קרן מונדר, שנחטפה ב-7 באוקטובר מקיבוץ ניר עוז יחד עם בנה אוהד בן ה-9, שחזרה הערב (יום שני), בדיון מיוחד באו"ם ביוזמת השגריר גלעד ארדן, את מה שעברה בשבי. בדיון המקדים לזה שיתקיים מאוחר יותר במועצת הביטחון של האו"ם, ויעסוק בדוח הפשיעה המינית של חמאס, סיפרה: "ידענו שדברים נוראים קורים לנשים, פחדתי שטרוריסט יעשו לי משהו, אפילו מול הבן שלי". הערב בדיון המיוחד, שיועבר בשידור ישיר: שר החוץ ישראל כץ ינאם בפני המועצה, משפחות חטופים ינכחו באולם.
5 צפייה בגלריה
קרן מונדר באו"ם
קרן מונדר באו"ם
קרן מונדר בדיון באו"ם, הערב. "איבדנו את הזהות והאנושיות שלנו"
5 צפייה בגלריה
אברהם, רותי, קרן מונדר ואוהד מונדר זכרי
אברהם, רותי, קרן מונדר ואוהד מונדר זכרי
מימין: קרן ואוהד מונדר. משמאל: סבא אברהם וסבתא רותי
מונדר סיפרה על בוקר המתקפה: "נחטפתי באכזריות על ידי חמאס. טרוריסטים אכלו לנו בבית ושרפו את הריהוט. לא רציתי לעזוב את הילד שלי, הוא היה כל כך מפוחד. הטרוריסטים דחפו אותנו החוצה ואיימו עלינו, הקיבוץ היפה שלי היה כמו סצנת מלחמה". כשהגיעו לעזה, כך סיפרה, "לבשנו פיג'מה והיינו יחפים. כל פעם שזזנו חשבנו שנירצח על ידי אזרחים או טרוריסטים שראו אותנו. אחרי שבוע לקחו אותנו למקום אחר בבית חולים. היינו עשרה בחדר, חמש נשים וחמישה ילדים".
היא שחזרה את התנאים המזעזעים: "חלקנו כיור אחד, השתמשנו בפחי זבל כשירותים, במיוחד בלילה, מול כולם. לא הייתה לנו ברירה. איבדנו כל פרטיות. אנשים סבלו מעצירות ומכינים". עוד היא סיפרה: "הנשים היו אימהות לא רק לילדים שלהן אלא לכל הילדים שם, כי הם היו ללא האימהות שלהם. ניסינו לעזור להם נפשית. היינו צריכים לחכות שעות כדי שמישהו יפתח לנו את הדלת לשירותים".
לדבריה, "היינו צריכים לשתף פעולה עם הטרוריסטים. המחשבה שטרוריסט יעשה לי משהו כאישה, אפילו מול הבן שלי, עברה במוחי יותר מפעם אחת. ידענו שדברים נוראים קרו לנשים, פחדתי שזה יקרה גם לי. אין דבר גרוע יותר מהפחד של השבי. מלחמה מתרחשת ממש מחוץ לדלת, פחדנו לחיינו כל דקה. איבדנו את הזהות שלנו, את האנושיות שלנו. הילדים איבדו את הילדות שלהם".
אביה של קרן, אברהם מונדר (79), עדיין חטוף בעזה. "אבא שלי עדיין שם. מה קורה אם מישהו שאתם אוהבים נחטף על ידי מפלצות? בבקשה, אל תעצמו את עיניכם. אנחנו צריכים להחזיר אותם הביתה עכשיו. כאישה, כאמא, אנחנו צריכים לעשות הכול".
5 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה במשפחות החטופים באו"ם
הפגנת תמיכה במשפחות החטופים באו"ם
הפגנת תמיכה במשפחות החטופים באו"ם
(צילום: שני גרנות-לובטון)
5 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו"ם. השר כץ ינאם, קרובי חטופים ינכחו
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
השרה לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה מאי גולן, שהשתתפה גם היא בדיון, אמרה: "הנשים האלה הראו עוצמה חסרת דופן. סיפורן מוכיח שאפילו במצבים הגרועים ביותר נשים יכולות להפגין עוצמה ולשמש דוגמה. המטרה שלנו להבטיח שכל אישה תשיג את מטרתה ותגיע להצלחה".
קודם לכן אמר השגריר ארדן כי "עד היום, אף גוף של או"ם לא גינה את חמאס על פשעיו. לא העצרת הכללית, לא מועצת הביטחון ולא מועצת זכויות האדם הידועה לשמצה. מועצת הביטחון התכנסה 30 פעמים מאז 7 באוקטובר כדי להתמקד במצב בעזה. היום תהיה רק הפעם הראשונה שהם יקדישו פגישה לבני הערובה ולביטחונם. זה בלתי נתפס שהגוף המוטל על שמירת הביטחון העולמי התעלם כמעט לחלוטין ממצוקת בני הערובה שלנו במשך יותר מחמישה חודשים".

לדבריו, "כולנו חשבנו שהשימוש באונס ובאלימות מינית כנשק מלחמה הוא נחלת העבר, אבל חמאס נשא את פשעי המלחמה והקנאות הללו אל המאה ה-21. זו בדיוק הסיבה שישראל חייבת להמשיך במלחמה נגד חמאס. ישראל חייבת למגר את היכולות של חמאס כדי להבטיח שזוועות, כמו אונס ואלימות מינית, לעולם לא יתבצעו שוב. בישיבת מועצת הביטחון של היום, אני מצפה מכל חבר מועצה להתייצב למען נשים ישראליות - לעמוד למען בני הערובה שלנו. המועצה חייבת לבסוף לגנות את חמאס על פשעיו".
לניו יורק הגיע גם אלי אלבג, אביה של החטופה לירי אלבג בת ה-19. ברחוב ליד מטה האו״ם, לפני פגישה עם בכירים ב-CIA, הוא אמר: "כל הלילה לא ישנתי. כתבתי נאום ועברתי על מסרים לפגישה שלנו עם פרמילה פאטן. זה היה ממש 'מבצע יונתן', כמו שאני קורא לזה. כי הכל נעשה בחטף, מיום שישי הכל נעשה בן רגע, כל הוויזות והאישורים שנדרשנו להמציא. אבל בינתיים הכל מתוקתק כמו שצריך".
5 צפייה בגלריה
אלי אלבג אביה של לירי אלבג החטופה
אלי אלבג אביה של לירי אלבג החטופה
אלי אלבג, אביה של לירי אלבג החטופה
זאת המשלחת הראשונה שלו בניו יורק, אחרי שהצטרף למשלחות מטה המשפחות בלונדון ווינה, ולדבריו הפעם המשימה חשובה בהרבה. "זה המקום להיות בו" ,הוא אמר. "אנחנו צריכים להיות פה ולהעביר את המסרים שלנו. חיביים לפתוח לאמריקנים את האוזניים, למרות כל האטימות פה. זה התפקיד שלנו להמשיך להדהד ולדפוק על השולחנות כדי שמה שקרה לא יקרה שוב. בהתחלה לא הבינו על מה אנחנו מדברים בכלל. כל ארגוני הנשים לא הביעו הזדהות איתנו, אבל לאט לאט זה מתחיל להשתנות. כמו חומת ברלין, הסדק בחומת ניו יורק מתרחב ולאט לאט אנחנו מתחילים לראות פירות".
בדיון במועצת הביטחון שיתקיים בשעה 21:00 ינאם שר החוץ ישראל כץ, שיצא לניו יורק הלילה עם משלחת של יותר מ-40 קרובי חטופים.