לאחר שספג ביקורת מגורמים רבים במערכת הפוליטית על כך שנפגש בשנה האחרונה כמה פעמים עם אבו מאזן, שהשווה בברלין בין פעולות ישראל לשואה - שר הביטחון בני גנץ התראיין הבוקר (חמישי) לאולפן ynet. "תיאום ביטחוני לא עושים עם אמא תרזה", אמר גנץ על מי שהאשים בגרמניה את ישראל בכך שהיא עושה "50 שואות". גנץ אמר כי ישראל מוכנה לפעול באיראן ואמר כי הוא והמצטרף החדש לרשימתו, הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט, "רואים עין בעין את מרבית הדברים".
"מדובר באירוע מאוד חמור", אמר גנץ על דברי אבו מאזן. "עצם הכחשת השואה, לא כל שכן בגרמניה. אלו אמירות מקוממות, חמורות, הזויות ושקריות, אין להן שום מקום. אין תופעה כמו השואה שעברה יהדות אירופה והיהדות בכלל במלחמת העולם השנייה, אי אפשר לטשטש את זה. אני דרשתי באמצעות הלשכה שלי שהוא יחזור בו מדבריו וטוב שעשה כך".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ באולפן, היום
(צילום: קובי קואנקס)
"אני רוצה להגיד לכם משהו, בסופו של דבר אנחנו חיים במזרח התיכון", הוסיף גנץ. "אני צריך לשלוח חיילים לקרב ואני צריך לעשות כל מאמץ שהקרב הזה בכלל לא יקרה. אנחנו צריכים לשמור על היציבות הביטחונית שלנו, אנחנו צריכים להקפיד על תיאום ביטחוני. את זה אני לא עושה עם אמא תרזה, אני עושה את זה עם מי שנמצא בשטח. זה טבעם של דברים".
"אני מודיע לכולם - אנחנו פה, גם הפלסטינים פה, וצריך לקיים איתם קשרים", אמר שר הביטחון. "היו לי פגישות עם אבו מאזן - אחת בביתו שלו, אחת בביתי שלי ואחת במשרדו שברמאללה. אין פה עניין של חברות אישית".
-אחרי ההתבטאויות האלה אתה רואה עוד פגישה שלך עם אבו מאזן, אולי שוב בראש העין? "אין תוכנית, לא בתקופה הקרובה, ולא צריך לחזור לראש העין כל פעם מחדש".

-אבל אתה לא פוסל שפגישה כזאת תקרה בטווח הנראה לעין. "ככל שיהיה צורך במעלה הדרך, כדי להבטיח את האינטרסים של מדינת ישראל, אני אעשה את מה שנכון למדינת ישראל. בפוזיציה שבה אני נמצא עכשיו, אני לא אחראי על ציוץ. אני אחראי על המציאות. ואם צריך להיפגש בשביל לייצב אותה, אם צריך להיפגש בשביל להמשיך איזשהו אופק להמשך דיאלוג כזה או אחר עם הפלסטינים - בסופו של דבר זה אינטרס של שני הצדדים".
-האמירה ש"אתה לא אחראי על ציוץ" - זה מכוון לאיילת שקד? "אני לא יודע, לא עקבתי אחרי כל מי שמצייץ, אבל אני מבין שאני מותקף לאחרונה".
-אבו מאזן הוא פרטנר בסופו של דבר מבחינתך להסכם מדיני? "אני מתקשה לראות אותנו מגיעים להסכם קבוע וארוך טווח בעת הזאת. אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך לפעול לצמצום הסכסוך, ואולי נוכל להגיע בהמשך להסדרה קבועה".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ. לא פסל אפשרות לפגישה נוספת עם אבו מאזן
(צילום: קובי קואנקס)
-טוען איזנקוט שצריך להיפרד מהפלסטינים. זה אומר פינוי התנחלויות? "לא. שימור הדיאלוג האסטרטגי. אני שואל, מה האלטרנטיבה? שיקום ארגון רדיקלי יותר מאבו מאזן, רדיקלי יותר מחאמס? הג'יהאד האיסלאמי יותר טובים מאבו מאזן? הוא המנהיג שלהם, והוא לא חמאס ולא הג'יהאד האיסלאמי. מה הסכנה האחרת? רעיון המדינה האחת, שאנחנו נהיה פה כולנו מיעוט יהודי במקום הזה. זה מה שאנחנו רוצים? חייבים לחתור להתקדם".
-העמדה של המחנה הממלכתי היא שתי מדינות לשני עמים? "התשובה היא לא. מי שחושב שיהיה פה עוד פעם 1948 והפלסטינים לא יהיו, הוא חי באשליה. מי שחושב שנחזור לקווי 67 - אנחנו פה, הם שם - חי באשליה. הדרך היחידה היא לפתור את זה ביחד, לצמצם את הסכסוך, לשמור על הביטחון, לפתח את הכלכלה".
-השאיפה היא לחזק את הרשות הפלסטינית? "השאיפה היא לחזק את מדינת ישראל. הדרך לשם עוברת גם, ולא רק, דרך חיזוק הרשות הפלסטינית".
5 צפייה בגלריה
 פגיעת ירי באוטובוס מתפללים שנכנס הלילה לקבר יוסף בשכם
 פגיעת ירי באוטובוס מתפללים שנכנס הלילה לקבר יוסף בשכם
הפגיעה באוטובוס בשכם. "לצערי העימותים נגמרו בהרוגים פלסטיניים"
(צילום: רועי עוז/TPS)
בנוגע לעימותים הלילה בשכם, אמר גנץ: "על פי ההסדרים וההסכמות אנחנו נכנסים לקבר יוסף, היה ירי לכיוון הרכבים של השיירה שנכנסה ויצאה, כוחות צה"ל פעלו, לצערי זה גם נגמר בהרוגים פלסטיניים".
גנץ אישר שלא היה תיאום עם ראש הממשלה יאיר לפיד בנוגע לדרישה מאבו מאזן לחזור בו מדבריו. "נושא יהודה ושומרון הוא נושא ביטחוני-מדיני מובהק. הקשר שלי מול הפלסטינים הוא קשר שוטף, הלשכות מעדכנות אחת את השנייה, אני שמח שגם הוא דרש את העניין הזה", אמר גנץ.
-השקעתם כל כך הרבה זמן במיתוג כחול לבן. למה הייתם צריכים לעבור להיות "המחנה הממלכתי"? "הרעיון היה באמת להדגיש את הממלכתיות. גם הליכוד היה גוש חירות-ליברלים והוא היה 15 שנה 3 מפלגוות שונות, ואחרי 15 שנה הוא החליף את השם שלו לליכוד, הוא חשב שזה משרת אותו בעניין הזה. מה שלי חשוב זה שאנחנו נדבוק ברעיון הממלכתי. אני מקווה שהשם יביא אותו לידי ביטוי".
5 צפייה בגלריה
גדי אייזנקוט ובני גנץ בהצהרה לתקשורת
גדי אייזנקוט ובני גנץ בהצהרה לתקשורת
איזנקוט לצד גנץ. "רואים את מרבית הדברים באותה הצורה"
(צילום: מוטי קמחי)
-אתה ואיזנקוט רואים עין בעין בכל דבר? האם מובטח לו להיות שר הביטחון בכל ממשלה שתהיו בה, גם אם אתה לא תהיה ראש הממשלה? "אנחנו רואים את מרבית הדברים באותה צורה. אני מניח שגם במעלה הדרך יתגלו בינינו חילוקי דעות כאלה ואחרים אבל זה הרעיון - אנחנו נשב, נסכם, נגבש עמדות. כשנגמור את הבחירות ונראה איך נראה עור הדוב הפוליטי, נחליט איך אנחנו מחלקים אותו".
לפני הבחירות השלישיות אמרת אותם דברים על הצטרפות לממשלה עם נתניהו. גם הפעם תצטרף אליו? "אני הצטרפתי בזמנו לממשלת האחדות בראשות נתניהו, לא בגלל נתניהו או בזכותו, אלא בגלל שהייתה פה קורונה, חוב של 160 מיליארד דולר, משבר בחירות וסכנה לדמוקרטיה. אז הלכתי להציל את המדינה והצלתי אותה. אחר כך יצרנו ממשלת שינוי, תפקדנו במשך שנה בצורה מצוינת, אין סיבה לחזור לעידן נתניהו. אם הוא לא יוכל להקים ממשלה, אני בטוח שייפתחו דרכים חדשות".
שר הביטחון נשאל על עמדת ישראל בנוגע לחזרה אפשרית להסכם גרעין בין המעצמות לאיראן, וענה: "עמדתנו היא שאם עושים הסכם הוא חייב להיות הסכם טוב שחוסם את כל החורים. עמדת ישראל היא שאיראן היא בעיה עולמית, בעיה אזורית והיא גם סכנה למדינת ישראל. אנחנו לא בעד הסכם חלול, אנחנו עושים את מה שאנחנו צריכים לעשות בתוך החדרים. אני מודאג מאוד, כי הסכם שכזה באמת מזריק כלכלה גדולה לתוך איראן".
5 צפייה בגלריה
אייל זמיר והרצי הלוי
אייל זמיר והרצי הלוי
זמיר והלוי. אחד מהם יהיה הרמטכ"ל הבא
(צילום: מוטי קמחי )
-אתה יכול להגיד לציבור הישראלי שצה"ל מוכן לרגע האמת שבו האיראנים יחצו את הקו לפצצה? "כן, בלי לפרט כלום, ישראל מוכנה לפעולה מול איראן ככל שתידרש, בכל נקודת זמן שידרש. אנחנו ממשיכים לחזק את הכוח שלנו ונמשיך לעשות את זה ככל שנידרש".
סגן הרמטכ"ל אלוף הרצי הלוי וקודמו אלוף איל זמיר הם שני המועמדים שנותרו במרוץ להחלפת רא"ל אביב כוכבי. "יש לנו רמטכ"ל מצוין שמכהן, ויהיה לנו רמטכ"ל מצוין שיחליף אותו. אני אעשה את זה בזמן הקרוב ואני מבטיח לעדכן", אמר גנץ. "אני חושב שהרמטכ"ל צריך לסיים ביעדו והצבא צריך רציפות פיקודית אפקטיבית בצורה מסודרת. זה הארגון הכי יציב במדינת ישראל, בעיני גם הכי איכותי במדינת ישראל".
אתם רוצים להספיק את זה לפני שנתניהו חוזר? "לא, את יודעת, הסיפור הזה נדון, היועמ"שית כבר אמרה את דברה בעניין והרמטכ"ל יוחלף במועד".
בסיום הריאיון ביקש גנץ להתייחס לחשש משביתה ב-1 בספטמבר: "בסדר העדיפויות הלאומי, החינוך צריך להימצא במקום הראשון. אני חושב שהעניין הזה צריך להיסגר. אם הייתי ראש הממשלה וכשאהיה ראש הממשלה, אעמיד את החינוך בראש סדרי העדיפויות של מדינת ישראל וזה אומר שלא מתעסקים בזה בחודש אוגוסט לקראת שנת הלימודים, מתעסקים עם זה בחודש ספטמבר לקראת שנת הלימודים שתבוא אחר כך".