על רקע ההכרזה על הכניסה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזה, האמריקנים מודאגים מהמראות בכיכר דיזנגוף השבוע, ומההתססות שאחריהם מצד גורמים בממשלה. בעקבות העימותים שפרצו בתפילות יום הכיפורים בתל אביב ובערים אחרות, ארצות הברית - בהתבטאות חסרת תקדים כשזה נוגע לשסע הדתי בישראל - מתערבת וקוראת לכל הצדדים להימנע מאלימות.

גורמים במחלקת המדינה אמרו ל-ynet כי ארצות הברית תומכת בזכות המתפללים להתפלל בהפרדה מגדרית בשטח ציבורי, אך מנגד גם בזכות המוחים להתאסף כדי להביע מחאה לא אלימה - כל עוד הם אינם מפרים את החוק המקומי ופועלים ללא אלימות. "ארצות הברית תומכת בזכות לחופש ההתאספות", נמסר בהצהרה רשמית. "הפגנות לא אלימות הן חלק מרכזי בכל חברה דמוקרטית ואנחנו קוראים לכל הצדדים לשמור על הסדר ולהימנע מאלימות".
תזמון ההודעה, כמעט במקביל לפרסום ההודעה הרשמית על הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה, לא מקרי. זמן קצר לאחר שהבית הלבן העניק במתנה לראש הממשלה בנימין נתניהו הישג מדיני חשוב - ממשל ביידן דואג להזכיר את דאגתו לדמוקרטיה הישראלית, בהתבטאות נדירה יחסית כשזה נוגע לעניינים פנימיים שאינם קשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני.
3 צפייה בגלריה
הרב ישראל זעירא ראש יהודי במהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
הרב ישראל זעירא ראש יהודי במהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
ישראל זעירא בכיכר דיזנגוף. הוביל את התפילה בהפרדה
(צילום: דנה קופל)
3 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
תפילה בכיכר דיזנגוף. ארה"ב תומכת "בזכות לחופש ההתאספות"
(צילום: דנה קופל)
מדובר שוב בגישת ביידן של "המקל והגזר". בהמשך ישיר לתגובה האקטיבית של הבית הלבן נגד המהפכה המשפטית, ממשל ביידן ממשיך להביע דאגה אמיתית לדמוקרטיה הישראלית ודאגה מהנהגה שלראייתו אינה דואגת בעצמה לדמוקרטיה - ולכן מאפשר לעצמו להתערב ולהגיב.
אמש הודיעה עיריית תל אביב כי שללה את ההיתרים לאירועים במרחב הציבורי בסוכות שהעניקה לעמותת "ראש יהודי", מובילת התפילה בהפרדה ביום הכיפורים בכיכר דיזנגוף. מהעמותה, שבראשה עומד ישראל זעירא, בוטל בין היתר ההיתר לקיום הקפות שניות בשמחת תורה בכיכר דיזנגוף.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בניו יורק
ביידן לצד נתניהו. גישת "המקל והגזר"
( צילום: AP Photo/Susan Walsh)
בערב יום כיפור הוצבה "מחיצת דגלים" במטרה לחצוץ בין נשים לגברים בתפילה, בניגוד לפסיקת בית המשפט שדחה את הערעור שלא לאפשר תפילה בהפרדה מגדרית. ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף מפגינים שהתעמתו עם המתפללים, ומנעו את התפילה, ואמר: "לקיצונים משמאל אין גבולות".
שלשום ביטל השר לביטחון לאומי בן גביר את "תפילת המחאה" שהתכוון לקיים בכיכר בעקבות אותם עימותים. זה קרה לאחר מתקפות על בן גביר, שהיוזמה שלו כונתה "פרובוקציה" גם על ידי חברים בקואליציה.
פורסם לראשונה: 21:06, 28.09.23