1 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
בנימין נתניהו, אתמול בכנסת
(צילום: רויטרס)
בחירתה אתמול (רביעי) של נציגת האופוזיציה, ח"כ קארין אלהרר, כחברה בוועדה לבחירת שופטים בהצבעה חשאית, תוך "בגידתם" - כפי שקרא לכך השר מיקי זוהר - של ארבעה חברי כנסת מהקואליציה, אחרי דרמה ענקית, מסמנת את סופו של בנימין נתניהו כמי שהוגדר לאורך שנים ארוכות כ"קוסם".
היו מי שהטילו ספק במחאה. היו מי ששאלו, האם זה בכלל יעזור? היו מי ששמחו לדווח שמספרי היוצאים להפגנות הולכים ויורדים, שהאנשים מתעייפים, שנמאס. שממילא יש שיחות בבית הנשיא. אני חזרתי ואמרתי לכל מי ששאל, והיה מודאג - ויש רבים שפונים אליי ברחוב - לא להרים ידיים. וההוכחה לכך ניתנה אתמול. לא. זה עדיין לא נגמר. צריכים להיות ב"היכון" כל רגע.
הראשון שהבין זאת הוא נתניהו עצמו. הדבר האחרון שרצה היה התגברות והתפרצות המחאה, כפי שקרה לאחר שפיטר בהינף יד ובחוסר אחריות את שר הביטחון יואב גלנט. לשם כך נועדו השיחות האינסופיות לתוך הלילה שקיים עם שר המשפטים יריב לוין, בימים האחרונים ולאורך שעות ארוכות, שנועדו לנסות ולרבע את המעגל, לפתור את הקובייה ההונגרית הזו.
אלא שלוין לא היה מוכן לשום פתרון זולת המשך ההפיכה המשטרית. שום פשרה לא הייתה מקובלת עליו. ואז נוספה חברת הכנסת שנתניהו ייבא מהאולפנים היישר לרשימה לכנסת, טלי גוטליב, שמרדה בכל הפצרותיו. אפילו עליה לא הצליח להשפיע.
נתניהו איפוא, כבר אינו אותו פוליטיקאי-על כפי שהכרנו אותו. הוא כבר לא קוסם. מי שפעם שלט ביד רמה בליכוד, בסיעה, שאמר "כל דבר שאני רוצה, אני משיג", כבר לא שולט במצב. סיעת הליכוד כבר לא נשמעת לו. חברי כנסת חדשים וסוררים, שרים ומרדנים, עושים ככל העולה על רוחם.
נתניהו אדם חכם מאוד. הוא מבין את המשמעויות של פיצוץ השיחות בבית הנשיא מעבר להפחת רוח חיים במחאה על "מפגיני המילואים" שלה, ולכן העדיף לשמור על המנהג של בחירת נציגת אופוזיציה ונציג.ת קואליציה לוועדה לבחירת שופטים. הוא גם מבין את המשמעות של השאלה על מי תוטל האחריות לפיצוץ השיחות בבית הנשיא. הוא העדיף שהאחריות לא תוטל עליו אלא על האופוזיציה.
לימור לבנתלימור לבנתצילום: יובל חן
אז העדיף. לא אנשים כלוין ושמחה רוטמן ייתנו לו שקט. בשקט-בשקט מצאו סעיף נסתר בתקנון הכנסת, המאפשר דחייה של חודש. דחיות נתניהו דווקא מחבב. לוין את רוטמן גם לא השאירו לו ברירות, וכך הקדיח את התבשיל. גם אכל את הדגים הבאושים, וגם נבחרה מועמדת האופוזיציה בפער של שני קולות.
ועוד: הוא הצליח גם להפיל זמנית את השקל וגם לגרום להפסקת השיחות בבית הנשיא. וכל אלה, כי הוא נתון כמו בצבת בידיהם של קיצונים מימין: מצד אחד שתי המפלגות הקיצוניות של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר (שלהם נאלץ לתת את תיקי האוצר והביטחון הלאומי), ומצד שני קיצונים בתוך הליכוד, כמו לוין, שלמה קרעי, מאי גולן ואחרים. בדרך אבד הקסם. כל העוצמה, היכולות, הטריקים, השטיקים - נעלמו. נתניהו. חלש. אבוד. כבר לא קוסם.
  • לימור לבנת הייתה שרה מטעם הליכוד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il