ללוחמים הובטח עונש מקל אם יחזרו לבסיס עד חצות: בצה"ל היה מי שהרים גבה היום (ה') עם פרסום ההחלטה להעניש בצורה סלחנית יחסית את 39 לוחמי גולני המשויכים לחטיבת השריון 7, שעזבו השבוע במחאה את בסיס צאלים תוך השארת נשקם במקום, במערום משותף. הלוחמים מחו על הדחת מפקד הפלוגה שבה הם משרתים, בשל "אי התאמתו לתפקיד", ומינויו במקומו של קצין מהחטיבה החומה, שבעבר שירת בסיס הכשרות בתל נוף (המרה"ום) שמזוהה עם חטיבת הצנחנים "המתחרה". כעת מתבררות הסיבות לצעד החריג שבו הוחלט לנקוט בגדוד 82 אליו שייכים הלוחמים, ובחטיבה 7 שמעליו וכן באוגדת האם, 36.
2 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד 51 הניחו את נשקם במערום כמחאה על הצעד שננקט נגד מפקד הפלוגה
לוחמי גדוד 51 הניחו את נשקם במערום כמחאה על הצעד שננקט נגד מפקד הפלוגה
לוחמי גדוד 51 הניחו את נשקם במערום כמחאה על הצעד שננקט נגד מפקד הפלוגה
הלוחמים נשפטו היום אצל מפקד גדוד 82, קצין בדרגת סגן אלוף, והוא השית עליהם עונש מאסר על תנאי בלבד, ללא יום אחד של מחבוש בכלא הצבאי, בניגוד גמור למקרים דומים בשנים האחרונות. בנוסף, הוחלט על עונש חינוכי: מספר ימים שבהם ישהו יחד בשבוע הקרוב וידונו בערכים ובתרבות הצבאית, תוך העברת שיעורים בנושא על ידי הלוחמים עצמם. ככל הנראה, אף אחד מהם לא יודח מלחימה. את ההחלטה לנקוט בעונשים שונים, מקוריים ויוצאי דופן, הוביל מפקד אוגדה 36, תת אלוף דדו בר-כליפא, שבעברו כמפקד חטיבת גבעתי הוביל שינוי בתחום ענישת הלוחמים, וסלד משליחת לוחמים לכלא.
לתפיסתו, ניתן לטפל משמעתית בדור הנוכחי, שנחשב לבוגר יותר ומבין עניין, בצורה חינוכית או בענישה ממשית, כעבודות רס"ר זמניות, בתוך בסיס היחידה, ולא בכלא הצבאי כאחרוני העבריינים. יחד עם זאת, בצבא עדיין לא גילו מי מהלוחמים תיעד והפיץ ברשתות החברתיות את התמונה החריגה והמבזה של השארת כלי הנשק בבסיס או מי מהלוחמים נחשב לדמות מובילה ב"מרד". לא מן הנמנע שכאשר יאותרו לוחמים אלו, כלומר בודדים בלבד, הם כן ייענשו בחומרה.
מפרטי תחקיר המקרה החמור עולה כי שלשום בבוקר כינס המ"פ המודח את 50 לוחמיו, מפלוגת חשיפה תקיפה, חדשה יחסית בצה"ל, ובהתאם נושאת בחובה לא מעט חבלי לידה. הוא הודיע להם לראשונה על החלטת מפקדיו להעבירו לתפקיד אחר, לאחר שהתברר כי התקשה לאמנם ולהכינם למלחמה, על אף שלא נפל רבב בהתנהגותו הערכית והוא הסכים לעבור לתפקיד אחר.
עוד התברר כי מדובר בקדנציה השנייה שלו כמ"פ ולפני כחודשיים קיבל שיחת "קו אדום" ממפקדיו כדי לשפר את התנהלותו המקצועית. אלא שלא חלפו דקות בודדות מהרגע שבו מסר לפקודיו ההמומים את ההודעה וכל הלוחמים ריכזו והשאירו את רובי התבור שלהם באחד החדרים, ויצאו לכיוון הש.ג של המחנה. המ"פ המודח היה מהקצינים שבעצמו רדף אחר חייליו. חלקם הקטן הסכים להישאר בבסיס, אך הוא לא ויתר והמשיך ללחוץ על הרוב שכן עזב, לחזור על עקבותיו. הלוחמים התרכזו בבאר שבע, והקצינים ביחידה הבטיחו להם שאם יחזרו עוד באותו היום - עונשיהם יהיו "מידתיים".
2 צפייה בגלריה
תג יחידה של גולני
תג יחידה של גולני
תג יחידה של גולני
(צילום: shutterstock )
כאמור, במהלך הלילה כלל הלוחמים חזרו, ולמחרת התלבטו מפקדיהם האם להענישם לפי מדיניות העבר, כלומר במחבוש והדחות מלחימה, או לעמוד בהבטחה שניתנה שלהם ולהענישם בדרך קצת אחרת. לאחר שכל הלוחמים הביעו חרטה מלאה על צעדיהם, בגדוד ובחטיבה הבינו כי בריחתם לא הייתה מקרית. רבים מהם צברו תסכולים שונים בחודשים האחרונים, והדחת מפקדם הייתה בבחינת קש ששבר את גב הגמל: לפחות שניים מהם חיכו במשך שבועות ארוכים לסיוע כלכלי מהצבא בתנאי שירותם ולא קיבלו; חלק מנשקי התבור שלהם לא טופלו היטב מבחינה אחזקתית מאחר ונשקיית הגדוד בקיאה בעיקר בטיפול ברובי אם 16, מתוקף היותה נשקייה של גדוד שריון.
גם הדרך שבה תווכה לחיילים בעיית ההתאמה לתפקיד של מפקדם לקתה בחסר. בצבא הודו היום כי פרויקט שילוב פלוגות חי"ר החדשות שייעודם לחשוף ולתקוף את האויב, בתוך גדודי השריון (מחצית מהזמן בשירות הפלוגה שייכת באופן מלא לגדוד השריון והמחצית השנייה לגדוד החי"ר, עדיין לא צלח מאז שיצא לדרך לפני כשנתיים. בכל הקמה של יחידה חדשה יש חבלי לידה, מסבירים בצה"ל, וכלל לא בטוח שהפרויקט היומרני ימובצע באופן סופי בתצורתו הנוכחית. לצורך העניין, מג"ד 51 ומח"ט גולני כלל לא התערבו במשבר הנוכחי ולא קבעו לגביו, הגם שהיו בתמונה וייעצו למפקדי השריון בשל היכרותם עם הלוחמים. בצבא אומרים כי ענישה שכזו לא הייתה עוברת בשנים קודמות, ויש לראות בכך שינוי תפיסתי לגבי הצבא הנוכחי וטיפולו באירועים כאלו, יותר בדרך של שיח והסברה ופחות בשליחת לוחמים לכלא. המטרה כעת היא להחזיר את אותם לוחמים לתלם, לפתור את בעיותיהם עם מפקדם החדש ולצלוח את המשבר בסדרת החינוך שיעברו במהלך הסופ"ש, במקום שיצאו הביתה, בבסיס קצביה ברמת הגולן.