ההודעה הרשמית הרוסית על הנסיגה מהעיר חרסון שבדרום אוקראינה מהווה לכאורה מכה פוליטית ומורלית קשה לפוטין ולתומכי המלחמה ברוסיה. אם אכן ייסוג צבא הפדרציה הרוסית מהעיר חרסון לגדה המזרחית (השמאלית) של נהר הדנייפר, זו תהיה המכה השנייה הקשה ביותר שספגה רוסיה מאז שנאלצו כוחותיה לסגת באורח מביש מהמצור שהטילו על קייב. אין זה דבר של מה בכך לצבא של מעצמה עולמית לספוג שתי תבוסות משפילות בתוך שמונה חודשים. אפילו כשמדובר בעם סבלן וצייתן, כמו העם הרוסי.
7 צפייה בגלריה
פוטין מבקר חיילים שגויסו ב גיוס מילואים שעליו הכריז באזור אימונים במחוז ריאזאן ב רוסיה ארכיון 20 באוקטובר בצל מלחמה ב אוקראינה
פוטין מבקר חיילים שגויסו ב גיוס מילואים שעליו הכריז באזור אימונים במחוז ריאזאן ב רוסיה ארכיון 20 באוקטובר בצל מלחמה ב אוקראינה
מתכנן היערכות מחדש במחוז חרסון. פוטין מבקר חיילים רוסים
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה תוקף ב אזור חרסון נגד רוסיה
צבא אוקראינה תוקף ב אזור חרסון נגד רוסיה
צבא אוקראינה תוקף מטרות רוסיות במחוז חרסון
(צילום: EPA)
מכה מורלית נוספת לרוסים הונחתה על ידי הגנרל אמריקני מארק מילי, ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, שהעריך לפנות בוקר כי אבידות כוחותיו של פוטין עברו כבר את ה-100 אלף הרוגים ופצועים וזאת במלחמה שאמורה להיות רק "מבצע צבאי מיוחד" כפי שהגדיר אותה הקרמלין. לדברי מילי, אבידות האוקראינים הן בסדר גודל דומה.
הרוסים והמודיעין מהשטח, מהעיר חרסון עצמה, מעידים שהרוסים אכן מתכוננים לבצע סוג של נסיגה או היערכות מחדש במחוז חרסון שמשני עברי נהר הדנייפר. אבל האוקראינים לא מיהרו אתמול להאמין לדברי שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו וגם לא לדברי מפקד חזית אוקראינה, שהודיעו שהם מתכוונים לסגת מחרסון. בקייב חששו אתמול יותר מששמחו, ויש לכך כנראה סיבה טובה. האוקראינים, שמכירים היטב את החשיבה הצבאית הרוסית, חוששים ממלכודת שמשתלבת באסטרטגיה רוסית חדשה, שאמורה להעניק לפוטין ניצחון וקלפי מיקוח חדשים למשא ומתן במהלך אביב-קיץ 2023.
שירותי הביון המערביים מעריכים שהרוסים ייסוגו מחרסון עצמה, שנמצאת בגדה המערבית (ימנית) של נהר הדנייפר, כדי להיערך בקו ביצורים שהם חפרו ועדיין חופרים לאורך הגדה המזרחית של הדנייפר - עד לחופי הים השחור. באמצעות הקו הזה, לצד קווי הגנה דומים שהרוסים הכינו במזרח אוקראינה לאורך נהר אוסיל בחבל דונבאס ולאורך מכשולי מים נוספים באותו אזור, יגנו הרוסים על כיבושיהם במזרח ובדרום אוקראינה במהלך החורף הקרוב.
7 צפייה בגלריה
ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב מארק מילי בתדרוך ב פנטגון
ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב מארק מילי בתדרוך ב פנטגון
אבידות כוחותיו של פוטין עברו כבר את ה-100 אלף הרוגים ופצועים. הגנרל מילי
(צילום: AP)
בתקופת החורף הקפוא, אפילו בדרום אוקראינה, הבוץ והקור מקשים לבצע מהלכים צבאיים של תנועה באש ולכן בכוחות השריון והיחידות הניידות של שני הצבאות, הרוסי והאוקראיני, יהיה קשה מאוד לבצע מהלכים התקפיים מהירים. תנועת היחידות המשוריינות והלוגיסטיקה של שני הצבאות תוגבל לצירים מוגדרים וסלולים שבהם הם פגיעים מאוד לאש ארטילרית, לכטב"מים והתקפות בטילי שיוט וטילי אוויר-קרקע. קשה באותה מידה צליחת נהרות ומכשולי קרקע אחרים. ההערכה היא שהחורף הקרב יאלץ את שני הצבאות להתמקד בעיקר בכתישה ארטילרית הדדית שבאמצעותה ישתדלו לשבש את קווי האספקה ולהרוס את הביצורים לצד השני.
במקביל, הכוחות הרוסיים וצבא אוקראינה ישתדלו להתחמש, להתאמן ולהיערך לקראת חידוש הלחימה במלוא התנופה באביב, כלומר בסוף מרץ, תחילת אפריל. האוקראינים יקבלו בזמן זה מערכות לחימה חדשות ונוספות על אלה שכבר יש להם מארה"ב, מבריטניה וממדינות נאט"ו האחרות. הם גם יוכלו לנצל את החורף כדי לאמן את כוחותיהם בשימוש מיטבי בציוד המערבי ולתכנן מבצעים התקפיים. אבל לאוקראינים אין יכולת לחדש בצורה ניכרת את כמות החיילים, הטנקים, הנגמ"שים והמטוסים שיש להם.
לעומת זאת, הרוסים יכולים להשתמש בחורף כדי לבלום בקו הביצורים החדש שהקימו במזרח ובדרום אוקראינה את מתקפות הנגד האוקראיניות ולנצל את החודשים עד בוא האביב כדי לאמן ולצייד כ-200 אלף מתוך 300 אלף המגויסים החדשים שהצטרפו לשורות צבא רוסיה בעקבות הגיוס המיוחד שהחל בקיץ שעבר. בנוסף לזה הרוסים מתכוונים להתיש ולשבור את רצון האוכלוסייה האזרחית האוקראינית באמצעות המתקפה המתמשכת בטילים ובכטב"מים מתאבדים על תשתיות אנרגיה, מים ואספקה צבאית בכל חלקי אוקראינה.
למעשה, מה שפוטין והגנרלים שלו מנסים לעשות הוא גרסה מודרנית של אסטרטגיית "האדמה החרוכה" שבאמצעותה הביסו הרוסים את נפוליאון במאה ה-19 ואת הפולשים הגרמנים במלחמת העולם השנייה. ההפצצות שבאמצעותן הרוסים פגעו כבר ב-40% מיכולת ייצור החשמל באוקראינה, נועדו פשוט להקפיא את האוקראינים בחורף כדי שבאביב הצבא הרוסי שהתאמן והצטייד ותכנן יוכל לחדש את המתקפה על אוקראינה מתוך קו הביצורים שבו עשה את החורף.

7 צפייה בגלריה
שריפה ב גשר קרץ' שמחבר בין חצי האי קרים  ל רוסיה בצל מלחמה ב אוקראינה
שריפה ב גשר קרץ' שמחבר בין חצי האי קרים  ל רוסיה בצל מלחמה ב אוקראינה
האוקראינים הצליחו לנתק את שני צירי התנועה העיקריים של הרוסים. שריפה בגשר קרץ' אחרי הפיצוץ, בחודש שעבר
הנסיגה מחרסון משתלבת באסטרטגיה הזו כנסיגה טקטית לקו נוח יותר להגנה שבו הכוחות הרוסיים יוכלו לקבל אספקה בנתיבים יבשתיים רבים המוליכים לקו הבלימה שיצרו לקראת החורף. חרסון, שנמצאת ממערב לנהר הדנייפר, קשה להגנה כיוון שהאוקראינים הצליחו לנתק את שני צירי התנועה העיקריים שבאמצעותם יכלו הרוסים להביא אספקה לכ-30 אלף החיילים ששוהים בעיר חרסון ובסביבתה ממערב לנהר הדנייפר. ציר האספקה הראשון היה גשר אנטונובקה, שאותו הפציצו האוקראינים באמצעות מערכות טילי GMLRS המדויקים שקיבלו מארה"ב. הציר האחר הוא גשר קרץ' שמחבר את קרים לרוסיה באזור ים אזוב.
ללא שני צירי תנועה אלה, לרוסים קשה להחזיק את חרסון ולכן הם מעדיפים לקראת החורף לסגת לגדה המזרחית של הנהר, לקו הביצורים החדש שבנו. אבל האוקראינים חושבים, והם כנראה צודקים, שלרוסים יש תוכנית להפוך את השטח האורבני הגדול של חרסון וסביבתה למלכודת מוות, פשוטו כמשמעו, לצבא האוקראיני שימהר לשעוט לתוך העיר אחרי שעשרות אלפי האזרחים האוקראינים והחיילים הרוסים פינו אותה ועברו אותה לגדה המזרחית של הנהר.
הרוסים יכולים להפוך את חרסון למלכודת בשלוש דרכים: האחת - לבצר את העיר ולהביא אליה כוחות גדולים ורעננים שהצבא האוקראיני יאלץ להילחם בהם מרחוב לרחוב, מסמטה לסמטה, מבית לבית וכך לאבד אלפי חיילים בקרב אחד שבו האוקראינים חשופים ומנהלים קרב התקפה והכוחות הרוסיים מבוצרים וממוגנים וערוכים היטב להגנה. זו עשויה להיות הקזת דם קריטית לצבא האוקראיני עוד לפני החורף.
אפשרות שנייה היא למלכד במטעני נפץ את העיר ולמנוע מהכוחות האוקראיניים ומהאזרחים תושבי העיר מלחזור ולהיכנס אליה, ולאבד הרבה זמן וחיילים במאמץ לפנות את המלכודים והמיקושים שהרוסים השאירו אחריהם. במקביל, הרוסים יכולים להמטיר על העיר אש ארטילרית והפצצות באופן שיהפוך אותה לגיהינום עבור הצבא האוקראיני שיאלץ להתמודד עם מטעני נפץ ומלכודים על הקרקע, תוך שהוא מופגז ללא הרף.
7 צפייה בגלריה
אוקראינה חיילים רוסים בעיר חרסון נכבשה על ידי רוסיה
אוקראינה חיילים רוסים בעיר חרסון נכבשה על ידי רוסיה
ימלכדו את העיר במטעני נפץ? חיילים רוסים בחרסון
(צילום: AP)
האפשרות השלישית היא לפוצץ את סכר נובה-קחובקה שנמצא במרחק של כמה עשרות קילומטרים מצפון-מזרח לעיר חרסון, שמאחוריו משתרע מאגר ענק של מי נהר הדנייפר. פיצוץ הסכר הזה או אפילו פתיחה בלתי מבוקרת שלו, תציף את כל אזור חרסון ואת העיר עצמה ותגרום להצפת עשרות כפרים, עיירות ושטחים חקלאיים עצומים בדרום אוקראינה. הכוחות הרוסיים כבר הכינו חלקית לפיצוץ את סכר נובה-קחובקה, אבל האוקראינים סבורים שהם לא יעזו לפוצץ ממש את הסכר בגלל הנזק שייגרם לאספקת המים לאי קרים שבו שולטים הרוסים ומפני שהדבר עלול להציף את השטח שהרוסים מתבצרים בו ממזרח לדנייפר.
בכל מקרה, הצפת מחוז חרסון במי סכר קחובקה, תמנע תנועות צבאיות של שני הצדדים בשטחים שיוצפו. לכן האפשרות הסבירה יותר היא שהרוסים ממלכדים כעת את העיר ואף הביאו כוחות נוספים שיבלמו את האוקראינים בשעה שהם מבצעים את תוכנית המלכוד האסטרטגית שלהם. אחר כך, כשישלימו את מלכוד העיר, הם יציבו את הכוחות שלהם בגדה המזרחית (שמאלית) של הדנייפר. זו כנראה הסיבה גם שהרוסים ביצעו פינוי מאסיבי של האוכלוסייה האזרחית מהעיר בשבועות האחרונים והם אף העבירו אוצרות אומנות וסמלים לאומיים רוסיים מהעיר לרוסיה. חרסון היא גם סמל לאומי רוסי והייתה הקולוניה הרוסית הראשונה בדרום אוקראינה.
בכל מקרה, נראה שלמרות הכרזת הנסיגה, המילה האחרונה בחרסון עדיין לא נאמרה, ובינתיים הצבא הרוסי נערך לשלב החורף במלחמה האוקראינית שבו הוא מתכוון להתיש את האוכלוסייה באמצעות קור והרעבה, לבלום את מתקפות הנגד של הצבא האוקראיני במשך כמה חודשים, ואז לפתוח במתקפה רוסית רבתית עם חיילים וציוד רעננים באביב 2023, כשהאוקראינים מותשים וצבאם מלקק את פצעיו מהכתישה הארטילרית שספג מהרוסים בעמדות החורף שלו. כל הסימנים מראים שפוטין לא רואה את הנסיגה מחרסון כסוף פסוק, אלא כנסיגה טקטית לצורך היערכות והתכוננות להמשך הלחימה.