בליכוד חוששים ממשבר שיפיל את הממשלה: גורמים במפלגה אמרו היום (ראשון) שהאולטימטום של שר הביטחון יואב גלנט בנושא גיוס החרדים מייצר מצב סבוך שכמעט לא ניתן לצאת ממנו. גורם אחר ציין כי "ההתנהלות של גלנט עוד תוביל אותנו לבחירות".
בשיחות סגורות אמרו שרים ששר הביטחון רוצה בחירות ולזמן אותן סביב חוק הגיוס זה כנראה מבחינתו לא רעיון רע. בסביבת גלנט הבהירו לאורך היום שלא מדובר בפוליטיקה אלא במתמטיקה פשוטה - יש צרכים אמיתיים של הצבא בכוח אדם נוסף, ויש צורך באחדות. מוקדם יותר היום הבהיר גלנט כי לא יתמוך בטיוטת ההצעה הנוגעת לפטור מגיוס לחרדים שנחשפה הבוקר ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" והודיע: "איני עומד מאחורי ההצעה שרה"מ יזם, ולא אתמוך בה. יש זמן להגיע להסכמות". בסביבת גלנט גם תקפו את השר גנץ: "נכון שבליכוד לא הלכו לקראתו, אבל גם הוא לא יכול לרחוץ בניקיון כפיו. הוא לא עושה יותר מידי כדי להגיע לנוסח מוסכם".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט
בנימין נתניהו, יואב גלנט
בנימין נתניהו, יואב גלנט
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, דוברות משרד הביטחון)
בתוך כך, שר התקשורת שלמה קרעי עקץ בקבוצת הוואטסאפ של שרי הממשלה את גלנט והגיב לציוץ של מזכיר הממשלה יוסי פוקס: "תעלה מה שנכון וטוב לעם ישראל ומי שלא רוצה להיות שותף שיחפש לו שותפים אחרים. פורים שמח".
מזכיר הממשלה יוסי פוקס הבהיר לשרים שיעביר להם נוסח כאשר הוא יהיה סופי. לאור הביקורת הבהירו גורמים בממשלה כי יוכנסו שינויים לנוסח שנחשף ב-ynet על מנת לייצר סביבו כמה שיותר הסכמות.
3 צפייה בגלריה
התכתובת בין יוסי פוקס לשלמה קרעי על קידום המהפכה המשפטית
התכתובת בין יוסי פוקס לשלמה קרעי על קידום המהפכה המשפטית
התכתובת בין יוסי פוקס לשלמה קרעי בנושא טיוטת ההצעה
על פי הטיוטה שנחשפה הבוקר ב-ynet לא מפורט בה לאיזה סוג של שירות צפויים להתגייס החרדים, ומהו יעד המגויסים שאליו מתכוונים להגיע באופן הדרגתי. למעשה, החוק לא עונה על הצרכים המיידיים של הצבא, בעיקר סביב הצורך של צה"ל לגייס עוד לוחמים ברקע המלחמה המתנהלת בעזה והחזיתות הנוספות.
לדברי גורמים שהגיעו לידיעתם עקרונות הטיוטה, כיוון שאין התחייבות על מספר חיילים בתוך שנה, נטל השירות ימשיך להיות על חילונים ודתיים בלבד. הגורמים שנחשפו לטיוטה אומרים שייתכן שעוד יתקיימו בה שינויים, אולם על בסיסה פועלים הצדדים כעת. על פי הטיוטה, הפטור יינתן מגיל 35 פלוס והחוק יוגש בשלמותו בחודש יוני על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון, שכאמור אינו תומך בה בשלב זה.
עוד מפורט כי לקראת תחילת התהליך, ייפתחו מסלולים חדשים, מותאמים לציבור החרדי בצה״ל, לרבות גדוד חדש. כל זה יתבצע לאחר השלמת תהליך החקיקה, ולקראת גיוס המחזור הראשון שיחל באוגוסט 2024 (אולם לא מפורט כאמור מספר המתגייסים וסנקציות במקרה שיהיו מי שיסרבו). בהצעה נכתב כי גם המערך הטכנולוגי יתוגבר באמצעות המתגייסים מהציבור החרדי. בנוסף, תיבחן הרחבת מספר המשרתים בגופי הצלה ורפואה ובמסלולים הציבוריים במשרדי הממשלה מקרב בוגרי מוסדות החינוך החרדיים.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב בחריפות לטיוטה ואמר: "מתווה הגיוס שהממשלה מתכוונת להעביר ביום שלישי הוא הונאה גמורה. חרדי אחד לא יתגייס במתווה הזה. זו תהיה פגיעה אדירה בכלכלה, פגיעה בביטחון, ואפליה מבישה בין דם לדם. זה עלבון ללוחמים, לאנשי המילואים, להרוגים ולפצועים. לא יכול להיות שהחוק הזה יעבור למרות התנגדות שר הביטחון, ושני רמטכ"לים לשעבר. בני וגדי צריכים להטיל וטו על החוק הזה. אסור לתת לזה לקרות. מה שצריך זה גיוס מיידי של צעירים חרדים. מי שלא יבוא לבקו"ם, לא יקבל מהמדינה קצבאות".