את התקיפה האווירית הלילית בצפון-מערב סוריה, שמיוחסת לצה"ל, צריך לראות בהקשר הרחב יותר של המערכה שמתנהלת כבר יותר מחמישה חודשים בין חיזבאללה לישראל. הסורים, ובעיקר האיראנים, שותפים למערכה הזאת: הסורים שותפים סבילים, האיראנים שותפים מאוד פעילים.

אנשי משטר האייתוללות עושים כעת מאמצים ניכרים לפצות את חיזבאללה על הנכסים שחיל האוויר הישראלי הורס ומשמיד לו בשבועות האחרונים כמעט מדי יום, גם בדרום ובעיקר בעומק, בבקעת הלבנון.
מדובר בעיקר במאגרים של כטב"מים תוקפים ובמתקני ההפעלה שלהם שנמצאים באזור בעלבכ. בנוסף לכך פועל חיל האוויר כדי לפגוע בסוללות טילי יירוט של מטוסים וכטב"מים שחיזבאללה מפעיל מפעם לפעם ומסכנים את חופש הפעולה האווירי של ישראל.
2 צפייה בגלריה
 תיעוד ערבי מהתקיפה בנמל חלב שבסוריה
 תיעוד ערבי מהתקיפה בנמל חלב שבסוריה
תיעוד ערבי מהתקיפה בנמל חלב שבסוריה
התקיפות הללו, הן של הכטבמ"ים, ולפי פרסומים זרים הן של מפעילים לייצור טילים מדויקים והן של סוללות הנ"מ, נועדו בין השאר גם למזער את יכולות הלחימה של חיזבאללה לקראת אפשרות של מלחמה כוללת עם לבנון שבה הוא ינצל את כל הארסנל שלו שכולל טילים, כטב"מים וטילי שיוט כדי לפגוע בעורף הישראלי, בזמן שחיל האוויר יזדקק לכל גרם של חופש פעולה כדי לצמצם מהר את הנזק בשטחנו.
מה שאיראן מנסה לעשות זה לשקם את המערך האווירי ההתקפי וההגנתי של חיזבאללה מהפגיעות של חיל האוויר, ואף לתגבר אותו לקראת אפשרות של מלחמה כוללת. איראן שולחת לחיזבאללה את הציוד והחלפים שהיא מעבירה לו דרך היבשה, אבל בעיקר דרך האוויר כדי שאמצעי הלחימה יגיעו מהר לארגון הטרור השיעי.
לפי פרסומים זרים, חיל האוויר תוקף ללא הרף את המשלוחים האלו וזה כנראה מה שקרה הלילה. בתקיפה שמיוחסת לישראל הופצץ מתחם באזור נמל התעופה של חלב שבו הנחיתו האיראנים, כך יש להניח, מטען כלשהו. על-רקע מספר ההרוגים בתקיפה כדאי לציין כי בשעה 1:00 בלילה אין הרבה אזרחים תמימים ובלתי-מעורבים באזור נמל התעופה של חלב.
2 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן חמינאי ומזכ"ל חיזבאללה נסראללה
המנהיג העליון של איראן חמינאי ומזכ"ל חיזבאללה נסראללה
המנהיג העליון של איראן חמינאי ומזכ"ל חיזבאללה נסראללה
(צילום: AFP, AP)
לפי אתר החדשות הסורי "קול הבירה", בנוסף הותקף גם מתקן גדול של התעשייה הצבאית ומרכז המחקר CERC באזור א-ספירה, כמה קילומטרים מדרום-מזרח לנמל התעופה בחלב. במקום הזה נמצא המתקן התעשייתי והמחקרי הגדול ביותר של התעשייה הצבאית הסורית שבו מרכיבים טילים ואמצעי לחימה אחרים כולל נ"מ עבור צבא סוריה וחיזבאללה.
אפשר להעריך אפוא שחלק מהמטען שהגיע לנמל התעופה בחלב היה מיועד להרכבה במתקן התעשייתי מחקרי בא-ספירה עבור חיזבאללה, ולכן הופצץ גם המקום הזה כדי שארגונו של חסן נסראללה לא יוכל לבצע בעזרת התעשייה הצבאית הסורית את מה שחיל האוויר משמיד לו כעת מדי יום.
אין ספק שמי שתקף בסוריה לא התכוון להרוג 44 בני אדם, וגם לא ברור עדיין בדיוק מהי הזהות והשיוך הארגוני של ההרוגים. מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד שמושבו בלוננדון, דיווח ששבעה מבין ההרוגים הם פעילי חיזבאללה וכי 36 נוספים הם חיילים סורים בצבא אסד. לפי הדיווח בין ההרוגים יש גם "גורם סורי פרו-איראני" אחד.
השאלה היא עכשיו איך יגיבו הסורים וחיזבאללה, ולכן צפויות כמה יממות מתוחות בזירה הצפון-מזרחית. אף אחד מהצדדים, כולל האיראנים והסורים, לא רוצה מלחמה גדולה עם ישראל, אבל כמות ההרוגים הגדולה באירוע אחד מעלה את הסיכון להתלקחות בקנה מידה גדול יותר, וכל זה זה מתרחש על-רקע ההסלמה שכבר התרחשה במהלך השבוע החולף.