משלחת שמורכבת מ-40 משפחות חטופים, בראשות שר החוץ ישראל כץ, יצאה הלילה (בין ראשון לשני) לניו יורק כדי להשתתף בדיון מיוחד במועצת הביטחון של האו"ם על דוח הפשיעה המינית של חמאס. הדוח פורסם לאחר ששליחת מזכ"ל האו״ם פרמילה פאטן וצוותה ביקרו בארץ ואספו עדויות בראיונות, ואף צפו בסרט הזוועות של דובר צה"ל. היא תיפגש שם עם הקרובים. הדיון, שעליו הודיעה יפן - הנשיאה התורנית של מועצת הביטחון - נקבע בעקבות פנייתה של ישראל שנחשפה בשבוע שעבר ב-ynet. חברת אל על שינתה את מספר טיסת ההלוך ל-LY157 כמספר הימים בשבי, מספר טיסת החזור שונה ל-LY134 כמספר החטופים.

4 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו״ם
"בכל מקום שיש לנו אופציה, נגיע ונשמיע את עצמנו". מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
4 צפייה בגלריה
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
פרמילה פאטן,  שליחת האו"ם לאלימות מינית, בביקור בנחל עוז
"הדוח שינה הרבה, זה נושא שאנחנו חייבים להמשיך לקדם". מחברת הדוח פאטן (משמאל) בביקורה בישראל
(צילום: משרד החוץ )
שר החוץ כץ אמר לפני ההמראה: "אנחנו יוצאים הלילה לדיון חירום מיוחד של מועצת הביטחון של האו"ם כדי להציב את נושא החזרת החטופות והחטופים הביתה בראש סדר היום. ביחד עם נציגי המשפחות, אנחנו נדבר על הדוח המיוחד של שליחת האו"ם שמצביע על הדברים הנוראיים שביצע החמאס, ונפעל כדי להכיר בחמאס כארגון טרור ולקבל החלטה חד משמעית על החזרת כל החטופות והחטופים הביתה".
ניסים לוק, אביה של שני לוק שנרצחה במסיבת הנובה וגופתה נחטפה לעזה, אמר: "בבוקר החג נכנסו אלינו לארץ מחבלים, תפסו את הנשים ואנסו ועשו עוד מעשים מזוויעים. זה חייב להגיע להכרה בינלאומית. זה לא יכול להיות שדברים כאלו נוראיים קורים והעולם מתעלם. אני מקווה שהמודעות הבינלאומית לאסון הנורא שקרה לעם ישראל, יגרום לשחרור כל החטופים כמה שיותר מהר, כולנו צריכים להתפלל".

4 צפייה בגלריה
 משלחת של משרד החוץ ומנהלת החטופים השתתפות בדיון חירום
 משלחת של משרד החוץ ומנהלת החטופים השתתפות בדיון חירום
המשלחת לפני ההמראה לניו יורק
(צילום: מטה המשפחות )
במשלחת נמצאים בעיקר בני משפחות של חטופות שעודן בשבי. מתוך 134 החטופים, 19 הן נשים - 14 בחיים ועוד חמש גופות של נשים שנרצחו ומוחזקות ברצועה. אחת מהמשתתפות במשלחת היא ירדן גונן, אחותה של רומי גונן בת ה-23 שנחטפה ממסיבת הנובה. "הוועדה של מועצת הביטחון היא קריטית, ויכולה באמת להשפיע ולשנות את תמונת המצב וסוף סוף לגרום לאו״ם להשתמש במנדט שלו ובכוחותיו האמיתיים לטובת העולם, לטובת החטופים והחטופות", היא אמרה.
לדבריה, "הדוח שינה הרבה, ולו רק בזכות העובדה שעכשיו האו"ם עצמו מתבטא לגבי הנושא בפעם הראשונה בעוצמות המתאימות. לצערי זה הגיע מאוחר מהמצופה, אבל עדיין הגיע, וזה נושא שאנחנו חייבים וחייבות לחטופים ולחטופות שנמשיך לקדם וננצל את המומנטום להמשיך ולדחוף קדימה".
ועדיין, האו"ם אכזב את החטופים ובני משפחותיהם לא פעם. "התקוות שלי מהארגון הזה לא גדולות בכלל", מסבירה גונן. "אבל בכל מקום שיש לנו אופציה להגיע ולהשמיע את עצמנו, להוריד את כמות האנשים מרשימת הטוענים שרק 'לכאורה' היו אירועים - אני אתייצב ואצעק את הצעקה שאחותי ועוד 133 לא יכולים ויכולות לצעוק עבור עצמם".
היא הוסיפה: "עצוב שבשנת 2024 אנחנו עוד צריכים לשכנע ולהמשיך ולהוכיח את הסיכון להטרדות מיניות באירועים כאלה. בשביל מה בדיוק קיימים ארגוני נשים אם לא למנוע את הנקודה הזו בדיוק? כמה עוד אפשר לצעוק לאוזניים חרשות? אני מתכוונת להיות שם ובמידת הצורך לצעוק בכל כוחותיי את המילים שאחותי אמורה לצעוק. כמו שפרמילה פאטן הגיעה עד לישראל, ועוד לפני כן שמעה את משפחות החטופות והמשוחררות מהשבי והשתכנעה - אני בטוחה שעוד יש סיכוי גם לשאר".
במשלחת, שיצאה בשיתוף מנהלת החטופים שבראשות גל הירש, משתתפות גם חטופות שחזרו מהשבי - קרן מונדר, ביתו של אברהם מונדר שעודנו בשבי, ואביבה סיגל, אשתו של קית' סיגל שמוחזק גם הוא ברצועה. סיגל התבטאה לא פעם בנושא האלימות המינית שעוברות החטופות בשבי, בין היתר בעדותה בוועדת השדולה למען החטופים בכנסת בחודש שעבר.
4 צפייה בגלריה
ישראל כץ במועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל
ישראל כץ במועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל
"לא נעצור עד שהאו"ם יכריז על חמאס כארגון טרור". כץ
(צילום: John Thys, Pool Photo via AP)
אז היא סיפרה: "אחת הבנות חזרה אחרי שהיא הלכה לשירותים רגע לעשות פיפי, וראיתי על הפרצוף שלה שהיא נסערת אז קמתי וחיבקתי אותה והוא (המחבל - ס"ח) נכנס ואמרתי לה שאני אוהבת אותה, עשיתי לה לב, אבל היה אסור לנו לחבק". לדבריה, בשלב הזה הבינה שמשהו לא בסדר: "אני רואה שהיא נסגרת ושקטה והיא לא היא. וסלחו לי, אני אגיד מילים לא יפות, אבל הבן זונה הזה נגע בה. והוא לא נתן לי אפילו לחבק אותה אחרי שזה קרה. זה נורא זה פשוט נורא. אמרתי לה שאני מצטערת".
את המשלחת מוביל כאמור השר כץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר אליו אתמול ואיחל לו הצלחה. רה"מ הדגיש בשיחתו כי בקשתן של ארה"ב, בריטניה וצרפת לכנס את מועצת הביטחון באופן מיידי, היא הישג מדיני חסר תקדים, שהושג בזכות מאמצים דיפלומטיים נרחבים בהובלת השר כץ.
כץ הודה לרה"מ על הגיבוי והסיוע, והתייעץ עימו אודות דרכי הפעולה שיש לנקוט כדי לקדם הכרזה רשמית של האו"ם על חמאס כארגון טרור ולהטלת סנקציות אישיות על ראשי חמאס. אל הביקור יתלווה מתאם השבויים והנעדרים, תא"ל (במיל') גל הירש.
נתניהו אמר על הביקור: "אני מברך ומאחל הצלחה לכל חברי המשלחת במאמץ הלאומי לשחרור חטופינו ולמאבק למען עמדתה וצדקתה של ישראל".
פורסם לראשונה: 22:21, 10.03.24