מה קרה בליל שבת שבו נורה למוות בשער השלשלת בירושלים מוחמד אלעסיבי, בוגר לימודי רפואה מחורה שבנגב? האירוע, שמוגדר על ידי המשטרה כפיגוע טרור ונבחן על ידי המחלקה לחקירת שוטרים, מעלה כמה סימני שאלה - ומלחמת גרסאות בין המשטרה לבין נבחרי ציבורי ערבים ובהם חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן שטענה כי מדובר "ברצח מוזמן מראש". בעקבות הירי, החליטה ועדת המעקב על שביתה כללית היום (ראשון) בחברה הערבית. זו תקיף את העסקים, העיריות ומוסדות החינוך פרט לחינוך המיוחד.
שלא כמו בפיגועים רבים שהתרחשו במרחב העיר העתיקה בבירה ונקלטו במצלמות האבטחה המשטרתיות, ולאחר מכן הופצו לאמצעי התקשורת, האירוע מליל שבת לא נקלט במצלמות האבטחה - מה שרק מגביר את סימני השאלה ומוביל גם לתיאוריות קונספירציה שונות.
השאלות המרכזיות הן מדוע האירוע לא תועד, גם לא במצלמות הגוף של השוטרים, ובנוסף - אם גרסת המשטרה אכן מדויקת - כיצד הצליח אלעסיבי לשלוף נשק מנרתיק השוטר המחובר לחוט ביטחון, ואיך הצליח לדרוך ולבצע ירי של שני כדורים לעבר שוטרי מג"ב?

4 צפייה בגלריה
מוחמד אלעסיבי, סוכת האבלים, וזירת האירוע
מוחמד אלעסיבי, סוכת האבלים, וזירת האירוע
אלעסיבי וזירת הירי
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
זירת הירי בעיר העתיקה
זירת הירי בעיר העתיקה
סמטאות העיר העתיקה, לאחר הירי
(צילום: רויטרס)
שער השלשלת המוביל להר הבית ידע במרוצות השנים כמה פיגועים רצחניים. בפיגוע שהתרחש בכניסה לשער בשנת 2019 הופץ תיעוד של רגעי הפיגוע, כאשר מחבל ניגש לכוח משטרתי שהוצב במקום ודקר שוטר שנפצע באורח בינוני.
לאחר שעות שבהן לא הופץ אף תיעוד משטרתי הנוגע לירי באלעסיבי, במהלך השבת הפיצה המשטרה תיעוד המשקיף על שער השלשלת בו נראות דלתות השער כשהן נעולות ועל כן לא ניתן לדעת מה התרחש מאחוריהן ברגעים הדרמטיים.
"לא כל תא שטח בעיר העתיקה מרושת במצלמות אבטחה", טענו במשטרה. "כמו כן הפיגוע לא התרחש בחלק החיצוני של שער השלשלת שהוא אכן מתועד היטב, אלא דווקא בחלק הפנימי ובשטח מת".

4 צפייה בגלריה
כינוס ועדת המעקב העליונה
כינוס ועדת המעקב העליונה
כינוס ועדת המעקב העליונה
4 צפייה בגלריה
מצלמות אבטחה באזור אירוע הירי בעיר העתיקה
מצלמות אבטחה באזור אירוע הירי בעיר העתיקה
מצלמות אבטחה ליד זירת הירי
בנוגע לחטיפת הנשק, אמר השוטר שממנו נלקח האקדח כי "המחבל הסתובב אליי, חטף לי את כלי הנשק שהיה מאובטח, הצליח להוציא אותו מהנרתיק וירה מספר כדורים לעבר הלוחמות. הצלחתי בשניות להשתלט עליו להוציא את כלי הנשק מידיו ונטרלתי אותו יחד עם השוטר הנוסף שהיה איתי. הייתי בטוח שהוא מתכוון לירות בכל השוטרים שפעלו במקום כי הוא כיוון לעבר הלוחמות וירה לעברן אבל למזלנו הוא לא פגע באף אחד".
מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן אמר כי "המחבל הסתער לעבר השוטר, שנאבק בידיים חשופות אל מול המחבל. הוא הצליח לשלוף את נשקו של השוטר ולירות לעבר שתי שוטרות מג"ב". גם הוא הדגיש כי אותו אזור לא מתועד כשהשער סגור.
במקביל, המשטרה פתחה בחקירה בעקבות דיווח על יידוי אבנים לעבר מספרי כלי רכב, ללא נפגעים, וכן אירוע של הבערת צמיגים בשני מוקדים בצידי כביש 31, סמוך לחורה.
פורסם לראשונה: 23:06, 01.04.23