שר החוץ יאיר לפיד אמר הבוקר (יום שני) בהצהרה משותפת עם שר החוץ הסלובקי איוואן קורצ'וק בברטיסלבה כי "ישראל לא תהיה מסלול עוקף לסנקציות שהוטלו על רוסיה בידי ארצות הברית ומדינות המערב". לדבריו, "המלחמה הזו צריכה להיפסק. אדמת אירופה ידעה לא מעט מלחמות והדבר היחיד שיצא מהן זה סבל נורא. בשנים האחרונות היה שלום באירופה, ויצא ממנו שגשוג שהמין האנושי לא ידע כמותו".
לדברי לפיד, "ישראל, כמו סלובקיה, מגנה את הפלישה הרוסית לאוקראינה וקוראות להפסקת הקרבות. אין הצדקה לפגיעה בעצמאות הטריטוריאלית של אוקראינה ואין הצדקה להתקפות על אוכלוסיה אזרחית. ישראל תעשה ככל שביכולתה לסייע למאמצי התיווך שנועדו להפסיק את האש ולהחזיר את השלום. אנחנו פועלים יחד עם בעלת בריתנו הגדולה, ארה"ב, ויחד עם שותפינו האירופאים, כדי למנוע את המשך הטרגדיה".
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואיוואן קורצ׳וק
יאיר לפיד ואיוואן קורצ׳וק
לפיד ושר החוץ הסלובקי
(צילום: שלומי אמסלם, לע''מ)
לאחר מכן הדגיש שישראל לא תהיה מסלול עוקף לסנקציות, והוסיף: "משרד החוץ מרכז את הנושא, אבל למאמץ שותפים גם בנק ישראל, משרד האוצר, משרד הכלכלה, רשות שדות התעופה, משרד האנרגיה וגורמים נוספים".
בפגישתו עם ק'ורצ'וק דנו השניים על המשך שיתוף הפעולה בין ישראל לסלובקיה במעבר הגבול עם אוקראינה, כדי להקל על יציאת היהודים והישראלים שנותרו באיזורי הקרבות. "ישראל וסלובקיה משתפות פעולה בהכנסת סיוע הומניטרי לתוך שטח אוקראינה", הוסיף לפיד. "עד עתה שלחה ישראל מעל 100 טון של ציוד רפואי, גנרטורים, וציוד אישי לתוך אוקראינה ואנחנו מודים לממשלת סלובקיה על שיתוף הפעולה".

אתמול נועד לפיד עם שר החוץ הרומני בוגדן אאורסקו, והשמיע מילים חריפות יותר ביחס לאלו שאמר בעבר על הפלישה הרוסית. "אין לפלישה הצדקה, ואנחנו קוראים לרוסיה להפסיק את הירי והתקיפות ולפתור את הבעיות סביב שולחן הדיונים", אמר.
לפיד, שנפגש גם עם ראש ממשלת רומניה בבוקרשט, אמר כי רומניה סייעה ומסייעת לישראל להציל נפשות רבות. "ממעבר סירט יצאו ילדים יהודים מבית היתומים באודסה, ילדים חולי סרטן שנשלחו לטיפולים בישראל, אלפי פליטים שחייהם ניצלו בזכות שיתוף הפעולה בינינו", הוא אמר.
הגינוי הראשון שהשמיעה ישראל נגד רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה היה ב-24 בפברואר, אז אמר לפיד כי "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה וישראל מגנה אותה". בהמשך, בתחילת החודש, הצביעה ישראל בעד גינוי רוסיה בעצרת הכללית של האו"ם. מאז, ימים ארוכים, לא נשמע כל גינוי לפלישה הרוסית לאוקראינה מצד ירושלים. ראש הממשלה נפתלי בנט, יש לציין, לא השמיע גינוי לפלישה הרוסית - והיה זה השר לפיד שהשמיע את כל הגינויים עד כה.
הזהירות הישראלית בגינויים שמשמיעה ישראל נגד רוסיה נוגעת בין השאר למעורבותה של מוסקבה בנעשה בסוריה. בשיחה בקרמלין ביום שבת שעבר ביקש בנט מפוטין את המשך חופש הפעולה של צה"ל במניעת התבססותה של איראן בסוריה. גורמים ישראלים המעורים בפרטים אמרו בשבוע שעבר כי פוטין הבטיח שחופש הפעולה של צה"ל יישמר, וכך גם פעילותו של מנגנון התיאום בין המדינות שבסך הכול עובד לשביעות רצונן של רוסיה וישראל.
אמש שוחח בנט עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במשך יותר משעה. לשכת ראש הממשלה מסרה כי השיחה עסקה בדרכים להפסקת הלחימה באוקראינה ובמאמצי ישראל בעניין. זלנסקי מצדו אמר כי בשיחה עם בנט נידונה ה"תוקפנות הרוסית והסיכויים לשיחות שלום", והוסיף כי ביקש סיוע בשחרור ראש העיר מליטופול שנחטף על-ידי הכוחות הרוסיים. זלנסקי הציע אתמול לקיים שיחות שלום בירושלים, והציע כי ישראל תספק לאוקראינה ערבויות ביטחון.