4 צפייה בגלריה
אנדראס לאורסן, התובע שאחראי מטעם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על חקירת פשעים אפשריים שישראל ביצעה בעזה
אנדראס לאורסן, התובע שאחראי מטעם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג על חקירת פשעים אפשריים שישראל ביצעה בעזה
אנדראס לאורסן. עבד בעבר ברמאללה, שם הכיר את אשתו
התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג קארים חאן מינה לאחרונה את אנדראס לאורסן, משפטן מדנמרק, לאחראי על החקירה בנוגע לאפשרות שישראל ביצעה פשעים במהלך המלחמה ברצועת עזה. ל-ynet נודע כי לאורסן התמחה בעבר עבור ארגון זכויות האדם הפלסטיני "אל-חק" -שהוכרז בשנת 2021 על ידי משרד הבטחון כארגון טרור והוצא אל מחוץ לחוק. לאורסן חי ועבד ברמאללה בעבר, שם הכיר את אשתו הפלסטינית עאידה.
בנוסף להתמחותו ב"אל-חק", לאורסן בן ה-57 עבד בשנת 2018 כמומחה לתביעה במשרד ה"יופול-קופס", גוף של האיחוד האירופי שמסייע למשטרה הפלסטינית. הוא הושאל לתפקיד ממשרד התובע הראשי של דנמרק, וסייע לעמיתיו הפלסטינים בהכשרה, בניית יכולות ושיתוף פעולה בין המשטרה והתביעה בנושאים של מאבק בשחיתות, פשיעה כלכלית חמורה ופשיעת סייבר.
במסגרת תפקידו, לאורסן פיתח קשרים נרחבים עם משרד התובע הכללי של הרשות הפלסטינית, שלו היה תפקיד מרכזי בגיבוש הריאיות והגשת הבקשה לחקירה נגד ישראל על פשעי מלחמה, שהוגשה לתובעת הראשית הקודמת של בית הדין בהאג פאטו בנסודה במאי 2018.
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22
4 צפייה בגלריה
קארים חאן ואנדראס לאורסן
קארים חאן ואנדראס לאורסן
קארים חאן במעבר רפיח בחודש שעבר, ולצידו לאורסן בחולצה כחולה ובפנים מטושטשות
באתר ה"יופול-קופס" נכתב על לאורסן שיש לו תשוקה מיוחדת למזרח התיכון וכי אף סיים תואר בלימודי המזרח התיכון. "רמאללה מאוד מיוחדת עבורי", מצוטט לאורסן באתר. "אני יכול להוסיף את זה לסיבות שבגללן רציתי להגיע לכאן. יש לזה משמעות אישית".
בסוף אוקטובר לאורסן הגיע עם חאן ואנשי צוות נוספים למעבר רפיח בין מצרים לרצועת עזה, אך בתמונה שפורסמה מהביקור פרצופו ופרצוף שאר חברי הצוות טושטשו. לאורסן גם השתתף בשבוע שעבר בפגישה בהאג שקיים התובע הראשי חאן עם משלחת של ישראלים שייצגו 11 משפחות שאיבדו את יקיריהן בטבח של 7 באוקטובר. בפגישה בהאג השתתפו אייל ולדמן, שאיבד את בתו דניאל במסיבה ברעים; טלי ומאיר אטיאס, שאיבדו את בתם דורין באותו אירוע; ועדי זקוטו שאיבדה את אביה באופקים.
4 צפייה בגלריה
קארים חאן והאג
קארים חאן והאג
התובע קארים חאן ובית הדין בהאג. לפי עדויות הישראלים, הוא הקשיב לכל אחד מקרובי הקורבנות
( צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
משפחות החטופים אחרי הפגישה עם התובע בהאג
משפחות החטופים אחרי הפגישה עם התובע בהאג
נציגי משפחות החטופים אחרי הפגישה עם התובע הראשי בהאג. לאורסן תהה אם הם נשלחו על ידי ממשלת ישראל
במהלך הפגישה, לאורסן שאל את נציגי המשפחות שאלות, ואף תהה האם נשלחו לפגישה על ידי ממשלת ישראל - בשעה שישראל מסרבת לתת לחאן ולצוות שלו אשרת כניסה לישראל כדי לקיים כאן חקירה. הנציגים השיבו לו שהגיעו ביוזמת המשפטן היהודי-צרפתי פרנסואה זימריי וללא כל קשר לממשלת ישראל.
לפי עדויות הישראלים, התובע הראשי הקשיב לכל אחד מקרובי הקורבנות, שאל שאלות ספציפיות, חיבק אותם פיזית והפגין אנושיות רבה, שריגשה אותם מאוד. בשלב מסוים חאן אף הזיל דמעה, ואמר לישראלים כי אירועי 7 באוקטובר אינם עולים בקנה אחד עם הקוראן והאיסלאם. הנציגים הישראלים אמרו לו כי מאז השואה לא נרצחו יהודים רבים כל כך ביום אחד, וכשסיפרו על ילדיהם שנרצחו סיפר חאן בהתרגשות על ילדיו שלו.
ynet פנה לדובר בית הדין ולמשרדו של קארים חאן בשאלה האם התובע הכללי יכול להסביר מדוע לא מינה עו"ד בכיר ללא קשר מקצועי לעניינים הנוגעים לפלסטינים על מנת לשמור על מראית עין של חוסר משוא פנים. בתגובה מסר משרד התובע הראשי: "אנחנו שומרים על חשאיות בכל מה שנוגע לנושאים פרטניים שנוגעים לעובדים שלנו. כל החלטה אישית שנעשית על ידי התובע הולמת את המדיניות והנהלים הרלוונטיים המסדירים את ענייני משאבי האנוש של בית הדין".