ממשלה פלסטינית חדשה בראשות מוחמד מוסטפא תושבע בפני יו"ר הרשות אבו מאזן ביום ראשון הקרוב. ראש הממשלה המיועד, שיכהן גם כשר החוץ, השלים את הקמת ממשלתו לאחר התייעצות עם כל המגזרים והאיגודים. הוא יחליף בתפקיד את מוחמד אשתייה - שהגיש את התפטרות ממשלתו בפברואר האחרון - לאחר לחצים מצד מדינות האזור, הקהילה הבינלאומית וארה"ב, על רקע המלחמה המתמשכת ברצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן ומוחמד מוסטפא
אבו מאזן ומוחמד מוסטפא
ראש הממשלה הנכנס מוחמד מוסטפא ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
מוסטפא הוא כלכלן הנחשב מקורב מאוד לאבו מאזן, והוא מילא כמה תפקידים במוסדות הבנק העולמי והרשות הפלסטינית. בתפקידו האחרון כיהן כראש קרן ההשקעות הפלסטינית.
הנושא המרכזי שצפוי לעמוד על סדר היום עם הקמת הממשלה הוא סיוע לתושבי רצועת עזה, כאשר היא צפויה להתחיל מיד עם הקמתה בעבודות למתן סיוע הומניטרי ולתיקון תשתיות, תוך הסתמכות על המוסדות והמבנים הקיימים ברצועה, לרבות משרדים, עיריות ורשויות מקומיות.
כמו כן, צפוי מוסטפא להודיע ביום הראשון לכהונת הממשלה על תוכנית פעולה הכוללת מתן הקלות ותיקון התשתיות ברצועה כהקדמה לשיקום להשגת יציבות פיננסית עבור הממשלה, שתאפשר לה לשלם את מלוא השכר לעובדיה ולספק שירותים בסיסיים, ועבודה על רפורמה במערכות המנהליות, הפיננסיות והמשפטיות.
הממשלה הפלסטינית החדשה תכריז גם על הקמת גוף עצמאי הפועל בפיקוח הבנק העולמי לשיקום רצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
מוחמד אשתייה
מוחמד אשתייה
ראש הממשלה היוצא, מוחמד אשתייה
(צילום: THOMAS KIENZLE/AFP)
בהצהרה ראשונה לתקשורת התייחס מוסטפא למשבר הכלכלי שבו מצויה הרשות, ואמר: "אנחנו נכנסים לממשלה בתקופה שבה הכלכלה קורסת, הכנסות הרש"פ ירדו עקב הפסדי המגזר הפרטי בשל מהמלחמה בעזה. בחודש ינואר נרשמה ירידה של 30% בהכנסות לעומת לפני המלחמה. כלומר, סך הכנסות הממשלה עומדות כיום על כ-20% מסך היקף ההוצאות, דבר שבא לידי ביטוי בחוסר היכולת לעמוד בהתחייבויות - ראשית כלפי עובדי הממשלה, ושנית כלפי ספקים של מוצרים ושירותים בסיסיים".
לדבריו, "הממשלה החדשה ניצבת, ביום הראשון לכניסתה לתפקידיה, באתגר בהתמודדות עם התחייבויותיה היומיומיות. החובות הם בהיקף של כשבעה מיליארד דולר, כולל פיגור של 745 מיליון דולר לעובדים. סך הפיגורים לספקים מהמגזר הפרטי עומד על כ-1.3 מיליארד דולר, בעוד החובות של הממשלה לבנקים עלה לשני מיליארד דולר. זה מסתכם ביותר משלושה מיליארד דולר".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואבו מאזן בקבלת הפנים לביידן בבית לחם
אבו מאזן וביידן. הממשלה החדשה "תחיה" את הרשות?
(צילום: רויטרס)
הקמת הממשלה החדשה מתרחשת במקביל לכך שממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מדבר על הצורך "להחיות" את הרשות הפלסטינית, בתקווה שהיא תקבל אחריות על עזה ב"יום שאחרי" המלחמה ברצועה, הצעה שאותה דוחה ישראל. כמו כן, הצעד מתרחש לנוכח הפילוג הפלסטיני המתמשך במישור המדיני מאז קיץ 2006, וכישלון של ניסיונות רבים מקומיים, אזוריים ובינלאומיים להשיג פיוס לאומי - במיוחד בין תנועות חמאס ופתח שבראשות אבו מאזן.
חמאס דחה את הקמת הממשלה החדשה וקבע כי היא "לא לגיטימית". ארגון הטרור קרא במקום זאת לכל הפלגים הפלסטיניים, כולל פתח, להקים ממשלת חלוקת כוח - לקראת בחירות לאומיות.
בממשלה צפויים לכהן שישה שרים מרצועת עזה. אישיות מעניינת בממשלה היא פארסין ג'ורג' שאהין, שתמונה לשרה לענייני חוץ. שאהין מילאה כמה תפקידים באקדמיה, כולל הנציבה הכללית של הוועדה העצמאית לזכויות אדם.