מאז פרסם שלשום (שני) השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר את ההודעה על כוונתו למנות את ניצב אבשלום פלד לתפקיד המפכ"ל הבא של משטרת ישראל, הרוחות במשטרה סוערות: יש ניצבים שככל הנראה יפרשו אם המינוי אכן ייצא לפועל, ויש כאלה שעדיין "יושבים על הגדר", עד שתתקבל החלטת הוועדה המייעצת למינויים בכירים בשירות המדינה, שתאשר או תפסול את המינוי. מנגד, היו אתמול בצמרת המשטרה גם גורמים שהביעו שביעות רצון ממינויו המיועד של פלד.
3 צפייה בגלריה
אבשלום פלד
אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד. הכוונה למנותו למפכ"ל עוררה סערה במשטרה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
בין הניצבים שצפויים לפרוש אם המינוי ייצא לפועל נמנים דורון תורג'מן מפקד מחוז ירושלים, יורם סופר הממונה למאבק בפשיעה בחברה הערבית, בועז גולדברג ראש אגף משאבי אנוש, ועוזי לוי, מפקד מחוז ש"י. מי שעדיין שוקלים את המשך דרכם הם, בין השאר, אבי ביטון מפקד מחוז מרכז, פרץ עמר מפקד מחוז תל אביב, ויהודה בן עטר, ראש אגף התנועה.
"ניצבים פשוט נפגעו", אמר אתמול גורם במשטרה. "לא מעצם המינוי, אלא אפילו מהדרך. פשוט לא סופרים אותם. בעבר, כששר היה ממנה מישהו, היה נהוג שהוא מעדכן את ראש הממשלה, מעביר ליועצת המשפטית את המועמד לבדיקה דיסקרטית, היא הייתה עושה בדיקה מקיפה בין היתר במח"ש ולאחר מכן היה מעדכן את יו"ר הוועדה למינוי בכירים, שכיום אין אחד כזה. אחר כך הוא היה מכנס את כל הניצבים וסגל הפיקוד הבכיר ומודיע. הפעם חלק מהניצבים שמעו על המינוי ברדיו".
מי שיצטרך לאשר את המינוי - אומרים גורמים במשטרה - יצטרך גם לקחת בחשבון את העובדה שהמפכ"ל החדש יצטרך למנות גם שורה של ניצבים חדשים בעקבות הפרישות הצפויות, ולא ברור אם אלה שימונו הם מספיק בשלים לתפקידים האלה.
3 צפייה בגלריה
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך במסיבת העיתונאים של פורום בראשית
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך במסיבת העיתונאים של פורום בראשית
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך. דחה את המלצת מח"ש שלא לקדם את פלד לדרגת ניצב
(צילום: רפי קוץ)
על פי פרסום ב"הארץ", בשנת 2015 נחקר פלד בחשד להפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה. התיק הפלילי נגדו נסגר והועבר לטיפול משמעתי, והמפכ"ל דאז, רוני אלשיך, דחה את המלצת המחלקה לחקירות שוטרים שלא לקדם את פלד לדרגת ניצב. לפלד ניתנה הערה משמעתית, וב-2017 קידם אותו אלשיך לדרגת ניצב.
אתמול מועצת מטה יהודה התייחסה לאותו חשד שנחקר, שלפיו המפכ"ל המיועד ביצע עבירת בנייה בביתו באחד מיישובי המועצה. "מאז פרשת ראש המועצה לשעבר משה דדון בשנת 2015, תיק החקירה של הוועדה המקומית נגד עבירות הבנייה של משפחת פלד נלקח על ידי גורמי המשטרה - ומעולם לא הוחזר לוועדה המקומית במטה יהודה", נכתב בהודעה.
ניצב פלד, שבתו, שיר, היא אחת משלוש הנשים הראשונות שעברו את המסלול המפרך ושירתו כמסתערבות במג"ב, מונה בתפקידו הראשון כניצב למי שיקים את אגף ההדרכה במשטרה ויעמוד בראשו. על פי קצין במכללה הלאומית לשוטרים, "פלד ייזכר כאדריכל שריסק את מקצועיות השוטרים, אחרי שהביא יחד עם המפכ"ל שבתאי את ההחלטה לקצר את הכשרת השוטרים במכללה מ-28 שבועות לשבעה שבועות בלבד. שאר ההכשרה מתבצעת בשטח, באירועי אמת ולימוד דרך מצגות, מתוך מטרה להוציא כמה שיותר מהר כוח אדם לרחובות".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"היחסים החמים עם השר הם בעיניי יתרון". בן גביר
(צילום: שלו שלום)
מהצד השני, קצין בכיר במשטרה שיבח את פלד בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות". "עבדתי איתו בכמה נקודות לאורך השנים, ואני מכיר אותו ואת יכולותיו", אמר הקצין. "יש לו ברזומה שילוב של שירות ביחידות מיוחדות, כדוגמת הימ"מ והגדעונים, לצד תפקידי משטרה קלאסית. כשהוא הגיע למשטרה הכחולה הוא התעקש לפקד על תחנת משטרה".
לדברי הבכיר, "עם כל התפקידים שהוא עשה, והתפקיד האחרון כסמפכ"ל, הוא מוביל המון עבודות מטה ובניין כוח. הוא בעצם מכיר את הארגון מכל הזוויות - עבודות אסטרטגיות ומשטרה כחולה - והוא האיש הבשל והשקול ביותר לתפקיד".
גורם נוסף במשטרה הדגיש אתמול: "אבשי עסק בחודשים האחרונים בהקמת פרויקט כיתות הכוננות. זה מגה פרויקט. בארבעה חודשים הקימו 900 כיתות, עם 12 אלף מתנדבים. זה היה בהובלה שלו, בזמן אפס. בפיגוע בצומת ראם ראינו את כיתות הכוננות שהגיעו לפני המשטרה לתת מענה ראשוני, וזה מציל חיים. היחסים החמים עם השר הם בעיניי יתרון. זה רווח עצום של הארגון".
ניצב בדימוס יוסי סדבון, לשעבר ראש אגף חקירות ומפקד מחוז תל אביב במשטרה, אמר בכנס של המכון למחשבה ישראלית: "מכיוון שהשיקולים לקידום הם לא מקצועיים, הטובים במשטרה עוזבים. יש חוסר עצום של שוטרים מול תקן קיים. מפכ"ל שלא עשה תפקיד מפקד מחוז והוא חמש שנים אחרי גיל פרישה, זה מעיד כי יש בעיה במינוי. עדיף שתהיה ועדה מקצועית שתמליץ לשר על מינוי מפכ"ל".
תת-ניצב בדימוס עופר שומר אמר בכנס: "ההידרדרות במשטרה החלה עם מינוי ממלא-מקום מפכ"ל למשך שנתיים, מה שמעביר מסר מאוד בעייתי ולא דמוקרטי. הדבר משאיר את המשטרה תלויה בפוליטיקאים. לאחר מכן בחרו מפכ"ל ממג"ב שהעיד שיש טובים ממנו. מפכ"ל ממג"ב לא מתאים לפקד על המשטרה. התוצאות לא איחרו לבוא: אסון מירון שהמפכ"ל לא לקח אחריות על האירוע, אירועי שומר חומות ופשיעה גואה בחברה הערבית. חלו תהליכים לא טובים שאנו עדים להם גם היום".
בפורום רבי ניצבים והניצבים בדימוס של המשטרה, אשר בראשו עומד המפכ"ל לשעבר משה קראדי, נרשמת ביקורת עקבית נגד השר בן גביר. חברי הפורום, שמוכרים בהתבטאויותיהם הביקורתיות במגוון נושאים, נמצאים כעת במצב של שתיקה יוצאת דופן, ממלאים את פיהם מים - תגובה שאינה אופיינית להם.

ניצב בדימוס אהרן אקסול, שגם הוא כיהן בעבר כמפקד מחוז תל אביב, אמר ל-ynet: "אני מכיר טוב את אבשי. כל פעם שממונה מפכ"ל יש מספר ניצבים שפורשים וזה טוב לארגון. זה בסדר, כל ניצב עושה את השיקולים שלו. בן גביר הוא זה שממליץ לממשלה, אי אפשר לבוא ולומר שאבשי חסר ניסיון פיקודי.
"אני לא יודע מי המבקרים, אבל באופן טבעי אני מבין את הנחצבים. כשאתה לא נבחר להיות מפכ"ל - אתה חש תסכול. כולם רוצים להיות מפכ"ל, אתה חושב שאתה טוב יותר ולמה בחרו אותו ולא אותך. כל מפכ"ל שייבחר - המורא הוא החוק. הוא בשום פנים ואופן לא ילך נגד החוק. ברגע שאבשי ימונה למפכ"ל - הוא יצליח. אין צורך להדביק לו טייטל 'בן גביר'. אני מכיר את אבשי, יש לו דרך והוא אדם ישר. דיברתי איתו בימים האחרונים, הוא לקח בחשבון שיגידו שהוא 'הפודל של בן גביר'".
פורסם לראשונה: 06:23, 10.04.24