יום אחרי המהומה, ועדת החוקה של הכנסת מתכנסת בצהריים (שלישי) לדיון נוסף בחוק השפיטה של יו"ר הוועדה שמחה רוטמן. בדיון היום, שבו יעלה הסעיף השלישי בהצעת רוטמן - הגבלת יכולתו של בג"ץ לפסול חוקים רגילים שאינם חוקי יסוד - לא צפויה להתקיים הצבעה.
לפני הדיון היום כינה רוטמן את חברי האופוזיציה "סוכני כאוס", כשפרסם ציוץ עם פירוט כל הדיונים שהתקיימו בוועדת החוקה על המהפכה המשפטית כדי להוכיח שלא מדובר ב"בליץ חקיקה". הם מחו על כך בפתח הדיון, וחבר הכנסת גלעד קריב אמר לו "אתה קורא לנו סוכני כאוס רק כי אנחנו חושבים שהמהלכים שלך מסוכנים. זה באמת עוד כתם על הדרך שבה את מנהל את הדיונים, אתה כנראה לא מבין את המושג בליץ".
"הרשימה שפרסמת רק מוכיחה את הטענה שלנו - אתה מקיים כאן בליץ של דיונים שהמטרה שלהם היא לייצר את אותו הכאוס שאתה מתריע מפניו", הוסיף קריב. "זה לא על מה אנחנו מקיימים דיון, אלא על מה אנחנו לא מקיימים דיון. תעלה עכשיו ציוץ עם הדיונים שקיימת כיו"ר ועדת חוקה בנושא אחרים. תראה לציבור מה עשית בחודשיים של הוועדה, בעיצומו של גל של טרור ואלימות פלילית. שיעבדת את הוועדה לתוכנית שלך ושל לוין". למרות טענות קשות מצד חברי האופוזיציה כלפי רוטמן, הדיון מתנהל על מי מנוחות וללא צעקות או מהומות קשות.
ח"כ מירב כהן מיש עתיד אמרה לרוטמן כי "ערב לפני אתה אומר שאתה פתוח להידברות, ובבוקר מכנס את הוועדה ומקיים הצבעה על דברים שאינם בהסכמה. זה שינוי באופי המדינה, לא שינוי מינורי".

חוקי המריבה שממשלת נתניהו רוצה לחוקק
הדיונים בוועדה על הצעת החוק הנוגעת לפסילת חוקים רגילים החלו כבר אתמול, מיד אחרי ההצבעות שאליהן התלוותה מהומה מצד חברי האופוזיציה – שהוצאו בזה אחר זה מאולם הוועדה. לפי ההצעה, חוק רגיל יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של שופטים – משמע 15 מתוך 15 שופטים. ההצעה קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוק "רק אם הוא סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד".
אתמול אושרו בוועדת החוקה לקריאה ראשונה שני החלקים הראשונים של חוק השפיטה של רוטמן. החלק הראשון שאושר ברוב של 9 תומכים מול 7 מתנגדים נוגע לוועדה לבחירת שופטים, שם לפי הצעת החוק יהיה לקואליציה רוב מובנה של 5 חברים מתוך תשעה. חלק נוסף שאושר הוא זה שמונע מבית המשפט להתערב בחקיקת חוקי יסוד. מלבד זאת, אושרו גם הסעיפים המפרטים את יישום השינויים בוועדה לבחירת שופטים – שכוללים שימוע בוועדת החוקה למועמדים לעליון, ייצוג נשי מחייב של כל אישה מכל רשות וכן אפשרות של הוועדה לבחירת שופטים להתכנס במינימום של חמישה חברים.
חוק השפיטה של רוטמן מכיל בסך הכול חמישה חלקים. עם תום הדיונים בפסילת חוקים רגילים, תדון הוועדה בשני החלקים הנותרים - שנוגעים לפסקת ההתגברות ועילת הסבירות.

3 צפייה בגלריה
מהומה בועדת חוקה
מהומה בועדת חוקה
(צילום: רפי קוץ)
3 צפייה בגלריה
מהומה בועדת חוקה
מהומה בועדת חוקה
(צילום: נועם מושקוביץ)
3 צפייה בגלריה
מהומה בועדת חוקה
מהומה בועדת חוקה
(צילום: נועם מושקוביץ)
בוועדה התרחשה אתמול מהומה כמעט חסרת תקדים בכנסת: חלק מחברי האופוזיציה פתחו את הדיון בשירת "אין לי ארץ אחרת", וחברי הכנסת ולדימיר בליאק ויוראי להב הרצנו מיש עתיד טיפסו על השולחן, התקרבו לרוטמן - והוצאו מהאולם בכוח. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו דמעה בדיון, וחבר הכנסת אלמוג כהן מעוצמה יהודית קרא לעבר חברת הכנסת דבי ביטון מיש עתיד "גזגזי" כשהורחקה.
בינתיים, המו"מ להגעה לשיח בין הקואליציה לאופוזיציה לגבי המהפכה המשפטית עדיין תקוע. למרות נאום חמשת הנקודות של נשיא המדינה יצחק הרצוג, בקואליציה לא מוכנים לעצור את החקיקה לדרישת האופוזיציה, ומציעים הידברות עד יום שני הקרוב - אז יעלו הסעיפים שאושרו אתמול בוועדה לדיון במליאת הכנסת. באופוזיציה דורשים לעצור באופן מוחלט את החקיקה, וטוענים כי לא ינהלו מו"מ "עם אקדח לרקה".