2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
לימודים בימי קורונה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: AFP)
לימודים או בידודים? שלושה ימים לפני החזרה ללימודים שרת החינוך יפעת שאשא ביטון דורשת להפסיק עם מדיניות הבידודים במערכת החינוך, שבמסגרתה כיתות נשלחות לבידוד בכל פעם שמתגלה בהן תלמיד מאומת, וליישם לאלתר את מודל הכיתה הירוקה. על פי מודל זה נערכות בדיקות יומיות לילדי הכיתה והלימודים ממשיכים.
לדברי השרה, "אם המצב לא ישתנה, עשרות אלפי תלמידים יישלחו לבידוד לשווא". היא מזהירה כי הדבר יגרום לתסכולים, להרחבת פערים לימודיים ורגשיים ולהשבתת הורים מעבודתם. "אין מה לחכות עם מודל הכיתה הירוקה", אומרת השרה. "יש להתחיל עם זה מיד ובכך לעצור את הבידודים המיותרים ולייצר רציפות בלמידה. ידוע לנו שלמעלה מ-90% מהתלמידים הנשלחים לבידוד לא היו צריכים להיות בבידוד. בבדיקות שנעשות מרביתם שליליים. המשך המצב הקיים יביא לסגירת כיתות שלמות שלא לצורך. עבור גורמי המקצוע בידודים זו עוד סטטיסטיקה של טבלת אקסל, אבל עבור הילדים זה סיוט".

כבר בחודש יולי הציגה שאשא ביטון בפני ראש הממשלה נפתלי בנט ובפני קבינט הקורונה את מודל הכיתה הירוקה וביקשה ליישם אותו עם החזרה ללימודים בתחילת ספטמבר, אולם משרד הבריאות דרש לקיים תחילה פיילוט ולקבל החלטה רק לאחר 15 באוקטובר. כעת היא שבה ותובעת יישום מיידי של המודל, בעקבות פיילוט מוצלח שנערך בבתי ספר במגזר הערבי.
עד כה התבצע הפיילוט בשבע כיתות בשלושה בתי ספר ומהממצאים עולה כי בימים הראשון והשני נמצאה תחלואה, אך החל מהיום השלישי לא נמצא אף ילד מאומת. ראש הממשלה נפתלי בנט תמך בבקשה, אך במשרד הבריאות הבהירו כי יוכלו לקבל החלטה על המודל הרצוי רק לאחר שיושלם הפיילוט במחצית אוקטובר. שאשא ביטון אמרה, כי במקרים חריגים ניתן יהיה לשנות ולחזור למודלים אחרים בהתאם.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה שבועית והרמת כוסית לכבוד השנה החדשה
ישיבת ממשלה שבועית והרמת כוסית לכבוד השנה החדשה
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון
(צילום: יונתן זינדל)
גם ממלא מקום וסגן יו"ר הנהגת ההורים הארצית איתי קפלינסקי תומך בעמדת השרה: "חייבים להתחיל מיד עם מודל הכיתה הירוקה. אין צורך בפיילוט, אלא לבצע. עד עכשיו ישבו בבית עשרות אלפי תלמידים לחינם".
יו"ר ועדת החינוך של הכנסת שרן השכל אמרה: "כבר בחודש אוגוסט ביקשתי בוועדת החינוך להכניס את כל תלמידי ישראל למודל הכיתה הירוקה, כאשר עורכים בדיקות יומיות במקום בידוד לכיתה שלמה. כבר אז היה ברור כי רק כך נוכל לשמור על שגרה חינוכית וחברתית לילדים. בתגובה, משרד הבריאות טען שאין ביכולתו לאשר מתווה שלא נבדק מדעית, ועל כן הם יערכו ניסוי".