ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת אתמול לפנות בוקר (שישי) בישראל לאחר ביקורו בברלין וכבר כמה שעות לאחר מכן הודיעה לשכת רה"מ על הנסיעה הבאה: הוא יטוס ביום חמישי הקרוב לסוף שבוע ארוך בלונדון, במהלכו ייפגש עם ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק בדאונינג 10.
לפי הנוהל המוכר, נתניהו ימריא ביום חמישי ויחזור לארץ בשבת בלילה, אחרי צאת השבת. זה סוף השבוע השלישי של בני הזוג נתניהו בחו"ל בחודשיים האחרונים, אחרי הביקורים בפריז וברומא. מאז הושבע נתניהו לראש ממשלה ב-29 בדצמבר האחרון, וחזר ללשכה המוכרת בפעם השישית, הוא קיים ארבע נסיעות סך הכול - כולל גיחה במסוק לעמאן, שם פגש את המלך עבדאללה השני, והביקור האחרון בברלין, שם הוא ספג ביקורת על המהפכה המשפטית שמבקשת ממשלתו לקדם.
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
סיים את ביקורו בברלין, והודיע על היעד הבא: לונדון
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
רישי סונאק
רישי סונאק
ייפגש עם נתניהו בשבוע הבא. סונאק
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ייעץ לנתניהו לשקול את מתווה הנשיא. שולץ עם רה"מ
(צילום: שטפן קוגלר)
במוקד הנסיעה לבריטניה, שוב: איראן. נתניהו מבקש לגייס את תמיכת הבריטים להחזרת הסנקציות על טהרן ("סנאפ-בק") שהוסרו בעקבות הסכם הגרעין. הוא גם ינסה לשכנע אותם להסכים להטלת אמברגו נשק על איראן בעקבות אספקת כטב"מים לרוסיה במלחמה שלה נגד אוקראינה.
אז למה שוב סוף שבוע? בלשכת ראש הממשלה מתעקשים כי הבריטים הם אלה שקבעו את לוחות הזמנים, וייתכן שזה ההסבר. עם זאת, קשה להתעלם מכך שמדובר בביקור שלישי במהלך סוף שבוע, וייתכן גם שבני הזוג נתניהו פשוט מעוניינים לבלות את הסופ"ש הרחק מההפגנות בישראל.
שלשום ההפגנות "רדפו" אחרי נתניהו עד ברלין, ואלפים השתתפו במחאה סמוך לשער ברדנבורג בבירת גרמניה. ההפגנות אף רודפות את בני הזוג גם בדרך לנמל התעופה בן גוריון, וכזכור אל הטיסה לרומא בנתב"ג נאלצו נתניהו ורעייתו להגיע במסוק. ההערכה היא שגם בלונדון, שם חיה קהילה ישראלית גדולה, תחכה לראש הממשלה הפגנה נגד המהפכה המשפטית.
8 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בברלין, גרמניה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בברלין, גרמניה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בברלין, גרמניה
(צילום: אטילה שומפלבי)
בעוד חמישה ימים יגיע נתניהו לעוד בירה מערבית, אך בוודאי לא זו שהוא מחכה לה יותר מכל. בעוד כשבוע וחצי ימלאו כבר שלושה חודשים להשבעת ממשלתו, אך נתניהו עדיין לא קיבל הזמנה לבית הלבן. מדובר באירוע חסר תקדים, שכן ראשי מדינות מעוניינים בדרך כלל שביקורם המדיני הראשון לאחר כניסתם לתפקיד יהיה לבית הלבן, אך כרגע נתניהו לא מקבל הזמנה שכזו.
לצורך השוואה, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט כבר ביקר בוושינגטון חודשיים ושבועיים לאחר שהושבע לתפקיד. ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה כיום יאיר לפיד לא קיבל הזמנה לוושינגטון, אך זאת מכיוון שהיה ראש ממשלה בתקופת בחירות. במהלך אותם חודשים בודדים בהם כיהן כראש ממשלה, ביולי 2022, הגיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לביקור בישראל.
במקרה הזה, האמריקנים פשוט מייבשים את נתניהו. באופן פורמלי הם אומרים שנתניהו כן יקבל הזמנה. עם זאת, מאחורי הקלעים המסרים שהם מעבירים לישראל הם שנתניהו יוזמן לביקור היוקרתי רק אחרי שתהיה הסכמה בישראל סביב המהפכה המשפטית שמבקשת ממשלתו לקדם. זאת הדרך של האמריקנים למעשה להביע תמיכה במחאה, ולהתנגד לתוכנית להחלשת מערכת המשפט.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ונפתלי בנט בלחיצת יד בעת המפגש בבית הלבן
ג'ו ביידן ונפתלי בנט בלחיצת יד בעת המפגש בבית הלבן
בנט בבית הלבן. הגיע לשם אחרי חודשיים וחצי בתפקיד
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
נתניהו עם טראמפ בבית הלבן, בספטמבר 2020. עדיין לא קיבל הזמנה מביידן
(צילום: רויטרס)
הרפורמה, חשוב להבהיר, אינה הדבר היחיד שמטריד אותם. הם גם מודאגים מהמצב הביטחוני וחוששים מהסלמה לקראת הרמדאן. אי-ההזמנה של נתניהו, עד שתהיה רגיעה, היא גם סוג של העברת מסר לירושלים. נתניהו מצידו רוצה מאוד לקבל הזמנה לבית הלבן - ובמסגרת זו פנה לאמריקנים לא פעם ושלח אליהם "שליחים", בהם מקורבו, השר רון דרמר. עד כה המאמצים של ראש הממשלה לא נשאו פרי, והאמריקנים פשוט בוחרים שלא להזמין אותו.
נתניהו לא רק רוצה לקבל הזמנה לוושינגטון, הוא גם רוצה להיות הבכיר הראשון בממשלתו שמגיע לשם, ולכן לשכת רה"מ הורידה הנחיה לשגרירות ישראל בארה"ב לפיה אין לתאם לאף שר בממשלה פגישות בבירת ארה"ב לפני ביקור של ראש הממשלה. זאת למשל אחת הסיבות ששר החוץ אלי כהן לא מגיע לביקור שכזה בארה"ב, זאת על אף שקיבל הזמנה ממזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.
בכיר אמריקני אמר בתגובה: "ארה"ב לא התנתה את הביקור של נתניהו בהסכמה על הרפורמה המשפטית או ברגיעה ביטחונית. ברור שנתניהו יקבל הזמנה ברגע שהמצב יאפשר את זה, ובעיקר כשהרוחות בישראל יירגעו".
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבית הלבן
בכיר אמריקני הכחיש שביקור נתניהו מותנה בהסכמות על המהפכה המשפטית, אך זה המסר מאחורי הקלעים
(צילום: EPA)
עם זאת, בתשובה לשאלה מדוע נתניהו לא מוזמן לפגישה עם ביידן והאם זה קשור לסוגיית המהפכה המשפטית, השיב גורם מדיני בכיר בתדרוך לכתבים ברומא: "תשאלו את האמריקנים, יש מספר סיבות".
דני איילון, שגריר ישראל לשעבר בוושינגטון, אומר כי ראשי הממשלה לשעבר אריאל שרון ואהוד אולמרט קיבלו הזמנה מיידית לבית הלבן מיד לאחר כניסתם לתפקיד. "יש שתי סיבות עיקריות שנתניהו לא מקבל הזמנה: אכזבה ודאגה רבה מהדרך שהוא מנהל את הממשלה, או יותר נכון מנוהל על ידי גורמים קיצונים שהוא לא שולט עליהם. הסיבה השנייה זו המהפכה המשטרית".
"האמריקנים מכירים את הפרטים של המהפכה לפרטי פרטים וכועסים שנתניהו אומר שהרפורמה 'תחזק את הדמוקרטיה', ואף נושא לשווא את עקרונות הדמוקרטיה האמריקנית באומרו שבארה"ב הנשיא הוא זה שממנה את השופטים, בשעה שבארה"ב יש איזונים ובלמים - ולראייה מועמדים של נשיא ארה"ב לשופטים בבית המשפט העליון נפסלו בעבר בשימועים בסנאט. עצם ההשוואה שנתניהו עושה לארה"ב מעלה להם את הסעיף מאחר שבארה"ב יש חוקה חזקה".
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
בנימין נתניהו דונלד טראמפ בן זאיד
נתניהו ובן זייד. גם הביקור באיחוד האמירויות נדחה ונדחה
(צילום: AP, אלכס קולומויסקי)
לא רק וושינגטון לא ממש מחכה לנתניהו. במספר ריאיונות לכלי תקשורת זרים הצהיר ראש הממשלה לאחר הבחירות כי העיר הראשונה בה יבקר לאחר שיחזור ללשכתו תהיה אבו דאבי, כבר נקבע תאריך לביקורו ומשלחת מטעם לשכת ראש הממשלה אף הגיעה ליעד, אלא שאז באיחוד האמירויות חטפו רגליים קרות.
בישראל נימקו בשעתו את דחיית הביקור ב"ענייני לו"ז", אולם הסיבות העיקריות היו עלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית, וגם החשש שלהם שביקור של נתניהו בעת הזו תגרום למתיחות מול איראן. בדומה לוושינגטון, ל-ynet נודע שלשכת רה"מ הנחתה את השגרירות באבו דאבי שלא לתאם לאף שר ביקורים גם באיחוד האמירויות לפני הגעת נתניהו למדינה.
לא ברור עדיין מי תהיה המדינה הבאה ברשימת הביקורים המדיניים של ראש הממשלה אחרי בריטניה, וייתכן שזאת תהיה הונגריה. נתניהו קיבל הזמנה מראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן עם השבעת הממשלה, אך תאריך עדיין לא נקבע לביקור. מדינות נוספות שבהן עשוי נתניהו לבקר בקרוב הן יוון, קפריסין או אולי אפילו הודו ויפן.
פורסם לראשונה: 20:20, 17.03.23