4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
נתניהו, היום בישיבת הממשלה
(צילום: מארק ישראל סאלם)
ראש הממשלה בנימין נתניהו מחובר בטבורו לארצות הברית עוד מראשית הקריירה הציבורית שלו, כשכיהן בניו יורק בתפקיד שגריר ישראל באו"ם בשנות ה-80. הוא מרגיש באמריקה בבית, ההופעות הרהוטות שלו באנגלית תרמו לו בגיוס דעת קהל מבית ומבחוץ, כמו גם בסיוע מבעלי הון אמריקנים שמלווים אותו עד היום.
גם לאחרונה, כשרצה לקדם את ספרו החדש - הוא התחיל את מסע הקידום בארצות הברית, ופנה לקהל האמריקני בשפה שהם מבינים: כיכב בתוכניות אקטואליה ואירוח לצד כוכבי הוליווד הגדולים ושינן מנטרות מתוזמרות היטב. אבל מה האמריקנים באמת חושבים עליו?
לפי הסקר הרב-שנתי של האקונומיסט ו-YouGov, נשיא ארצות ג'ו ביידן - ש"מייבש" את נתניהו על רקע קידום המהפכה המשפטית ולא הזמין אותו עדיין לבית הלבן - הוא כנראה לא הדמוקרט היחיד שלא מעוניין בהגעתו של נתניהו לארצות הברית בקרוב. רוב מצביעי המפלגה הדמוקרטים (42%) סולדים מבנימין נתניהו במידה כזאת או אחרת, כשמתוכם 23% מחזיקים בדעות ״מאוד לא אוהדות״ כלפיו. לעומתם, ל-26% דעות אוהדות כלפיו.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וג'ו ביידן ב-2016
בנימין נתניהו וג'ו ביידן ב-2016
נתניהו וביידן ב-2016. לא זומן לבית הלבן מאז הבחירות
(צילום: עמית שאבי)
מנגד, כשזה מגיע לרפובליקנים, יותר ממחצית מחזיקים בדעות אוהדות כלפיו (52% לעומת 16% שסולדים ממנו). יותר שחורים במדינה אוהדים אותו במידה זאת או אחרת (30%) מאשר סולדים ממנו במידה זאת או אחרת (23%), וכך גם לגבי אוכלוסיה לבנה (35% אוהדים לעומת 28% שסולדים). בקרב היספנים החלוקה שוויונית (29% סלידה במידת מה ו-29% אהדה במידת מה). גברים אוהדים אותו יותר מנשים (40% מהגברים מחזיקים בדעות חיוביות כלפיו לעומת 26% אצל נשים).
כשזה מגיע לחלוקה לפי הכנסה, בעלי ההכנסות הגבוהות במדינה (מעל ל-100 אלף דולרים בשנה) אוהדים אותו יותר מאשר בעלי הכנסות נמוכות של מתחת ל-50 אלף דולרים (44% לעומת 27% בהתאמה).
באופן כללי העם האמריקני, כמו העם בישראל, חלוק בדעתו לגבי נתניהו, כש-33% מחבבים אותו במידה כזאת או אחרת, לעומת 29% שסולדים ממנו במידה כזאת או אחרת, ומתוכם, כשזה נוגע לקצוות, 12% אוהדים אותו מאוד לעומת 13% שסולדים ממנו מאוד.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו שרה נתניהו
בנימין נתניהו שרה נתניהו
הזוג נתניהו בניו יורק, ב-2018. האמריקנים מקוטבים
(צילום: אבי אוחיון לע"מ)
מלבד העמדות כלפי נתניהו, סקר האקונומיסט/YouGov שפורסם בסוף השבוע מראה שלמרות שאמריקנים עדין תומכים יותר בישראל כשזה נוגע לסכסוך האזורי, האחוז מתוכם שחושב שארה"ב מצדדת בישראל ושחשוב לעזור לה ירד לשפל הנמוך ביותר מאז התחילו לערוך את הסקר ב-2017.
המדגם המייצג נערך בקרב 1500 אמריקנים עם טעות דגימה מרבית של 3%. נמצא כי 31% מהאמריקאים מזדהים יותר עם ישראל בסכסוך - פי 2 ויותר מאשר הפלסטינים (13%), אך חלק גדול מצדד בשניהם באותה מידה (27%), ו-30% לא מצדד באף צד. הפערים האלה מצטמצמים כשזה מגיע לגילאים צעירים יותר (18-29), שם 19% מצדדים בישראל לעומת 12% בפלסטינים. מאז 2017 עלה אחוז התומכים בצד הפלסטיני ב-5%.
הדמוקרטים, כמו בסקר האחרון של גאלופ, נוטים קצת יותר לצד הפלסטיני - 21% תומכים בהם לעומת 19% בישראל. 34% אומרים שהם תומכים בשני הצדדים באותה מידה. הרפובליקנים, לעומת זאת, מצדדים יותר בישראל באופן מובהק: 48% לעומת 5% בפלסטינים ו-26% בשניהם באופן שווה.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ביידן, בין נתניהו לאבו מאזן. רוב אמריקני סבור שהבית הלבן מעדיף את ישראל
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
ואת מי מעדיף הבית הלבן, לתפיסת האמריקנים? 41% מאמינים שממשל ביידן מעדיף את ישראל בסכסוך, ורק 7% מאמינים שביידן מעדיף את הפלסטינים, ו-17% באופן שווה. שיעור האמריקנים שחושבים שהבית הלבן מצדד בישראל ירד מאז תקופתו של טראמפ, אז 50% חשבו כך.
האם האמריקנים מרוצים מההתנהלות של ביידן מול ישראל? רוב של 39% לא מרוצה במידה כזאת או אחרת, לעומת 28% שכן מרוצים במידה כזאת או אחרת.
האם ההגנה הצבאית והמדינית על ישראל צריכה להיות יעד מדיניות של ממשל ביידן? רוב האמריקנים - דמוקרטים ורפובליקנים כאחד - האמינו שהגנה על ישראל צריכה להיות לפחות במידת מה יעד חשוב של מדיניות ארה"ב במזרח התיכון. למרות זאת האחוז מהם שחושב שההגנה על ישראל צריכה להיות יעד "חשוב מאוד" ירד מ-38% ועומד עכשיו על 33% מהציבור האמריקני. חלקם של הרפובליקנים שאומרים שההגנה האמריקנית על ישראל חשובה מאוד צנח עוד יותר בחדות - 48% היום לעומת 68% ב-2017.