הפשיטה על בית החולים שיפא במערב העיר עזה, שהחלה לפני ארבעה ימים, עדיין נמצאת בעיצומה, ודובר צה"ל הודיע הבוקר (חמישי) כי ביממה האחרונה חוסלו במרחב יותר מ-50 מחבלים ואותרו תשתיות טרור ומחסני אמל"ח. "הכוחות פועלים במקום תוך הימנעות מפגיעה באזרחים, חולים, צוותים רפואיים וציוד רפואי. מתחילת הפעילות חוסלו יותר מ-140 מחבלים במרחב בית החולים", הוסיף.
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים שם אתמול הערכת מצב שבה הבהיר כי צה"ל מכוון בפעולה למעצר בכירים בחמאס - וללחץ על המו"מ לשחרור החטופים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי בכירי חמאס נעצרו בבית החולים - לפני שצה"ל ושב"כ הודיעו על מעצרו בשיפא של מחמוד קוואסמה, בכיר בחמאס שהיה אחד ממתכנני ומממני התשתית שביצעה את פיגוע החטיפה והרצח של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ביוני 2014.

7 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בבית החולים שיפא ברצועת עזה
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בבית החולים שיפא ברצועת עזה
הרמטכ"ל בהערכת המצב בשיפא. "באנו לעצור בכירים, ולהרוג את מי שנלחם"
(צילום: דובר צה"ל )
בהערכת המצב, אמר הלוי למפקדים: "עד כה התוצאות טובות, אבל אנחנו מכוונים לבכירים. מרואן עיסא, מעצר של בכירים, מאוד חשוב ללחוץ על חמאס - וזה חשוב גם למשא ומתן". לדבריו, "אנחנו משרתים כאן שני דברים - פגיעה קשה בחמאס ופירוקו, הרג של ההנהגה הצבאית, פגיעה בהנהגה האזרחית, פגיעה בפעילים, ולא לתת למקום כזה לשלוט. אנחנו משרתים גם את הלחץ על המשא ומתן".
הוא הוסיף: "באנו לפה לעצור הרבה פעילים בדגש על בכירים, ולהרוג את מי שנלחם. אנחנו מעדיפים עצורים, זה קלפים חשובים לחקירות. אתם מבינים את זה, מי שנלחם להרוג אותו. עד פה העמידה במשימה היא טובה מאוד. שיטת הפעולה - פשיטה בהפתעה, תחבולה. מדברים על כך מתחילת הדרך וכאן הדוגמה אולי הכי טובה עד כה שהשתמשנו. להגעה מפתיעה, למקום שחמאס חזר אליו והפך אותו למוקד פעילות, פיקוד ושליטה, שמתוכו הוא עובד ומנסה להחזיר משילות לצפון הרצועה".

7 צפייה בגלריה
תיעוד של אמצעי לחימה שאותרו על ידי כוחות שייטת 13
תיעוד של אמצעי לחימה שאותרו על ידי כוחות שייטת 13
נשקים ואמצעי לחימה שאיתרו לוחמי דובדבן בפשיטה בבית החולים
(צילום: דובר צה"ל )
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא כאמור לפעולה בשיפא, ואמר בהודעה לתקשורת: "ממשיכים לפעול בחאן יונס, במחנות המרכז, בחיסול ובתפיסת בכירי החמאס כפי שעשינו עכשיו בשיפא, ובחיסול מאות רבות של מחבלים".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי עדכן אתמול מבית החולים, ביממה השלישית לפשיטה על המקום, ואמר כי בין העצורים "פעילי ג'יהאד איסלאמי רבים ובהם מג"דים, ופעילי חמאס כולל סייענים בדרג המדיני". לדברי הגרי, המשימה בפשיטה היא "לעצור בכירים בחיים ולהביאם לחקירה. מי שיילחם - ייהרג".
הגרי הוסיף: "במקביל, אנחנו מספקים אוכל ומים לכל החוסים. נתנו גם גנרטורים לטובת חדר המיון, שהיו בו בעיות חשמל. המבצע עוד מתנהל. יהיו עוד ימים פה שנצטרך לעבוד עד שנסיים את הסריקות. עד עכשיו הפעולה איכותית, משמעותית, ומייצרת לחץ גדול על חמאס ומוכיחה שהוא חזר למה שהוא מכיר - להתחבא בשיפא. אנחנו נחזור ונפרק אותו ולא נאפשר לו להתחבא בתוך בית החולים. נהפוך פה כל אבן עד שנגיע לכל פעילי חמאס ופעילי הטרור שנמצאים במתחם הזה".

דובר צה"ל מסר כי לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401, יחידת דובדבן וכוחות שייטת 13, יחד עם כוחות השב״כ, המשיכו במאמץ הלחימה בחמאס במרחב בית החולים. הכוחות המשיכו בפעילות במרחב כחלק ממאמץ תפיסת המחבלים שמתחבאים ופועלים בתוך מבני בית החולים ומשתמשים באוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי. כוחות צה״ל ושב״כ, כך נמסר, עצרו עד כה כ-350 חשודים במרחב ואיתרו אמצעי לחימה ברחבי בית החולים, בהם רובי קלצ’ניקוב, מקלעים, מחסניות, מרגמות, רימונים, RPG ומדי לחימה.
עוד נמסר כי הכוחות איתרו במהלך הסריקות בבית החולים 11 מיליון שקלים בדולרים ודינר ירדני, שיועדו לטרור. במהלך הפעילות, כ-3,700 עזתים עברו בנקודת הזיכוי סמוך לבית החולים ומשם נעו דרומה. עשרות מתוך העצורים הם מחבלים בכירים ובעלי תפקידי מפתח.
7 צפייה בגלריה
תיעוד: הכנסת ציוד הומניטרי לבית החולים
תיעוד: הכנסת ציוד הומניטרי לבית החולים
1,800 ליטר מים. הסיוע שהוכנס לשיפא
(צילום: דובר צה"ל )
7 צפייה בגלריה
תיעוד: הכנסת ציוד הומניטרי לבית החולים
תיעוד: הכנסת ציוד הומניטרי לבית החולים
(צילום: דובר צה"ל )
שלשום, נמסר עוד, הוכנסו משאית סולר ומשאית סיוע הומניטרי - שכללה כ-1,800 ליטר מים וכ-3.8 טונות של מזון.

בכיר חמאס שתכנן את רצח וחטיפת 3 הנערים

בתוך כך, צה"ל ושב"כ התירו כאמור לפרסום אתמול כי במסגרת הפעילות המשותפת בבית החולים שיפא נעצר מחמוד קוואסמה, בכיר חמאס, שהיה אחד ממתכנני ומממני התשתית שביצעה את פיגוע החטיפה והרצח של שלושת הנערים.
7 צפייה בגלריה
מחמוד קווסאמה, בית חולים שיפה
מחמוד קווסאמה, בית חולים שיפה
בית החולים שיפא ובכיר חמאס מחמוד קוואסמה, שנעצר שם אתמול
(צילום: AFP)
קוואסמה, כך נמסר, גורש לרצועת עזה במסגרת ״עסקת שליט״ ומשם עסק בהכוונת פעילות טרור של חמאס בשטחי יהודה ושומרון, כולל מספר פיגועי ירי שבוצעו בשנים האחרונות. קוואסמה הועבר להמשך חקירת שב"כ בישראל. קוואסמה סייע בפיגועים רבים, במיוחד לאחר האינתיפאדה השנייה, בעזרת אחיו שהיו פעילים בחמאס. אחיו, חוסאם קוואסמה, שמרצה שלושה מאסרי עולם בישראל, היה גם הוא שותף לחטיפה ולרצח של שלושת הנערים, והוגדר על ידי השב"כ כמוח שמאחורי הפעולה, שאותן תכנן במשך חודשים. החטיפה מומנה באמצעות העברת כ-200 אלף שקלים על ידי אחיו מחמוד, שנעצר אתמול כאמור.
אחיו, אחמד קוואסמה, ביצע יחד עם מחבל נוסף את פיגוע ההתאבדות הכפול בבאר שבע בשנת 2004, שבו נרצחו 16 בני אדם ונפצעו יותר מ-100. אח נוסף שלו, מוראד קוואסמה, חוסל ב-2004 במהלך מבצע משולב של צה"ל, שב"כ והמשטרה בחברון, יחד עם בכיר נוסף בחמאס. קוואסמה שימש כבכיר בארגון, ושלח בזמנו מחבלים מתאבדים לבצע פיגועים רבים. אחיו השלישי, חוסיין קוואסמה, מרצה מאסר עולם ועוד 60 שנה על תכנון הפיגוע הרצחני בבנייני האומה בירושלים במרץ 2011. קרוב משפחתו הוא מחמוד קוואסמה (21) מחברון, שביצע את הפיגוע בקו 37 בחיפה, שגבה את חייהם של 17 בני אדם.
הוא משתייך לחמולה פלסטינית מחברון, שרבים מחבריה פעילים בחמאס, וחלקם אף היו ראשי ארגון הטרור בחברון. בריאיון שקיים לפני שנתיים הוא סיפר על הקושי בריחוקו מעזה, שם מתגוררים קרוביו.
7 צפייה בגלריה
מימין: נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז”ל
מימין: נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז”ל
שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו ב-2014
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
הוריהם של שניים מהנערים בירכו על מעצרו של קוואסמה. בת גלים ואופיר שער, הוריו של גיל-עד שער ז"ל שנחטף ונרצח עם נפתלי פרנקל ואייל יפרח ב-2014, אמרו: "תפיסת מחבלי חמאס מוכיחה כי 'ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם'. כאזרחי המדינה אנו מתחזקים מתחושת הוודאות כי ידינו תגיע לכל אלו אשר שלחו יד בנו והעזו לפגוע בנו. הצדק סופו לצאת לאור וחיילי צה"ל הגיבורים וכל כוחות הביטחון עושים זאת בגבורה".
עוד הם מסרו: "הביטחון האישי שלנו מתעצם בידיעה שלא יישאר מחבל שלא נבוא עמו חשבון. ידעו כל אויבינו שנגיע לכל אחד ואחד מהם". על הפעילות שלהם מאז אובדן בנם: "איננו מתעסקים במחבלים ובמוות אלא בחיים, באחדות, בצו החיים שהותיר בננו וכל הנופלים לאורך השנים כולם, כאשר בימים אלה ממש אנחנו זוכים להעביר אלפי משלוחי מנות במסגרת מיזם 'קונקשן' לאחינו ואחיותינו בתפוצות בשם חיילי ומפקדי צה"ל, על תמיכתם ואהבתם חסרת הגבולות בחיילינו ובמדינת ישראל. זהו ניצחון האור על פני החושך, האהבה הזכה על פני השנאה הטהורה".
7 צפייה בגלריה
חאלד אל בטש
חאלד אל בטש
חאלד אל-בטש. המעצר המשמעותי ביותר מתחילת המלחמה
(צילום: EPA)
"קצת הופתענו מכיוון שאנחנו 'דמויות מעונה קודמת'", אמרה אמש ל-ynet רחלי פרנקל, אימו של נפתלי שנחטף ונרצח גם הוא. "מקווים שהאיש מספיק בכיר שיהיה לו מידע שיעזור להחזרת חטופים חיים והחזרת גופות חטופים שנרצחו. אני יודעת שההתמחות שלו זה הפעלת פיגועים בגדה אבל הוא איש מספיק בכיר, ואני מקווה שהוא יוכל להגיד עוד. אנו מודים לצבא ולשב"כ שלא עוצרים לעבוד לרגע. זאת הזדמנות להגיד תודה".
מלבד קוואסמה, על פי דיווחי הפלסטינים, נעצר בשיפא גם חאלד אל-בטש, מבכירי ההנהגה של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה. מדובר באחד המעצרים המשמעותיים ביותר מפרוץ המלחמה, ובתפיסת הגורם הבכיר ביותר בארגוני הטרור ברצועה מאז 7 באוקטובר. הוא החזיק בשורת תפקידים בארגון הטרור - והמרכזי והאחרון שבהם היה האחריות על צעדות השיבה שהחלו ב-2018, ובמסגרתן הפרו המוני פלסטינים את הסדר בגדר הגבול עם ישראל. בכל המבצעים ברצועת עזה הופיע שמו של אל-בטש כאחד היעדים להתנקשות ישראלית - אך כאמור, שלשום הוא נתפס בחיים.
פורסם לראשונה: 23:14, 20.03.24