נשיא צרפת עמנואל מקרון היה היום (ב') למנהיג הראשון מהמערב המשוחח עם נשיאה החדש של איראן, איברהים ראיסי. סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית דיווחה כי ראיסי הוא שהתקשר למקרון, וכי בשיחה בין השניים, שנמשכה כשעה, ביקש הנשיא האיראני מעמיתו הצרפתי לעזור לו "להבטיח את זכויותיה של איראן" בשיחות על חזרתה להסכם הגרעין, שנקלעו ביוני השנה למבוי סתום ומאז לא חודשו.

3 צפייה בגלריה
איראן צרפת איברהים ראיסי עמנואל מקרון
איראן צרפת איברהים ראיסי עמנואל מקרון
ראיסי ומקרון. שיחה שנמשכה כשעה
(צילום: EPA, AP)
לעצם הסכמתו של מקרון לקיים שיחת טלפון עם ראיסי יש משמעות גדולה: ראיסי, איש דת המשתייך למחנה הקיצוני באיראן, מואשם על-ידי האופוזיציה האיראנית הגולה ועל-ידי בכירים במערב באחריות להוצאתם להורג של אלפי מתנגדי משטר אחרי מלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80 ואחרי גל המחאה נגד המשטר בשנת 2019. רבים מכנים אותו "התליין מטהרן", והוא נתון לסנקציות אמריקניות. החלטת האיחוד האירופי לשלוח בשבוע שעבר נציג רשמי להשבעתו של ראיסי, שם ישב הנציג האירופי לצד בכירים מארגוני טרור כמו חיזבאללה וחמאס, עוררה ביקורת בישראל, ושר החוץ יאיר לפיד כינה זאת "חנופה והתרפסות".
לפי סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א, בשיחה עם מקרון היום אמר ראיסי לנשיא צרפת כי ארה"ב והאיחוד האירופי חייבים לעמוד בהתחייבויות שנתנו במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015: "בכל משא ומתן שיתקיים, זכויותיה של איראן חייבות להיות מובטחות ולזכות לערבויות", אמר לפי אירנ"א. הסוכנות ציינה כי גם בשיחה זו תקף ראיסי את ארה"ב על שנטשה את ההסכם והטילה מחדש סנקציות על הרפובליקה האיסלאמית.
3 צפייה בגלריה
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
השבעתו של הנשיא החדש ראיסי בפרלמנט בטהרן
(צילום: רויטרס)
במסגרת הסכם הגרעין שעליו חתמה עם המעצמות ב-2015, נזכיר, התחייבה איראן לצמצם משמעותית את תוכנית הגרעין שלה, ואלה מצדן הסירו את רוב הסנקציות הבינלאומיות עליה כדי לאפשר לה לשקם את כלכלתה; אלא שבמאי 2018 הודיע נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ כי וושינגטון פורשת מההסכם, בטענה שהיה זה הסכם גרוע שבו אפשר הממשל הקודם, זה של ברק אובמה, לאיראנים להזרים כסף לכלכלתם הקורסת וכך להגביר את פעילות הטרור שלהם במזרח התיכון וברחבי העולם. בתגובה החלה איראן להפר בעצמה עוד ועוד מההתחייבויות שנתנה בהסכם. עם כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן החליט הנשיא האמריקני החדש לתת הזדמנות לחזרה של שני הצדדים להסכם, אך עד כה לא הושגה הסכמה על תנאי החזרה הזו.

איראן: "רציניים לגבי ההרתעה במפרץ"

ממשלת צרפת מצדה מסרה הערב בהודעה רשמית כי בשיחה עם ראיסי קרא מקרון לאיראן לחזור במהרה למשא ומתן על החייאת הסכם הגרעין כדי להשלים אותו, וכי הוא קרא לה לעצור מיד את כל הפרות הסכם הגרעין שהיא מבצעת במסגרת פעילותה הגרעינית.
3 צפייה בגלריה
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
עשן מיתמר מה"מרסר סטריט" אחרי התקיפה. איראן: "מתמודדים עם גורמים שמנסים לפגוע בביטחון"
(צילום: טוויטר)
בצל התקיפה הקטלנית נגד הספינה "מרסר סטריט" שבבעלות ישראלית מול חופי עומאן דיווחה הערב הסוכנות האיראנית כי בשיחה עם מקרון אמר ראיסי כי איראן "רצינית מאוד בנוגע לשמירה על הביטחון ועל ההרתעה במפרץ הפרסי ובים עומאן". בתקיפה נגד הספינה, שלפי דיווחים בוצעה באמצעות "מל"טים מתאבדים" ושבמערב האשימו בה פה אחד את טהרן, נהרגו שני אנשי צוות – אזרח בריטי ואזרח רומני. איראן הכחישה שהיא מעורבת בתקיפה, אבל בארה"ב ובאירופה דחו את ההכחשה הזו על הסף. לפי אירנ"א, בשיחה עם מקרון אמר ראיסי כי איראן מתמודדת באזור המפרץ הפרסי כדבר שבשגרה "עם גורמים שמנסים לפגוע בביטחון".
בשיחה דן ראיסי עם מקרון גם במצב בלבנון: צרפת הייתה בעבר השליטה הקולוניאלית בלבנון והיא עדיין מקיימת קשרים הדוקים איתה, ואיראן נהנית מהשפעה גדולה בארץ הארזים בהיותה הפטרון של ארגון חיזבאללה השיעי. לפי אירנ"א, ראיסי הודה למקרון על כך שפריז מסייעת ללבנון בשעה שזו מתמודדת עם המשבר הכלכלי ההיסטורי שפוקד אותה, ואמר כי איראן תברך על כל צעד שיקדם את היציבות, הביטחון והמצב הכלכלי של העם הלבנוני.