דובר משרד החוץ האיראני הגיב אמש (יום ה') לדבריו של שר הביטחון בני גנץ - שאמר אתמול בבוקר באולפן ynet כי ישראל "מוכנה" לתקיפה צבאית באיראן - והזהיר את ירושלים "לא לבחון" את טהרן.
"בהפרה בוטה נוספת של החוק הבינלאומי", צייץ הדובר סעיד חטיבזאדה, "המשטר הישראלי מאיים בבוטות על איראן בפעולה צבאית. התנהגות עוינת שכזו מתאפשרת בגלל התמיכה העיוורת של המערב. אנחנו אומרים זאת בצורה ברורה: כל פעולה טיפשית נגד איראן תיענה בתגובה נחרצת. אל תבחנו אותנו".
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי בני גנץ
עלי חמינאי בני גנץ
גנץ ומנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי
(צילום: AP, קובי קואנקס)
האיום שהשמיע אתמול גנץ מגיע בצל המתיחות הגוברת בימים האחרונים בין המערב לרפובליקה האיסלאמית, בעקבות תקיפת הספינה "מרסר סטריט" ליד חופי עומאן בסוף השבוע שעבר, מתקפה שלפי ישראל והמערב בוצעה בעזרת מל"טים "מתאבדים" מתוצרת איראנית. במתקפה נגד הספינה - שאמנם הייתה בבעלות יפנית אך הופעלה על ידי חברה בריטית של איש העסקים הישראלי אייל עופר - נהרגו קברניט האוניה הרומני ומאבטח בריטי, ושתי המדינות הצטרפו להאשמות שמשמיעות כעת ישראל וארה"ב.
גנץ ושר החוץ לפיד חשפו שלשום בתדרוך שקיימו לשגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם את זהות הבכיר האיראני שעומד מאחורי תקיפת הספינה במפרץ עומאן: סעיד אראג'ני, ראש מערך כלי הטיס הבלתי-מאוישים בחיל האוויר של משמרות המהפכה. גנץ גם הזהיר את השגרירים כי איראן נמצאת במרחק של כ-10 שבועות מהגעה לחומר בקיע, שממנו עשויה ליבת ראש הקרב הגרעיני.
3 צפייה בגלריה
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
הספינה שהותקפה במפרץ עומאן
(צילום: טוויטר)
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ויאיר לפיד בתדרוך לשגרירי מדינות מועצת הביטחון של האו"ם
בני גנץ ויאיר לפיד בתדרוך לשגרירי מדינות מועצת הביטחון של האו"ם
גנץ ולפיד בתדרוך לשגרירי מדינות מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: משרד החוץ)
תקיפת הספינה ושיגור הרקטות שלשום לקריית שמונה סימנו מבחינת שר הביטחון גנץ הכוונה איראנית. "אין ספק שאיראן מבקשת להציב לישראל אתגר רב-זירתי, ולכן היא בונה את הכוח בלבנון ואת הכוח בעזה, פורסת מיליציות בסוריה ועיראק, תומכת בחות'ים בתימן. הסברתי לשגרירים - איראן היא בעיה עולמית ואזורית ואתגר לישראל", אמר גנץ בריאיון לאולפן ynet.
גנץ הוסיף כי "איראן שוב הוכיחה שהיא אתגר בינלאומי, אזורי ובסוף גם איום על ישראל. איראן אחראית לעשרות פעולות טרור ברחבי המזרח התיכון והפעלת מיליציות מטעמה בתימן, עיראק ומדינות נוספות. איראן גם חצתה את כל הקווים שהוגדרו בהסכם הגרעין הקודם, והיא רחוקה היום רק כעשרה שבועות מהגעה לחומר בקיע שיאפשר לפתח פצצה גרעינית".

במסגרת הניסיון הישראלי לרתום כעת את העולם נגד איראן - אם כי ראש הממשלה נפתלי בנט הצהיר כי ישראל מוכנה לפעול גם לבדה - היום תקיים מועצת הביטחון של האו"ם דיון סגור סביב תקיפת הספינה ליד עומאן. אחרי ששגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן דרש ממועצת הביטחון לנקוט צעדים בתגובה לפעולה האיראנית, גם בריטניה פנתה ביום שלישי למועצה ומסרה כי "סביר מאוד" שאיראן השתמשה בכלי טיס לא מאויש, אחד או יותר, במתקפה הזו.
הגנרל ניק קרטר, מפקד הצבא הבריטי, אמר שלשום כי איראן עשתה "טעות גדולה" במתקפה נגד הספינה. בריאיון לרשת BBC אמר הגנרל הבריטי כי במתקפה נגד המכלית שמופעלת על-ידי חברה ישראלית גרמה איראן להכללתם של גורמים בינלאומיים במתיחות הנוכחית במפרץ הפרסי.
הוא ציין כי לונדון צריכה כעת למצוא דרך לספק הגנה טובה יותר לספינות באזור, והדגיש: "בסופו של דבר אנחנו צריכים לחדש את ההרתעה, בגלל שההתנהגות הזו שלה (של איראן) מובילה להסלמה וזה עלול בקלות להוביל לטעות בשיקול הדעת - וזה יהיה מאוד הרסני לכל אנשי המפרץ והקהילה הבינלאומית".
פורסם לראשונה: 21:45, 05.08.21