה האחרונה למחבלים שבמבנה להיכנע. מי שייכנע יישאר בחיים, ומי שלא אנחנו ניכנס ונלחם בו עד שנהרוג אותו".
הגרי אמר כי "גם בשעות האלו לוחמים שלנו סורקים את המבנים מפנים את הפצועים וממשיכים להילחם במתחם. תהיה פה עוד לחימה ממושכת, ויהיו פה עוד מספר ימים למבצע הזה. הלוחמים והמפקדים הדגישו בפנינו שיעשו כל מה שצריך על מנת להביא את החטופות והחטופים. מוטלת עלינו החובה להמשיך לעשות כל מאמץ מבצעי ומודיעיני וגם במשא ומתן להביא אותם הביתה. כך נמשיך לעשות. זאת חובתנו. אנחנו רוצים למסור למשפחות החטופים - אתן איתנו כל הזמן".

מהשב״כ נמסר כי הארגון עצר "בכירים בחמאס ובג׳יהאד האיסלאמי במבצע המשותף שלנו יחד עם צה״ל שמתנהל כעת בשיפא. המודיעין עליהם הוביל למעצרם, המודיעין מהם יביא למעצרם של נוספים".
לשאלת ynet מדוע הוסתר במשך יומיים כי טיל שיוט מתימן חדר לישראל והתפוצץ צפונית לאילת, השיב דובר צה"ל הגרי: "הדבר הזה תוחקר, למדנו. אנחנו מפיקים לקחים מכל אירוע כזה ונדע לתת מענה בהמשך".
הפעולה של צה"ל בשיפא החלה לפני ארבעה ימים, ושר הביטחון יואב גלנט אמר היום כי יותר מ-140 מחבלים חוסלו בבית החולים עד כה, ולפיו אלו שעדיין מתבצרים בבית החולים בוחנים אם להיכנע. לדבריו, "הפעולה בשיפא הפתיעה את המחבלים. מה שעשינו בתחילת המלחמה בשבועות - הצלחנו הפעם תוך דקות".
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים שם אתמול הערכת מצב שבה הבהיר כי צה"ל מכוון בפעולה למעצר בכירים בחמאס - וללחץ על המו"מ לשחרור החטופים. בהערכת המצב, אמר הלוי למפקדים: "עד כה התוצאות טובות, אבל אנחנו מכוונים לבכירים. מרואן עיסא, מעצר של בכירים, מאוד חשוב ללחוץ על חמאס - וזה חשוב גם למשא ומתן". לדבריו, "אנחנו משרתים כאן שני דברים - פגיעה קשה בחמאס ופירוקו, הרג של ההנהגה הצבאית, פגיעה בהנהגה האזרחית, פגיעה בפעילים, ולא לתת למקום כזה לשלוט. אנחנו משרתים גם את הלחץ על המשא ומתן".
3 צפייה בגלריה
תיעוד של אמצעי לחימה שאותרו על ידי כוחות שייטת 13
תיעוד של אמצעי לחימה שאותרו על ידי כוחות שייטת 13
נשקים ואמצעי לחימה שאיתרו לוחמי דובדבן בפשיטה בבית החולים
(צילום: דובר צה"ל )
3 צפייה בגלריה
מעצר של בכירי מטה הגדה של חמאס, מפקדי גזרות ומערכים, כניעת פעילי גא״פ ומעל ל-140 מחבלים שחוסלו בחילופי אש
מעצר של בכירי מטה הגדה של חמאס, מפקדי גזרות ומערכים, כניעת פעילי גא״פ ומעל ל-140 מחבלים שחוסלו בחילופי אש
הבכירים שנעצרו בשיפא
(צילום: דובר צה"ל)
מפרטים חדשים שנחשפו היום על הפעולה בבית החולים בעזה עולה כי כוח משייטת 13 ומסיירת הנח"ל כיתר בתוך 20 דקות את כל מתחם בית החולים בפשיטה חשאית ב-02:15 בלילה שבין ראשון לשני, ותוך 17 דקות הושלם המעגל השני של הכיתור עם שני גדודים משוריינים, של גבעתי וחטיבה 401.
בצבא אומרים שהפעולה, בפיקודו של מפקד אוגדה 162 תא"ל איציק כהן, תימשך עוד כמה ימים ונמצאת כעת בעיצומה, כאשר לפי הערכות נותרו עוד כ-50 מחבלים שמסתתרים בבית החולים, בהם כ-20 בכירים: "מחבלי הג'יהאד האיסלאמי, כולל המפקדים בארגון, הרימו ידיים ופשוט נכנעו בבית החולים, כאשר מחבלי חמאס ובכיריו התחלקו לשניים – אלו שנלחמו ואלו שנכנעו. מצאנו מחבלים מסתתרים בתעלות תקשורת, שלושה מהם חיסלנו הלילה, אחרים התחבאו בתוך תקרות אקוסטיות ובסליקים. לא מצאנו מנהרות בבית החולים אחרי שטיפלנו בהן בתמרון".
לפי אחת ההערכות בצבא, הסיבה שמחבלים כה רבים ובהם בכירים הגיעו לשיפא, אחרי שצה"ל יצא ממנו לפני כשלושה חודשים, נוגעת לכך שבחמאס סברו שצה"ל יזהיר שוב לפני שייכנס למוסד הרפואי הגדול ברצועה, כפי שעשה בתחילת המלחמה - ושהצבא לא יפעל כך במקום רגיש כבית חולים לאור היחלשות הלגיטימציה הבינלאומית בישראל בעולם – ובטח בחג הרמדאן.

חלק מהמחבלים שנתפסו עסקו אישית בחטיפת ובשבי ישראלים מהשבעה באוקטובר, וכעת הם מתוחקרים. ביממה האחרונה נרשמו היתקלויות בחדרים נוספים בבית החולים בהם חוסלו מחבלים. היום נורו חמישה טילי RPG לעבר חיילי צה"ל במרחב בית החולים וכמה נפצעו באורח קל כתוצאה מכך.
חטיבה 401, שייטת 13 ולוחמי ורכזי שב״כ בפיקוד אוגדה 162 מובילים את המבצע המיוחד בבית החולים. האוגדה פועלת במרחב צפון ומרכז רצועת עזה, ובצה"ל אמרו כי בפעולה נגרמה "פגיעה משמעותית ליכולות של חמאס".
פעילי ג'יהאד איסלאמי במתחם בית החולים נכנעו, ובהם בכירים שהועברו לחקירה בשב״כ. בין היתר מדובר בחואסם סלאמה, אחראי תיק התצפיות בחטיבת עזה, ובאחיו ואסם סלאמה, אחראי מערך ההסברה הקרבית בעזה של הג'יהאד האיסלאמי.
בין העצורים גם שלושה בכירים במטה הגדה של חמאס, שהכווינו פעילות טרור מיו״ש והועברו לחקירת שב״כ: עמר עסידה, ראש ועדת שכם האחראי על פעילות טרור של חמאס בגזרה, חמדאללה חסן עלי שקידם בשנים האחרונות פעולות טרור ביו"ש, וכמו שפורסם כבר אתמול - מחמוד קואסמה, ממתכנני ומממני חטיפת שלושת הנערים ב-2014.