3 צפייה בגלריה
איה סופיה איסטנבול טורקיה מסגד תפילה ראשונה
איה סופיה איסטנבול טורקיה מסגד תפילה ראשונה
איסטנבול
(צילום: EPA)
פרסום ראשון: המטה ללוחמה בטרור פרסם היום (שני) אזהרת מסע חריפה לטורקיה בשל האיומים ברוח דבריו של שר החוץ יאיר לפיד בכנסת שקרא לצאת מאיסטנבול באופן מיידי. כפי שנחשף ב-ynet, האזהרה לגבי איסטנבול הוחמרה לדרגה הגבוהה ביותר - רמה 4 - עם קריאה מפורשת לא לנסוע לעיר הטורקית, וקריאה למי שנמצא בה לצאת ממנה מיידית. לגבי שאר טורקיה האזהרה נשארה זהה ברמה 3, כלומר להימנע מנסיעות בלתי חיוניות.
ל-ynet נודע כי דבריו של לפיד, שקרא לציבור להימנע מטיסות לאיסטנבול, היו מתואמים עם המוסד, המל"ל ומשרד החוץ. במל"ל עבדו במקביל על הניסוחים הסופיים של ההודעה, שהתפרסמה זמן קצר לאחר הצהרתו החריגה של לפיד.

"נוכח התמשכות האיום ונוכח עליית מדרגה בכוונות האיראניות לפגוע בישראלים בטורקיה, בדגש על איסטנבול, המטה לביטחון לאומי מעלה את אזהרת המסע על איסטנבול לרמתה הגבוהה ביותר, רמה 4", נמסר מהאגף ללוחמה בטרור.
"המטה לביטחון לאומי ממליץ לישראלים להימנע גם מנסיעות שאינן חיוניות לשאר חלקי המדינה", ציינו במל"ל והדגישו כי אין מניעה לבצע טיסות עם עצירה באיסטנבול, כל עוד אין יציאה מנמל התעופה.
לאחר פרסום אזהרת המסע המעודכנת, פנה שר התיירות יואל רזבוזוב לחברות התעופה הטסות בין ישראל לטורקיה בבקשה לאפשר החזר כספי לישראלים שביטלו את טיסתם בעקבותיה. במכתבו כתב השר רזבוזוב: "כידוע לכם, בשל שיקולים ביטחוניים ישראלים רבים נאלצים לבטל את כרטיסי הטיסה שברשותם, לטורקיה. לצערי, אבקש בזאת את התחשבותכם בנסיבות הייחודיות ולנהוג בהבנה כלפי האזרחים הישראלים ולאפשר להם לקבל החזר כספי בעבור הכרטיס שבוטל או להמירו לטיסה ליעד אחר או למועד בו המצב המדיני יאפשר זאת".
3 צפייה בגלריה
ריאיון אולפן עם  יואל רזבוזוב, שר התיירות, יש עתיד
ריאיון אולפן עם  יואל רזבוזוב, שר התיירות, יש עתיד
שר התיירות רזבוזוב. "לאפשר לישראלים שביטלו טיסתם לקבל החזר כספי"
(צילום: קובי קואנקס)
יו"ר שדולת התעופה הישראלית, ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו), אמר בתגובה לפניית שר התיירות לחברות התעופה: "כמי שיזם את הצעת חוק הפיצוי הכספי לנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה ליעדים באזהרת מסע חמורה, אני מודה לשר התיירות על פנייתו לחברות התעופה אך עודני סבור ובטוח שעלינו לנקוט בצעדים שיבטיחו, גם עכשיו וגם בעתיד, פיצוי בדמות שובר כספי לאותם נוסעים שביום בהיר אחד התבשרו שבמדינה אליה רצו להגיע יש סיכון ביטחוני חמור לחייהם. אני מקווה ששר התיירות יצטרף אליי ויתמוך בהצעת החוק כשתגיע לוועדת השרים לענייני חקיקה".
המודיעין הישראלי נמצא כעת בדריכות שיא בעקבות ההבנה שישנן כמה חוליות טרור איראניות שזוממות לפגוע בתיירים ישראלים במתווה של חטיפה או פיגועי ירי, וישראל פועלת לסיכול הפיגועים המתוכננים. גורם שמעורה בפרטים אמר אתמול ל-ynet כי "לנוכח תמונת המודיעין, טוב יעשו ישראלים שלא יטוסו בעת הזאת. כדאי לשקול היטב לבטל חופשות בעת הזאת בטורקיה".
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
ההבנה בישראל: חוליות איראניות נמצאות בטורקיה ומתכננות פיגועים. חמינאי
(צילום: AP)
גורמי ביטחון ישראליים סיכלו לאחרונה יחד עם ארגון הביון הטורקי "מיט" פיגוע משמעותי שתכננו האיראנים נגד יעדים ישראליים על אדמת טורקיה. "הגזרה שם רותחת", אמר בכיר ישראלי שאישר כי בתקופה האחרונה חלה עליית מדרגה בניסיונות הפיגוע האיראניים.
סיכול הפיגוע התרחש אחרי שלפני פחות משבועיים פרסם המל"ל חידוד לאזהרת המסע הקבועה לטורקיה מחשש לניסיונות נקמה איראניים על חיסול סגן מפקד יחידת המתנקשים בכוח קודס של משמרות המהפכה. בלשכת ראש הממשלה אמרו אז כי לפי גורמים במערכת הביטחון קיים איום ממשי כלפי ישראלים בזירה הטורקית - אך חלה עלייה גם במדינות נוספות שגובלות באיראן. במל"ל קראו לציבור הישראלי לשמור על ערנות ולהקפיד על כללי הזהירות הנדרשים בכל נסיעה למדינות המדוברות.
באיראן מתו בשבועות האחרונים כמה מדענים ומומחים, כמו גם אנשי משמרות המהפכה. אחד מהם הוא מדען התעופה איוב אנטזארי, שעל פי דיווחים של אתר החדשות "איראן אינטרנשיונל", אתר המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, שמשדר מלונדון וזוכה למימון סעודי, הורעל למוות בארוחת ערב שאליה הוזמן. אנטזארי תועד ב-2019 לצד נשיא איראן דאז חסן רוחאני במפעל בעיר יזד, אף שלאחר מותו הוצג על ידי המשטר האיראני בתור "עובד פשוט של חברת תעשייה".
במקביל לדיווחים על מותו של אנטזארי, דיווחו כלי תקשורת קטנים באיראן גם על מותו של קמרן מלאפור, מדען גרעין איראני שעבד במתקן בנתנז, שם אירעו בעבר כמה פיצוצים שיוחסו לישראל. מותם של אנטזארי או מלאפור לא דווח באתרים רשמיים באיראן, אולם עיתוי המקרים עורר עניין כשברקע שורת האירועים האחרונים באיראן, בין היתר אלה המיוחסים לישראל.
מוות מסתורי אחר של בכיר במשמרות המהפכה היה זה של עלי איסמעיל זאדה, בכיר ביחידה 840 של כוח קודס. ב"איראן אינטרנשיונל" דווח כי הוא נפל מגג ביתו באזור כראג' שבצפון איראן ומת. לפי הדיווח, בכירי משמרות המהפכה הודיעו למשפחתו שהוא התאבד, והותיר אחריו מכתב. האתר ציטט מקורות שטענו כי משמרות המהפכה אחראים למותו של הבכיר, והחליטו לחסל אותו בעקבות חשד שהדליף מידע שהוביל לחיסול של חסן סיאד חודאי. באיראן הכחישו את הטענות.