אחרי המחאות, המהומה וההצבעות – הדיונים בתוכנית נתניהו-לוין נמשכים, כשברקע המו"מ התקוע בניסיון להגיע לפשרה: ועדת החוקה של הכנסת תתכנס בצהריים (שלישי) לדיון בחלק נוסף - שלישי - של חוק השפיטה של יו"ר הוועדה שמחה רוטמן, הנוגע לפסילת חוקים רגילים בבית משפט. לפי התכנון, להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת יגיעו הסעיפים שאושרו אתמול בוועדה של רוטמן ביום שני הקרוב – ואת הזמן עד אז טוענים בקואליציה שהם רוצים לנצל להידברות. באופוזיציה דורשים עצירה מוחלטת של החקיקה, וטוענים כי לא ינהלו מו"מ "עם אקדח לרקה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: EPA, יונתן זינדל, חיים צח לע"מ, קובי קואנקס)
הדיונים בוועדת החוקה על הצעת החוק הנוגעת לפסילת חוקים רגילים החלו אתמול, מיד אחרי ההצבעות שאליהן התלוותה מהומה מצד חברי האופוזיציה – שהוצאו בזה אחר זה מאולם הוועדה. לפי ההצעה, חוק רגיל יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של שופטים – משמע 15 מתוך 15 שופטים. ההצעה קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוק "רק אם הוא סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד".
אתמול אושרו בוועדת החוקה לקריאה ראשונה שני החלקים הראשונים של חוק השפיטה של רוטמן. החלק הראשון שאושר ברוב של 9 תומכים מול 7 מתנגדים נוגע לוועדה לבחירת שופטים, שם לפי הצעת החוק יהיה לקואליציה רוב מובנה של 5 חברים מתוך תשעה. חלק נוסף שאושר הוא זה שמונע מבית המשפט להתערב בחקיקת חוקי יסוד. מלבד זאת, אושרו גם הסעיפים המפרטים את יישום השינויים בוועדה לבחירת שופטים – שכוללים שימוע בוועדת החוקה למועמדים לעליון, ייצוג נשי מחייב של כל אישה מכל רשות וכן אפשרות של הוועדה לבחירת שופטים להתכנס במינימום של חמישה חברים.
4 צפייה בגלריה
מהומה בועדת חוקה
מהומה בועדת חוקה
המהומה בוועדת החוקה, אתמול
(צילום: נועם מושקוביץ)
4 צפייה בגלריה
 ח״כ יוליה מלינובסקי בוכה בועדת חוקה
 ח״כ יוליה מלינובסקי בוכה בועדת חוקה
(צילום: נועם מושקוביץ)
4 צפייה בגלריה
מהומה בועדת חוקה
מהומה בועדת חוקה
(צילום: רפי קוץ)
חוק השפיטה של רוטמן מכיל בסך הכול חמישה חלקים. עם תום הדיונים בפסילת חוקים רגילים, תדון הוועדה בשני החלקים הנותרים - שנוגעים לפסקת ההתגברות ועילת הסבירות.

הלו"ז המתוכנן:

היום - דיונים ללא הצבעה בוועדת החוקה לגבי פסילת חוקים רגילים בבג"ץ מחר - הצבעה בטרומית במליאה על "חוק דרעי 2" וחוק פסילת חוקים רגילים בבג"ץ (מסלול מקביל, בהצעת חוק פרטית של רוטמן) יום שני - הצבעה בקריאה ראשונה במליאה על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואיסור על בג"ץ להתערב בחוקי יסוד
הסעיפים הללו - שאושרו אתמול בוועדת החוקה – יובאו לדיון בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ביום שני הקרוב. בקואליציה טענו כי בכוונתם לנהל דיון מעמיק על הנוסח אחרי שהחוק יעבור בקריאה ראשונה, והבהירו שייתכנו שינויים לקראת הבאת החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.
לפי התכנון של הקואליציה, מחר יובאו להצבעה בקריאה טרומית במליאה הצעות חוק נוספות הנוגעות לרפורמה במערכת המשפט. ההצעה הראשונה היא "חוק דרעי 2", שמונע מבית המשפט להביע ביקורת שיפוטית בנוגע למינוי שרים; ולצד זאת, תובא גם הצעה הנוגעת לפסילת חוקים בבית המשפט העליון של ח"כ רוטמן, שהגיש הצעה דומה לזו שהוא מקדם בוועדה שלו, כדי למנוע עיכובים בשל דרישות יועמ"שית הכנסת.
חוקי המריבה שממשלת נתניהו רוצה לחוקק
על רקע ההתקדמות בתוכנית נתניהו-לוין והמו"מ התקוע, ברחבי הארץ יצאו להפגין גם היום - ממחאת ההייטקיסטים, הרופאים, האקדמאים ועוד. אתמול, ביום שבו החלו ההצבעות בוועדת החוקה של הכנסת על חלק מסעיפי תוכנית נתניהו-לוין, הפגינו כמה עשרות אלפי בני אדם בירושלים. בניגוד להפגנות הגדולות בשבתות האחרונות, ההפגנה אתמול, בהשתתפות של 90 אלף בני אדם לפי ההערכות, התקיימה החל משעות הצהריים המוקדמות ביום חול, ואליה הגיעו ההמונים לאחר שלקחו יום חופש או קיבלו אישור מהמעסיק לשבות.
"זו ללא ספק ההתקוממות העממית הגדולה מקום המדינה", אמרו מארגני המחאה. המפגינים קראו פעם אחר פעם "בושה", "בושה", ו"צא לנבצרות".

בוועדה התרחשה אתמול מהומה כמעט חסרת תקדים בכנסת: חלק מחברי האופוזיציה פתחו את הדיון בשירת "אין לי ארץ אחרת", וחברי הכנסת ולדימיר בליאק ויוראי להב הרצנו מיש עתיד טיפסו על השולחן, התקרבו לרוטמן - והוצאו מהאולם בכוח. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו דמעה בדיון, וחבר הכנסת אלמוג כהן מעוצמה יהודית קרא לעבר חברת הכנסת דבי ביטון מיש עתיד "גזגזי" כשהורחקה.
ניסיונות ההידברות בין הצדדים, ששוב חזרו לשיח עם נאום חמש הנקודות של נשיא המדינה יצחק הרצוג, עלו על מוקש אמש כשראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ השיבו לפניית שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן כי יסכימו לפגוש אותם עם נשיא המדינה רק אם החקיקה תיעצר. "הגיע הזמן להידברות ללא תנאים מוקדמים", אמרו אמש לוין ורוטמן, אחרי שגורמים בליכוד ציינו כי "הרוח נושבת לכיוון פשרת הרצוג".

ראש האופוזיציה לפיד השיב לרוטמן ולוין: "כפי שהדגיש אמש הנשיא בנאומו וכפי שהוסבר שוב ושוב, התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה לזמן קצוב, שבו תתקיים ההידברות בתיווך הנשיא". מטעמו של גנץ, ששוחח עם לוין בכנסת, נמסר אחר כך כי אמר לו שאם החקיקה תוקפא - יגיע להידברות. לוין ורוטמן אמרו כי תגובת לפיד המחישה שרצונו היחיד הוא לעצור את החקיקה ולא לקיים הידברות אמיתית.
"אם לוין ורוטמן היו מתכוונים להצעתם ברצינות, הם היו מסכימים לעצירת החקיקה עד תום ההידברות ואולי אף טורחים לעדכן מראש את הנשיא ואותי בהצעתם, במקום שנשמע עליה בתקשורת", אמר לפיד בתגובה לשניים. לפי שעה, כאמור, הצדדים עדיין לא הגיעו אפילו לפשרה בנוגע להמשך החקיקה, ולכן אין מגעים רשמיים בין הצדדים. לוין סבור שעצירת החקיקה מטרתה לעכב אותה בדיוני סרק, בעוד שלפיד וגנץ טוענים שהעצירה היא לזמן קצוב, כדי "לא לנהל מו"מ עם אקדח לרקה".
קורין אלבז-אלוש השתתפה בהכנת הכתבה