2 צפייה בגלריה
בשאר אל אסד
בשאר אל אסד
בשאר אסד. מחליף צד?
(צילום: AP)
גורם ישראלי בכיר אמר היום (ג') בתדרוך לכתבים כי ישראל רואה בחיוב התקרבות מחודשת שנרשמת בתקופה האחרונה בין סוריה לבין מדינות מהמפרץ, על רקע ניסיונו של הנשיא בשאר אסד לאושש את כלכלת מדינתו שהתמודדה בעשור האחרון עם מלחמת אזרחים. לדבריו, התקרבות כזאת לנסיכויות הסוניות עשויה לסמן הרחקה של איראן ויתר גורמי הציר השיעי מסוריה.
האתגר הגדול של אסד בזירה הפנימית הוא האתגר הכלכלי. משבר רודף משבר עם קושי ממשי לצעוד קדימה. אחד הפתרונות שיכולים לסייע לו מגולם בהשקעות זרות, ואלה יכולות להגיע ממדינות המפרץ שבחודשים האחרונים מאותתות לאסד שהן מוכנות להידבר. "במהלך השנה הקרובה יש הזדמנות לצמצם את הנוכחות האיראנית בסוריה", אמר הגורם.
איראן מפעילה כמה ארגוני פרוקסי במזרח התיכון - מחיזבאללה בלבנון ועד למיליציות השיעיות בסוריה, בעיראק ובתימן. אלה משמשים כלי להפעלת לחץ על מתנגדיה של איראן באזור, בהם לא רק ארה"ב וישראל אלא גם המשטרים הערביים העוינים את איראן.
כך נראית שלוחת חמאס בלבנון:
ישראל חשפה לא פעם את ההתארגנות הצבאית של איראן בסוריה, שסבלה בשנים האחרונות מאנרכיה מוחלטת, אולם משטר אסד מתייצב ומבסס מחדש את אחיזתו בקרקע בסיוע הרוסים. לדברי הגורם, אם תממש ישראל את האופציה הצבאית ותתקוף את מתקני הגרעין באיראן, חיזבאללה יגיב מלבנון: "יש לו יכולות אש גדולות מאוד שמאתגרות אותנו. אנחנו נערכים באופן הגנתי מול הזירה הצפונית".
בחודשים האחרונים, על רקע חידוש השיחות על הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות, מקפידה ישראל להצהיר שהאופציה הצבאית לנטרול היכולת של איראן להגיע לגרעין עדיין נמצאת על השולחן. "פרויקט הגרעין הוא האיום הגדול ביותר על ישראל, עד כדי איום קיומי", הוסיף הגורם. "אם איראן תהיה גרעינית, פעולות הטרור שלה ושל שלוחותיה באזור יחמירו".

הוא העריך שבמקרה של מבצע נוסף ברצועת עזה קיימת סבירות גבוהה להפעלה של זרוע חמאס בלבנון, שעל פעילותה דווח ב-ynet. מדובר בזרוע הכפופה להנהגת הארגון בחו"ל, כלומר לא זאת שיושבת ברצועת עזה, וניתן להניח שהיא תיקח חלק פעיל במערכה עתידית בהסכמת חיזבאללה או בעצימת עין (כזכור, במהלך מבצע "שומר החומות" נורו כמה רקטות מדרום לבנון, ובישראל סברו אז כי גורמים פלסטיניים עומדים מאחורי הירי).
לטענת הגורם, נרשמת ירידה במעמד חמאס בתוך הזירה הפלסטינית, שהגיע לשיא לאחר סבב הלחימה במאי. במקביל, לדבריו, נרשמת עלייה בתמיכה בתנועת פתח על רקע צעדים בוני האמון מול ישראל. "אנחנו רואים שהמצוקה הגדולה ביותר של תושבי הרצועה נובעת מבעיות התעסוקה, ולכן סבורים שחלוקת היתרי התעסוקה בארץ הביכה את חמאס", אמר. "בימים אלו מתבצעת עבודת מטה של שב"כ ומתאם פעולות הממשלה בשטחים לבחון את האפשרות להסדיר ולהרחיב את מספר ההיתרים. כמו כן, גורמים בישראל פועלים מול מדינות המפרץ בכדי לעודד השקעות שלהן בשטחי הרשות הפלסטינית, אם כי ללא הצלחה עד כה".