השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע אמש (רביעי) לבית משפחת דלאיקה בבסמת טבעון שבגליל התחתון, שם נורו למוות בשעות הצהריים חמישה בני משפחה, שני אחים ווליד ואדם בני 14 ו-17, רביע בשנות ה-20 לחייו, זינב (אום עומר) בשנות ה-40 לחייה ובנה מוחמד חסן בן ה-25. תושבי השכונה קראו לבן גביר לעזוב את המקום, קיללו אותו, האשימו אותו שהוא "לא עושה כלום ולא אכפת לו מהמגזר הערבי", ואף קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו "להגיע ולעשות משהו".

2 צפייה בגלריה
האחים מוחמד ווליד דלאיקה אירוע אלימות בבסמת טבעון
האחים מוחמד ווליד דלאיקה אירוע אלימות בבסמת טבעון
ארבעה מבני משפחת דלאיקה שנרצחו בטבח: ווליד, אדם, רביע ומוחמד חסן
"שבן גביר ילך הביתה אין לו מה לעשות פה, זה לא תיאטרון, בשביל מה הוא בא?", צעק אחד מתושבי השכונה לעבר שיירת השר, שהגיע למקום. "יש משטרה ואין לנו כלום נגדה, הבעיה שלנו זה בן גביר שצריך ללכת הביתה, כשהשר אהרונוביץ' היה במדינה הזאת הוא הצליח לעשות מה שאף אחד אחר לא עשה, שילך ללמוד ממנו.
"פעם היו שרים במדינה הזאת, השר הזה בושה וחרפה למדינת ישראל", הוסיף התושב. לדבריו, "שנתניהו יגיע אלינו לפה, כשהיו בחירות הוא רץ לכפר, ישב באוהל והבטיח הבטחות - אבל הוא לא עשה כלום ושום דבר". קרוב משפחתם של הנרצחים אמר כי "חמישה אנשים ישבו בחצר - ואז רצחו אותם בדם קר. החיים שלנו לא שווים, רצחו ילד, נערים ואישה והרוצחים מסתובבים כרגיל".
2 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה בזירה
מפכ"ל המשטרה בזירה
המפכ"ל קיים הערכת מצב בזירה, ודרש להחזיר את היכולות שנלקחו לאחר פרשת NSO
קרוב משפחה נוסף הוסיף כי "הרוצחים הם פחדנים, ואם המשטרה לא תעשה את העבודה שלה ותביא אותם למעצר, אז ניקח את החוק לידיים". לדבריו, "בן גביר הגיע והלך, והוא בטח ישכח את הטבח הזה כמו שהוא שוכח קורבנות אחרים. הוא כישלון גדול במדינה, והוא בא לפה רק כדי שלא ימתחו עליו ביקורת".
"המשפחה כולה בהלם ומנסה להבין למה רצחו אותם", הוסיפה קרובת משפחה נוספת של הנרצחים. "אמא של שני האחים שנרצחו כל הזמן אומרת 'למה רצחו אותם? איך אני אתמודד עם החיים בלעדיהם? הייתי מעדיפה למות בעצמי ולא לראות אותם נרצחים'". תושבת בסמת טבעון אמרה כי הטבח השפיע על כל היישוב: "המצב מפחיד וקיים חשש גדול לצאת מהבתים. עצם זה שהם רצחו חמישה אנשים, זה אומר שהם מסוגלים לרצוח אפילו יותר".

בתוך כך, המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי דרש להחזיר למשטרה את היכולות הטכנולוגיות שנלקחו ממנה לאחר פרשת NSO לצורך חקירת הטבח. לדברי גורמים במשטרה, המפכ"ל טען כי לקיחת הטכנולוגיות פגעה קשות ביכולות, וכי הקדמה הטכנולוגית של הרוגולות יכולה לסייע ולקדם את החקירה באופן משמעותי.
המפכ"ל קיים אתמול הערכת מצב בתחנת המשטרה בבסמת טבעון, ובסיומה אמר כי "מדובר באחד האירועים הנתעבים ביותר שנתקלנו בהם עד היום. זה חיסול ממוקד של משפחה שלמה, שככל הנראה הגיע כתגובה על האירוע של החיסול בבוקר". לדבריו, "כל המשאבים של המשטרה מוקצים לאירוע הזה על מנת למצות את הדין עם אותם מרצחים טרוריסטים. אין הבדל בינם לבין מחבלים.

"לחסל משפחה שלמה זה חציית קו שאי-אפשר לעבור עליה לסדר היום", הוסיף שבתאי. "האחריות לפעילות היא על להב 433 בשיתוף פעולה עם כל הגורמים. כל אחד יביא את היתרון היחסי שלו, וננסה לקבל את הכלים הטכנולוגיים עד כמה שניתן על מנת להשלים את התמונה, ולהיערך בהקדם למעצרים, לחיפושים ולתקיפות כלכליות - על מנת להפעיל את הלחצים הנדרשים עד שנשים את היד על המבצעים".
הטבח בבסמת טבעון התרחש ככל הנראה כנקמה על חיסול עאטף אבו כליב, תושב חיפה בשנות ה-50 לחייו. אבו כליב נורה למוות אתמול בבוקר בתוך מכונית באזור צומת הצ'ק פוסט בעיר. תיעוד הירי הגיע לידי המשטרה, ובו נראים שני רעולי פנים יורים צרורות מרובים לעבר הנהג באמצע הכביש - ואז נמלטים מהמקום במכונית אחרת. חוקרי המשטרה מעריכים כי הוא לא היה היעד המקורי לחיסול, אלא קרוב משפחתו, ושהפגיעה בו היא נקמה באותו קרוב שאליו לא הצליחו החשודים להגיע.
פורסם לראשונה: 22:42, 27.09.23