ארבעת הילדים ששוער כי שרדו התרסקות מטוס בלב הג'ונגלים בדרום קולומביה אותרו בחיים הלילה (בין שישי לשבת) - 40 ימים מאז שנראו לאחרונה. כך עדכן נשיא קולומביה גוסטבו פטרו. אנשי צבא, כבאים ונציגים של רשות התעופה האזרחית חילצו אותם סמוך לגבול שבין המחוזות קאקטה וגואביארה, קרוב למקום שבו התרסק המטוס הקל. "נחת לכל המדינה!", הצהיר הנשיא בטוויטר. "הם נמצאו יחד. הם חלשים כרגע, בואו ניתן לרופאים להעריך את מצבם", אמר לעיתונאים, והוסיף שהילדים התגוננו לבדם באמצע הג'ונגל.
6 צפייה בגלריה
כוחות החילוץ והילדים
כוחות החילוץ והילדים
המדינה כולה עקבה אחר מבצע ההצלה, שקיבל את שם הקוד "תקווה". כוחות החילוץ והילדים
(צילום: MILITARY FORCES OF COLOMBIA / HANDOUT)
6 צפייה בגלריה
כוחות החילוץ והילדים
כוחות החילוץ והילדים
היער שבו נעלמו שורץ חיות בר. "הם חלשים כרגע, בואו ניתן לרופאים להעריך את מצבם"
(צילום: COLOMBIAN MILITARY FORCES)
לפני כשלושה שבועות פרסם הצבא הקולומביאני תמונה שבה נראית טביעת רגל באזור החיפושים, ונחשד כי היא הייתה שייכת לאחד הנעדרים. מספר ימים לפני כן הודיע נשיא קולומביה גוסטבו פטרו כי הילדים נמצאו בחיים, אך אחר כך נאלץ להודות כי טעה, ומסר אז שהחיפושים נמשכים. המדינה כולה עקבה אחרי מבצע ההצלה, שקיבל את שם הקוד "תקווה".
ראשיתה של הפרשה בהתרסקות מטוס קל מסוג ססנה באזור מבודד של האמזונס בתחילת החודש שעבר. המטוס נעלם ב-1 במאי אחרי שהטייס דיווח על בעיה במנוע, אבל נמצא רק אחרי 15 ימים. בזמן שנעלם היו במטוס הטייס, ארבעת הילדים ושני מבוגרים, בהם אמם של הארבעה, אבל כשהוא נמצא מרוסק היו בתוכו רק שלושת המבוגרים, כולם הרוגים, ואילו ארבעת הילדים נעלמו.
בחיפושים שערכו צוותי החילוץ מסביב הם מצאו רמזים לכך שלפחות חלק מהילדים שרדו את ההתרסקות וניסו למצוא מחסה. בין השאר התגלה מעין מחנה מאולתר ממקלות וענפים, ונמצאו נעליים, גומייה לשיער, זוג מספריים, בקבוק חלב לתינוקות ופרי שנאכל בחלקו. עם זאת ארבעת הילדים כריסטין, טיין, סולייני ולזלי – בני 11 חודשים, ארבע, תשע ו-13 בהתאמה – לא נמצאו, עד הלילה.
הודעתו הנמהרת של הנשיא פטרו שלפיה הילדים נמצאו בחיים שיקפה את הבלבול שאחז בקולומביה. כשחזר בו מההודעה הסביר פטרו כי היא נבעה ממידע שקיבל מהסוכנות לשלום הילד ושלא אומת, ולפיו הילדים חולצו. לדיווח הזה הצטרפו באותם הימים דיווחים דומים. בין השאר, חברת התעופה שלה היה שייך המטוס הקל דיווחה כי אחד מטייסיה שהיה באזור שמע מבן קבוצה ילידית מקומית כי ילדים כלשהם נמצאים בדרכם לכפרו בסירה, אך הם מעולם לא הגיעו. בדיווח אחר נטען כי הילדים עלו על סירה בנהר האפפוריס כדי להגיע לכפר בשם קצ'יפורו, אך כשזו הגיעה אליו – הם לא היו בה.
6 צפייה בגלריה
קולומביה ילדים נעדרים ב ג'ונגל אמזונס הילדה טיין עם האמא מגדלנה ש נהרגה ב התרסקות
קולומביה ילדים נעדרים ב ג'ונגל אמזונס הילדה טיין עם האמא מגדלנה ש נהרגה ב התרסקות
טיין (4) עם האם מגדלנה, שנהרגה בהתרסקות. שרדו חמישה שבועות לאחר מותה
6 צפייה בגלריה
קולומביה 4 ילדים נעדרים ב ג'ונגל אמזונס אחרי התרסקות מטוס
קולומביה 4 ילדים נעדרים ב ג'ונגל אמזונס אחרי התרסקות מטוס
המטוס המרוסק בג'ונגל והבקבוק שנמצא לא הרחק ממנו
(צילום: AFP PHOTO / COLOMBIAN ARMY)
6 צפייה בגלריה
קולומביה חיפוש 4 ילדים נעדרים ב אמזונס אחרי התרסקות מטוס קל
קולומביה חיפוש 4 ילדים נעדרים ב אמזונס אחרי התרסקות מטוס קל
החיפושים אחר הילדים, סמוך לזירת ההתרסקות. במבצע השתתפו יותר מ-100 חיילים בסיוע כלבי גישוש
(צילום: AFP PHOTO / COLOMBIAN ARMY)
גם אסטרס קסרס, מנהלת "המכון הקולומביאני לרווחת המשפחה", טענה לפני מספר שבועות כי צוות שלה קיבל מידע ממקור עקיף שלפיו הילדים זוהו וחולצו. היא אף טענה כי היא "בטוחה למדי" שהם נמצאו בחיים, אך הדגישה שהיא עדיין מחכה להוכחה סופית, בדמות תמונות שלהם.
במבצע החיפושים השתתפו יותר מ-100 חיילים מצבא קולומביה, והם הסתייעו בכלבי גישוש ובשלושה מסוקים. באחד המסוקים הותקן מכשיר כריזה שממנו הושמעו הודעות מוקלטות מסבתם של הילדים, בני הקבוצה הילידית אויטוטו. בהודעות היא נשמעה קוראת להם להישאר במקומם כדי שאפשר יהיה למצוא אותם. היער שבו נעלמו הארבעה שורץ חיות בר, ויש בו עצים בגובה של עד 40 מטרים וגשם שוטף שיורד לאורך חלק גדול משעות היממה. כל אלה הקשו מאוד את החיפושים אחר הנעדרים.
סבם של הילדים, פידנסיו ולנסיה, אמר לפני מספר שבועות כי לא איבד את התקווה שנכדיו יימצאו בחיים, משום שלדבריו הם רגילים לשהות בג'ונגל. הוא אמר כי ייתכן שהם מתחבאים משום שהם פוחדים. בני הקבוצה הילידית שאליה משתייכים הארבעה ידועים כמי שמורגלים בחיי הג'ונגל וניחנים בכישורי ציד ודיג, אך לא היה ברור כמה זמן גילם של הילדים יאפשר להם לשרוד.