1 צפייה בגלריה
משה בן זקן, מירי רגב
משה בן זקן, מירי רגב
משה בן זקן, מירי רגב
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)
ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה אישרה הבוקר (יום ראשון) את מינויו של משה בן זקן לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. האישור מגיע בדיוק חצי שנה לאחר שאותה ועדה פסלה את בן זקן לתפקיד בשל העובדה שאינו עומד בתנאי הסף, בין היתר עקב היעדר ניסיון מספיק. עם זאת בן זקן כיהן מאז כממלא מקום המשנה למנכ"ל המשרד, וככל הנראה חצי שנה בתפקיד זה הקנתה לו מידה מספקת של ניסיון בעיני הוועדה, שאישרה את מינויו פה אחד.
בן זקן שימש בעבר כראש המטה של שרת התחבורה מירי רגב, שקידמה את מינויו והתעקשה עליו בשעתו, חרף התנגדות חברי הוועדה, שהביעו חששות מכך שחוסר ניסיונו עלול לפגוע בתפקודו. הוועדה קבעה אז: "מינויו לתפקיד בעל השפעה כה דרמטית על חיי היומיום של כלל האזרחים, אשר הנושאים העומדים לפתחו הם בעלי השלכות מאקרו-כלכליות כבדות משקל, עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות".
השרה רגב ביקשה למנות את בן זקן למנכ"ל משרדה בתחילת הקדנציה שלה, אך כאמור ועדת המינויים של נציבות שירות המדינה פסלה אותו בקביעה כי הוא לא עומד בכישורי הסף הנדרשים. עם זאת, רגב לא ויתרה, והחליטה, למרות הפסילה, להביא את המינוי לאישור הממשלה. "זה מבחן משילות ראשון, מבחן חשוב לממשלה", הצהירה אז רגב. בנוסף, היא אף ביקשה לבטל את ועדת המינויים, שלטענתה "עושה איפה ואיפה בין מועמדים".
ימים בודדים לאחר מכן היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד יעל כהן, פרסמה חוות דעת לשרים שבה כתבה כי יש מניעה משפטית למנות את בן זקן, המקורב לרגב, לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה. בחוות הדעת כתבה עו"ד כהן כי "הממשלה היא הגורם המחליט בדבר המינוי, שיקול הדעת הסופי בעניין זה נתון לה, ועליה להפעילו באופן עצמאי. עם זאת, בהיעדר פגם מנהלי בחוות דעת הגורם המייעץ, נדרשים טעמים מיוחדים ונסיבות חריגות כדי להצדיק סטייה מחוות דעתו, כשבעל הסמכות הוא שהקים את הגוף המייעץ, והסמיכו לבצע את תפקידו".
עוד כתבה כהן כי "עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שבנסיבות המקרה הנדון יש מניעה משפטית לאישור המינוי". גם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, פרסמה באותו יום את חוות דעתה בנושא. "לאחר שוועדת המינויים בחנה את העניין ושמעה את השרה רגב, היא מצאה כי המועמד אינו כשיר למילוי התפקיד, ומינויו עלול לפגוע בתפקוד המשרד וביכולתו לעמוד במשימותיו הרבות והמורכבות", כתבה. "לפי הדין, החלטת הוועדה היא בעלת משקל רב במיוחד, כמעט מכריע, ורק בהימצא טעם מיוחד בעל משקל מהותי, תהיה הצדקה לסטות ממנה".
בן זקן משמש כיום כמנהל הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה של התאחדות הקבלנים, ובעבר היה גם אחד ממארגני ה"ליכודיאדה" באילת. הוא יחליף את ממלא מקום המנכ"ל, אבנר פלור.