בית המשפט המחוזי בחיפה גזר היום (ראשון) שמונה שנות מאסר בפועל על המורה למחול קיריל צ'ייקין שחף (29) שהודה כי אנס את תלמידתו הוותיקה מאז שהייתה בת 13, והורשע במעשה מגונה בתלמיד נוסף שהיה בן 17. על צ'ייקן נגזר גם מאסר על תנאי ותשלום פיצויים בסך 100 אלף שקלים.
צ'ייקין שחף נעצר לפני כשישה חודשים בבית הספר למחול שבו לימד בעקבות תלונתה של התלמידה - היום בת 17 - והועבר לחקירה, ותחילה אף הכחיש את טענותיה בתוקף. לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עורכת הדין יעל ויסהוף, שחף רקם קשר אישי עם המתלוננת בעת שהייתה בת 13, כאשר באותה נקודה למדה אצלו ריקוד במשך כשנתיים. בתחילת שנת 2018 הוא הזמין את התלמידה לדירתו בכמה הזדמנויות, לכאורה במטרה ללמד אותה ריקוד, אך בפגישות אלו ביצע בה מעשים מיניים חמורים בניגוד להסכמתה וחרף התנגדותה.
2 צפייה בגלריה
קיריל צ'ייקין שחף, רקדן ומורה לריקוד מיפו, חשוד באונס נערה בת 13
קיריל צ'ייקין שחף, רקדן ומורה לריקוד מיפו, חשוד באונס נערה בת 13
"המורה ניצל את הערצתה ועבר איתה את הגבול פעם אחר פעם": המורה למחול שהורשע באונס
(צילום: יובל חן)
השופטים כתבו בגזר הדין כי שחף היה "המורה הנערץ" של המתלוננת, אשר נתפס בעיניה כ"אל יודע כל" שרוצה בטובתה ובעל יכולת לקדם אותה בעולם הריקוד. עוד אמרו כי שחף היה מודע להערצתה של תלמידתו, והשתמש במניפולציות רגשיות על מנת להבטיח את מסירותה כלפיו. המתלוננת העידה כי שחף איים להתאבד אם היא תספר על מעשיו. "לא הייתה שום אפשרות שבה אני אעשה משהו שיפגע באלוהים שלי", הסבירה. "לא שיתפתי את הוריי אך ורק כדי להגן עליהם מפני שברון הלב שייחוו ברגע שיידעו מה קרה לי וכמה זמן שמרתי על כך בסוד".
עוד אמרו השופטים כי "תחום המחול ולימודו מחייבים מגע פיזי בין המורה לתלמידה או התלמיד", כתבו, "אך דווקא בשל כך, מורה מקצועי יודע כי הוא נדרש ומחויב באיפוק וביחס של כבוד לתלמידותיו ותלמידיו לבל יחצה את הגבול בין המגע הנדרש והמקובל לצורך הלימוד לבין מגע מיני שמהווה עבירה על החוק". השופטים קבעו כי שחף "עבר את אותו גבול פעם אחר פעם, תוך שהוא מנצל את הערצתה אליו ואת אהבתה לתחום המחול ורצונה להצליח בו".
אמה של המתלוננת תיארה בשלב הטיעונים לעונש את סבלה של המשפחה לאחר שגילו על הפגיעה בבתם הצעירה, שכן הם אלה שהכירו לה את שחף. האם ציינה גם כי בתה מרגישה אכזבה כלפיה ולא סומכת עליה עוד, מאחר ולא הגנה עליה מפני האנס. המתלוננת הצהירה במהלך עדותה כי "אני רוצה להיות בריאה ומאושרת. אני רוצה שילדים ידעו שיש מי שיגן עליהם. אני רוצה שאנסים פוטנציאליים יראו מה קורה לאנסים מורשעים ויפחדו לצאת מהבית".
2 צפייה בגלריה
קיריל צ'ייקין שחף, רקדן ומורה לריקוד מיפו, חשוד באונס נערה בת 13
קיריל צ'ייקין שחף, רקדן ומורה לריקוד מיפו, חשוד באונס נערה בת 13
"המתלוננת הרשימה אותנו בכוחות הנפש העילאיים שגייסה על מנת לתאר מה עבר עליה, גופנית ונפשית"
(צילום: יובל חן)
השופטים שיבחו את המתלוננת בגזר הדין: "הנערה, שבקושי מלאו לה 18, עמדה לפנינו והרשימה אותנו בכוחות הנפש העילאיים שגייסה על מנת לבוא לבית המשפט ולתאר מה עבר עליה, גופנית ונפשית, במהלך התקופה הארוכה שבה אירעו האירועים ועד לשלב בו החליטה לספר למשפחתה מה אירע לה".
לפני גזירת עונשו, שחף הצהיר כי הוא מתבייש במעשיו ולוקח עליהם אחריות. "השקעתי את כל החיים שלי במחול ואני מבין שאין שום סיכוי שאוכל לחזור לעולם הזה. הפרתי את הסמכות שלי כמורה וכאדם בוגר, הפרתי את האמון ביני לבין אשתי ויצרתי קושי גדול מאוד לשני ילדיי".